سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹

رضا فیاضی:

مراسم‌های آیینی باید طوری اجرا شود که مخاطب را درگیر کند/حرکت نمادین همراه با حالت‌های آیینی و نمادین توجه همه را جلب می‌کند

رضا فیاضی

سینماپرس: بازیگر پیشکسوت تلویزیون گفت: متاسفانه همیشه نقش‌های منفی به من دادند. مثلا نقش ابن زیاد را بازی کرده‌ام. یک بار قرار بود نقش پدرزن امام حسن(ع) را بازی کنم که نشد. «پیر وفا» و کارهای مذهبی دیگری بازی کردم که همانطور که گفتم بیشتر نقش منفی بود.

به گزارش سینماپرس، رضا فیاضی بازیگر پیشکسوت تئاتر و تلویزیون در ویژه برنامه تلویزیونی «نشان ارادت» در شبکه دو سیما گفت: بچه منطقه فقیرنشین اهواز هستم و تا مقطع دیپلم در اهواز زندگی کردم. زیر نظر دکتر طباطبایی سال ۱۳۴۷ الفبای تئاتر را آموختم و یک گروه به اسم گروه تئاتر کوچک تشکیل دادیم و فعالیت‌های نمایشی را در اهواز شروع کردم. همانجا برای اولین بار در تلویزیون آبادان مقابل دوربین رفتم و بعد به تهران آمدم. آن زمان قصه شهادت امام حسین (ع) و شجاعت او برایم جذاب بود. اینکه یک نفر در مقابل ظلم می‌ایستد و شهید می‌شود، ابا نمی‌کند و همه چیزش را در این راه از دست می‌دهد.

وی در ادامه درباره آیین‌های عزاداری خوزستان توضیح داد: سبک سینه زنی در جنوب خیلی خاص است و ریتم و حرکت دارد. بسیار نمایشی و آیینی است و برای همین بیننده را جذب می‌کند.

بازیگر «معمای شاه» تاکید کرد: مراسم‌های آیینی باید طوری اجرا شود که مخاطب را درگیر کند. حرکت نمادین همراه با حالت‌های آیینی و نمادین توجه همه را جلب می‌کند. سینه زنی‌ها بوشهری‌ها و جنوبی‌ها اینگونه است و غالبا آنجا عرب زبان هستند. من خودم هم عرب زبان هستم.

فیاضی با بیان اینکه سنج و دمام شور و هیجان عزاداری‌ها را بالا می‌برد، یادآور شد: در جنوب برای عروسی‌ها و عزاداری‌ها آیین‌های ویژه‌ای وجود دارد. یک جور سوگواری ویژه دارند که با شلیک تفنگ و این چیزها اتفاق می‌افتد.

این بازیگر قدیمی تلویزیون در پاسخ به این پرسش که بازی در نقش یاران امام (ع) را دوست دارید، گفت: متاسفانه همیشه نقش‌های منفی به من دادند. مثلا نقش ابن زیاد را بازی کرده‌ام. به خاطر جثه، تیپ خاصم یا هر چیزی بوده است چنین پیشنهادی نداشته‌ام. یک بار قرار بود نقش پدرزن امام حسن(ع) را بازی کنم که نشد. «پیر وفا» و کارهای مذهبی دیگری بازی کردم که همانطور که گفتم بیشتر نقش منفی بود.

او در ادامه بیان کرد: تا به حال به کربلا نرفته‌ام. اما به سفر حج رفته‌ام. حال و هوای این سفر عالی بود.

فیاضی همچنین درباره توهین برخی به قرآن گفت: دقیقا اینطور است که انسان بودن را فراموش کرده‌اند.

«نشان ارادت» به تهیه کنندگی پویان هدایتی در ۳۰ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای هر روز حوالی ساعت ۱۷ از شبکه‌های دو و جام جم روی آنتن می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.