یکشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲

مراسم تقدیر از طراحان صحنه و لباس تئاتر برگزار شد؛

ایرج راد: تلویزیون بستر مناسبی برای اشتغال هنرمندان تئاتر بود/امیدواریم شرایط رو به بهبود برود

ایرج راد در مراسم هفته درختکاری با حضور اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه

سینماپرس: مراسم تقدیر از طراحان صحنه و لباس تئاتر با یادی از فرناز بهزادی و فریماه فرجامی و با گله‌های ایرج راد از وضعیت فعلی تئاتر برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، در آغاز این مراسم که عصر روز شنبه دهم تیر در سالن استاد جوانمرد عمارت خانه تئاتر برگزار شد، حاضران به یاد فرناز بهزادی و فریماه فرجامی، دو هنرمندی که در روزهای اخیر از دنیا رفته‌اند، یک دقیقه سکوت کردند.

در ادامه این مراسم که به کوشش انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر برگزار شد، ایرج راد، رییس هیات مدیره خانه تئاتر به عنوان اولین سخنران برنامه، با ابراز خرسندی از برگزاری این مراسم تقدیر، از زحمات طراحان بزرگی که علاوه بر فعالیت هنری در آموزش نسل جوان هم موثر بوده‌اند، قدردانی کرد.

او در عین حال با ابراز تاسف از تعطیلی کارگاه‌های دکور و لباس در سال‌های گذشته افزود: هرجا کار تئاتر انجام می‌شود، باید کارگاه‌های دوکور و لباس هم دایر باشند، همچنانکه پیش از این هم چنین بود ولی مایه تاسف است که با تعطیلی این کارگاه‌ها در سال‌های گذشته، زحمت و هزینه زیادی به گروه‌های نمایشی تحمیل شد.

راد با اشاره به نقش مهم هنرمندانی چون خسرو خورشیدی در رشد و توسعه طراحی صحنه تئاتر در ایران یادآوری کرد: زمانی که در کشور ما به طراحی دکور و لباس اهمیت داده نمی‌شد، هنرمندان بزرگی مانند خسرو خورشیدی سهم مهمی در پیشرفت این رشته داشتند.

او در عین حال با ابراز تاسف فراوان از وضعیت فعلی تئاتر اضافه کرد: متاسفانه هر روز به جای پیشرفت، آرزوی بازگشت به گذشته را داریم؛ زمانی که تئاتر پرفروغ بود و مورد حمایت مادی و معنوی قرار می‌گرفت اما حالا آرزو داریم به ۲۰ سال پیش برگردیم و این در حالی است که در این سال‌ها دانشکده‌های متعدد هنری راه‌اندازی شده‌اند و هر سال با خیل بزرگ فارغ‌التحصیلانی رو به رو می‌شویم که فضایی برای اشتغال ندارند.

راد از حذف تئاتر از برنامه‌های تلویزیونی هم انتقاد کرد و گفت: تلویزیون بستر مناسبی برای اشتغال هنرمندان تئاتر بوده است که حالا این بستر را هم از دست داده‌ایم. اما در هر حال و با وجود همه سختی‌ها، همچنان در کار تئاتر حضور داریم و امیدواریم شرایط رو به بهبود برود.

در ادامه میثم نویریان، رییس انجمن طراحان صحنه و لباس تئاتر ایران از راه‌اندازی سایت این انجمن خبر و توضیحاتی درباره آن ارایه داد و این سایت با حضور او و ایرج راد رونمایی شد.

سپس مراسم تجلیل از محمود فتح نیا، طراح صحنه فقید تئاتر با حضور همسر او برگزار شد.

در بخش بعدی برنامه با حضور فرزاد معافی، مدرس دانشگاه و به عنوان ئماینده داوران، برگزیدگان پنجمین دوره مسابقه دانشجویی اسکیس صحنه و لباس که بعد از ظهر امروز در خانه تئاتر برگزار شده بود، به شرح زیر و بدون اولویت معرفی شدند:

نازلی وثوق

مریم لشگری

بهار میرزا میر طاووس

همچنین پریوش حاجی غدیری، به عنوان دانشجوی شایسته تقدیر معرفی شد.

جوایز این دانشجویان برگزیده، با حضور علی عابدی و مجید قناد اهدا شد.

کاش به ۲۰ سال پیش بازگردیم

در ادامه، تجلیل از هنرمندان پیشکسوت با حضور اصغر همت، ایرج راد (به عنوان اعضای هیات مدیره خانه تئاتر) و مقصود نعیمی ذاکر، مدیر عامل این تشکل برگزار شد.

خسرو خورشیدی، نخستین هنرمندی بود که با پخش تصاویری از او تقدیر شد. او که به دلیل کهولت سن و آلودگی هوا و به توصیه پزشک، امکان حضور در برنامه را نداشت، در قالب این تصاویر، سخنان خود را با حاضران مطرح و از برگزارکنندگان برنامه قردانی کرد.

محمدرضا رحمانی لشگری، پروین محبی، ادنا زینلیان، عادل بزدوده، امیر رضا زاده، سیما سامانی، فریبرز قربان‌زاده، منیره ملکی و کتایون فیض مرندی، دیگر هنرمندانی بودند که به دلیل سال‌ها تلاش خود در فعالیت هنری و نیز در آموزش دانشجویان تقدیر شدند.

ادنا زینلیان طی سخنانی گفت: امروز برایم روزی است بسیار زیبا. هر بار که در خانه تئاتر جمع می‌شویم، گویی در خانه پدری هستیم. برای ما که سال‌هاست کار تئاتر می کنیم، تئاتر همانند نفس ماست. به استادان بزرگ تئاترمان افتخار می‌کنیم و نیز به دانشجویانی که آینده‌سازان این هنر هستند. امروز سه تن از هنرجویان خوب هنرهای زیبا جوایزی گرفتند و این بسیار زیباست. امیدوارم روزی همین دانشجویان را به عنوان مدرس کنار خود ببینیم.

بزدوده هم از دانشجویان حاضر در برنامه خواست که فعالیت کنند چراکه آینده تئاتر به دست آنان سپرده خواهد شد.

سیما سامانی از استادان خود همچون ادنا زینلیان، محمدرضا رحمانی لشگری و پروین محبی قدردانی و ابراز خوشنودی کرد که در کنار آنان تقدیر می‌شود.

منیره ملکی هم گفت: هر بار که می‌بینم دانشجویان‌مان بهتر از خود ما کار می‌کنند، زنده می‌شوم.

کتایون فیض مرندی نیز خطاب به دانشجویان حاضر در برنامه گفت: نهالی را در دانشگاه آزاد کاشتیم که امروز ۲۷ ساله است و آن را به شما می‌سپاریم. قدرش را بدانید.

سپس اصغر همت که در دانشکده هنرهای زیبا درس تئاتر خوانده، با یادآوری دوره دانشجویی خود، از خسرو خورشیدی به عنوان یکی از مشوقان بزرگ خویش یاد کرد و گفت: ایشان نشان داد که ارتباط یک طراح با یک بازیگر چقدر می‌تواند اثرگذار باشد و این به دلیل تسلط و شناخت استاد خورشیدی از عناصر گوناگون تئاتر است.

او همچنین از دیگر استاد خود، محمد کوثر هم به نیکی یاد کرد که او نیز تاثیر شگفتی بر زندگی‌اش داشته است.

این برنامه با اجرای حمیدرضا منجر، عضو هیات مدیره انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر و مدیر کمیته آموزش این انجمن برگزار شد.

هما جدی‌کار، فرزانه نشاط‌خواه، جمشید جهانزاده، مهدی قلعه، هوشمند هنرکار و ... از دیگر حاضران در این برنامه بودند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.