چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰

«قربانعلی طاهرفر» در گفتگوی با «سینماپرس» مطرح کرد:

عملکرد «انجمن سینمای جوانان ایران» در حد آموزشگاه های آزاد سینمایی هم نیست!

قربانعلی طاهرفر

سینماپرس: قربانعلی طاهرفر کارگردان در خصوص وضعیت حوزه فیلم کوتاه گفت: انجمن سینمای جوانان در دو حوزه تولید و آموزش دچار رکود و رخوت شده و متأسفانه هیچ سیاست مدونی که بتواند تحول گرا باشد را در این انجمن نمی‌بینیم.

کارگردان فیلم های کوتاه «مهلقا» و «راه روشن» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس یادآور شد: اخیراً آقای خزاعی انتقاداتی را نسبت به عملکرد انجمن سینمای جوانان ایران مطرح کرده بودند؛ این نقد درون گفتمانی اتفاقی نیک است اما به شرط آنکه این نقدها بتواند باعث ایجاد تحول و شکوفایی شود.

وی در همین راستا متذکر شد: متأسفانه هیچ عزم و اراده جدی برای رفع و رجوع موانع بر سر راه فیلمسازان کوتاه وجود ندارد! ما طی ادوار مختلف شاهد یک سری نقدهای درون گفتمنی هستیم که به نوعی به یک تسلسل بی معنا رسیده است. وقتی می آییم و نقاط ضعف و موانع را آسیب شناسی می کنیم متوجه می شویم که گویا هیچ کس نمی خواهد تغییری مثبت در این مسیر ایجاد کند و مدیران در پی آن هستند که دوره ۴ ساله مدیریت شان بگذرد. این اتفاقات باعث شده تا ما همواره درجا بزنیم و در همان نقطه اول که ایستاده بودیم قرار بگیریم.

این سینماگر سپس با انتقاد شدید از حضور برخی مدیران در دفاتر شهرستان های انجمن سینمای جوانان ایران تصریح کرد: تغییر مدیریت ها در دفاتر انجمن سینمای جوان یکی از معضلات اساسی است. گویا قحط الرجال شده و در عرصه مدیریت سینمای کوتاه با فقر آدم ها روبرو هستیم! هیچ اراده جدی برای حضور افراد متبحر و کاربلد و پیشکسوت وجود ندارد. بی تردید اگر نقدی بر عملکرد انجمن سینمای جوانان ایراد وارد است اولین کسی که باید در این راستا مورد سوأل واقع شود مدیران ادوار انجمن سینمای جوانان و سازمان سینمایی و شخص آقای خزاعی است!

طاهرفر خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد ما فقط نقد درون گفتمانی بکنیم اما به پاسخ عملیاتی نرسیم و نتوانیم تحولی در مسیر عملکرد سینمای جوان شاهد باشیم چه فایده ای دارد؟ این نقدها چه فایده ای دارد وقتی همچنان رکود و رخوت گریبان فیلمسازان جوان و حوزه فیلم کوتاه را گرفته است؟

وی در بخش دیگری از این گفتگو با تقدیر از خبرگزاری سینماپرس تأکید کرد: آقایان مدیر و مسئول اگر همین مصاحبه فیلمسازان کوتاه با سینماپرس را دنبال می کردند به راحتی می توانستند مشکلات این حوزه را شناسایی کنند! مشکل اینجا است که گویا برخی افراد نمی خواهند مشکلات را متوجه شوند. من شخصاً از یکایک دست اندرکاران رسانه معظم سینماپرس قدردانی می کنم که همواره پیگیر بسیاری از مسائل و معضلات و بحران های درون سینما به ویژه حوزه مهجور مانده فیلم کوتاه هستند و درد دل های ما را بازتاب می دهند.

این کارگردان در پایان این گفتگو افزود: باعث تأسف است که عملکرد انجمن سینمای جوانان ایران حتی در حد آموزشگاه های آزاد سینمایی هم نیست! این انجمن به شدت در درجه نازل تری نسبت به آموزشگاه های آزاد قرار دارد و اسفا که انگیزه ای برای احیای آن وجود ندارد. هیچ سیاست مدونی که بتواند تحول گرا باشد را در این انجمن نمی بینیم و قطعاً با این شرایط هرگز دیگر امید و نشاط به حوزه فیلم کوتاه و فیلمسازان این عرصه مهم باز نخواهد گشت.

به گزارش سینماپرس، قربان علی طاهرفر، اهل ارومیه است. او از سال ۱۳۶۱، وارد انجمن سینمای جوان شد و سال ۱۳۷۲، اولین فیلمش را با نام خاک آشنا ساخت. وی سال ۱۳۷۵ بود که اولین مجموعه تلویزیونی با موضوع کودک و نوجوان، به نام «سحرخیزان کوچک» را تولید کرد. مه لقا، ترمینال غرب و طاهره از دیگر ساخته های طاهرفر هستند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.