دوشنبه ۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷

نگاهی به سینمای دفاع مقدس/۳

انباردار: هم و غم مدیران سینمایی پرداختن به فضاهایی جز دفاع مقدس است

هادی انباردار

سینماپرس: هادی انباردار گفت: امروز اگر فیلمسازی دغدغه اش تولید فیلم در حوزه سینمای دفاع مقدس باشد درگیر بروکراسی های پیچیده اداری می شود.

هادی انباردار تهیه کننده سینما همزمان با هفته دفاع مقدس با انتقاد از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع مقدس که باعث مهجوریت این گونه مهم سینمایی شده است گفت: متأسفانه هم و غم مدیران سینمایی پرداختن به فضاهایی جز دفاع مقدس است و به همین علت است که ما شاهد مهجوریت و سرخوردگی این سینمای اصیل و ارزشمند هستیم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «ماه گرفتگی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده معتقدم تمامی معضلات حوزه سینمای دفاع مقدس به مدیران فرهنگی و سینمایی برمی گردد. متأسفانه گویا مدیران این سینما را فراموش کرده اند و تنها در کلام هرزگاهی از این سینما یاد می کنند.

وی یادآور شد: ما نباید فراموش کنیم که در دهه ۶۰ سینمای دفاع مقدس ما شکوه و جلوه عظیمی داشت و به شدت از آن استقبال می شد. خیلی از فیلمسازان اصلاً با همین فیلم های دفاع مقدس بود که به سینما علاقمند شده و وارد آن شدند. در آن دوره شرایط ساخت این فیلم ها نیز بسیار راحت تر بود و فیلمسازان به راحتی به ادوات و تجهیزات متعدد برای تولید فیلم دسترسی داشتند و این همه بروکراسی های پیچیده امروزی در تولید حاکم نبود.

این سینماگر تأکید کرد: امروز اگر فیلمسازی دغدغه اش تولید فیلم در حوزه سینمای دفاع مقدس باشد آنقدر درگیر بروکراسی های پیچیده اداری می شود که از تصمیم خود سرخورده و پشیمان می شود. این بروکراسی ها از زمان پروانه ساخت شروع می شود تا گرفتن مجوزهای متعدد از سپاه و ارتش و... متأسفانه این مسائل باعث می شود تا رغبت برای تولید این نوع آثار روز به روز کمتر از قبل شود.

انباردار سپس با بیان اینکه ای کاش مدیران فرهنگی و سینمایی ما اندکی از سینمای غرب یاد بگیرند اظهار داشت: بعد از سال ها که از جنگ جهانی دوم می گذرد هنوز شاهد تولید فیلم های پارتیزانی در این خصوص هستیم که اتفاقاً مخاطبان خاص خود را هم دارد و مردم دنیا از این فیلم ها استقبال می کنند اما ما قدر دفاع مقدس مان را نمی دانیم و با اینکه هنوز سال های زیادی از آن دوران نگذشته در خصوص تولید فیلم در این باره کم کاری می کنیم.

بازیگر فیلم های سینمایی «پرواز از اردوگاه» و «بر بال فرشتگان» با طرح این پرسش که چرا علیرغم تأکیدات رهبری مبنی بر اقتباس از کتب متعلق به خاطرات شهدا و سرداران فیلم های شاخص در این حوزه تولید نمی شود؟ خاطرنشان کرد: واقعاً نمی دانم وقتی شخص اول مملکت چنین دغدغه ای دارد و چنین به صراحت در این باره سخن می گوید پس چرا مسئولان فرهنگی دست روی دست گذاشته اند و در این راستا کار درخور توجهی صورت نمی دهند؟

وی متذکر شد: این باعث تأسف است که گوش شنوایی حتی برای شنیدن سخنان رهبر فرزانه انقلاب اسلامی وجود ندارد و به فرمایشات این بزرگوار نیز توجه نمی شود. این باعث تأسف است که ما بسیاری از شهدا و سرداران بزرگی را داریم که هنوز بخش کثیری از مردم به واسطه کم کاری های صورت گرفته در حوزه فرهنگی آن ها را نمی شناسند.

انباردار تصریح کرد: تولید فیلم دفاع مقدسی نیاز به حمایت دولتی دارد؛ بدیهی است که بخش خصوصی روی این فیلم ها سرمایه گذاری نمی کند و می رود فیلم هایی مانند «فسیل» می سازد که بتواند فروش داشته باشد و از قبل آن ها تجارت کند؛ حال در این شرایط وظیفه دستگاه ها و نهادهای دیگر مانند سازمان اوج و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد فرهنگی روایت و حوزه هنری و خلاصه همه نهادهای حامی سینمای انقلاب چیست؟ چرا این نهادها کاری نمی کنند؟ چرا بخش های فرهنگی بسیج، سپاه، بنیاد شهید، ارتش و... آنچنان که باید در این حوزه فعال نیستند؟

این سینماگر تأکید کرد: باعث تأسف است که علیرغم این همه دستگاه و نهاد و ارگان سینمای دفاع مقدس رو به تعطیلی گذاشته است. مسئولان سینمایی و فرهنگی کشور باید این سینمای ارزشمند را سر پا نگه دارند تا نسل جوان از گذشته آگاه شود و بداند در آن روزگار چه ایثار و فداکاری هایی صورت گرفته تا امروز آن ها در امنیت و آرامش کامل زیست می کنند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو تولید فیلم های دفاع مقدسی به هر قیمتی را ناصحیح دانست و در این راستا اظهار داشت: بنیاد سینمایی فارابی در این سال ها فیلم هایی تولید کرده که ضعف های جدی داشته اند. دلیل این اتفاق آن است که از متخصصان و کسانی که در دوران هشت سال دفاع مقدس حضور داشته اند در این فیلم ها استفاده نشده است. اصلاً اینکه بنیاد سینمایی فارابی به عنوان نهادی که متخصص تولید فیلم های کودک و نوجوان است به سمت تولید فیلم های دفاع مقدسی رفته غلط است! فارابی بهتر است به سینمای کودک بپردازد که جشنواره اش تعطیل نشود.

انباردار در همین راستا گفت: مسأله این است که در سینما کسی درست سر جای خود قرار نگرفته! همین اتفاق باعث شده تا ما با محتوا و فرم ضعیفی در فیلم ها روبرو شویم! این اتفاق در حالی است که یک زمان کارهای درخشانی از نظر فرم و محتوا در این نوع سینما تولید می شد اما متأسفانه سال ها است چنین اتفاقی را مشاهده نمی کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.