چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵

لزوم بازیابی هویت بنیاد سینمایی فارابی/۱۱

سلطان محمدی: فارابی به مقوله سرمایه گذاری روی نیروهای انسانی و پرداختن به سوژه های مغفول مانده توجه ویژه داشته باشد

حسین سلطان محمدی

سینماپرس: حسین سلطان محمدی گفت: فارابی در دوره جدید از ایده های نو و فیلمسازان نسل جوان برای ورود به سینمای حرفه ای حمایت کند.

حسین سلطان محمدی منتقد سینما در پی برکناری مدیر سابق بنیاد سینمایی فارابی و انتصاب مجید زین العابدین در رأس این نهاد در خصوص لزوم بازیابی هویت بنیاد سینمایی فارابی گفت: فارابی در دوره جدید باید به مقوله سرمایه گذاری روی نیروهای انسانی و پرداختن به سوژه های مغفول مانده توجه ویژه داشته باشد و از ایده های نو و فیلمسازان نسل جوان برای ورود به سینمای حرفه ای حمایت کند.

این کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنیاد سینمایی فارابی باید اعلام کند در چه زمینه هایی نیاز به طرح و فیلمنامه دارد و در این راستا فراخوان بدهد تا نیروهای جوان و تازه نفس بتوانند طرح های خود را به آنجا ارائه کنند و در صورت تصویب وارد دنیای حرفه ای سینما شوند.

وی ادامه داد: ما سوژه های استراتژیک و مهمی را داریم که سال ها است در سینما از پرداختن به آن ها غفلت کرده ایم و شایسته است نهادی مانند بنیاد سینمایی فارابی از این سوژه ها حمایت کند. به خصوص منظور بنده سوژه های متغیر دفاع مقدس هستند که می توانند در صورت تولید با استقبال خوبی هم از سمت مخاطبان روبرو شوند.

این منتقد سینما خاطرنشان کرد: سینمای ایران در سال گذشته توانست در خصوص پرداختن به سوژه های ضد منافقین نسبتاً خوب عمل کرده و ابعادی از این گروهک تروریستی را به مخاطبان بشناساند البته بعضاً انتقاداتی هم نسبت به محتوای این آثار وجود داشت که پرداختن به آن در این مجال نمی گنجد. به هر صورت پرداختن به این موضوع از نظر کمیت خوب بود و از نظر کیفیت نیز از اوج تا حضیض مسائلی را در بر داشت.

سلطان محمدی تأکید کرد: در کلیت سرمایه گذاری فارابی در سینمای ایران بهتر است روی عناوینی باشد که بخش خصوصی از پرداختن به آن پرهیز دارد. فارابی باید روی سوژه ها و داستان ها و نگاه ها و شخصیت هایی سرمایه گذاری کند که برخلاف فیلم های مرسوم و معمول این روزهای سینما باشند که همگی محدود به داستان های جوان پسند و کمدی و پر از حرف و کلمات مبتذل شده اند.

وی با بیان اینکه مقوله مهم خانواده، دفاع مقدس و انقلاب اسلامی باید جزو مسائلی باشند که بنیاد سینمایی فارابی روی آن ها سرمایه گذاری کند اظهار داشت: برای پرداختن به این موضوعات مهم هم بهتر است استعدادهای جوان با نظارت حرفه ای به کار گرفته شوند. اگر روی فیلمسازان جوان و نحوه ورودشان نظارت درستی وجود داشته باشد دیگر کسی نمی تواند این شائبه را مطرح کند که فلانی چون به فلانی وصل بوده توانسته فیلمساز شود و...

سلطان محمدی در پایان این گفتگو افزود: یکی دیگر از مسائلی که مدیران بنیاد سینمایی فارابی باید به آن توجه داشته باشند این است که ما در سینمای جهان شاهد تولید فیلم هایی هستیم که برای هر سن و سالی مناسب هستند اما در سینمای کشورمان متأسفانه چنین نیست و تنها بخشی از آحاد افراد جامعه تصویرشان در فیلم ها دیده می شود که در این مورد نیز باید بازنگری جدی و اساسی شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.