دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶

پتانسیل سینما در جهت تقریب مذاهب/۱

عظیمی: تبیین استراتژی برای رسیدن به وحدت میان اهل تسنن و تشیع در سینما امری ضروری است

مهدی عظیمی میرآبادی در نشست خبری فیلم سینمایی هایپاور

سینماپرس: مهدی عظیمی میرآبادی گفت: تبیین استراتژی برای رسیدن به وحدت میان اهل تسنن و تشیع در سینما امری ضروری است که متأسفانه این مسأله مهم هیچ گاه توسط مدیران و سیاست گذاران سینمایی مورد توجه قرار نگرفته است.

مهدی عظیمی میرآبادی تهیه کننده سینما و مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس همزمان با هفته وحدت در خصوص بی توجهی به پتانسیل سینما در جهت تقریب مذاهب گفت: وقتی ما از سینمای استراتژیک صحبت می کنیم منظورمان صرفاً تولیدات در خصوص مقوله هایی همچون دفاع مقدس و امثال آن نیست؛ همین مسأله وحدت میان شیعیان و اهل تسنن یکی از مسائل مهم استراتژیک است که باید در سینما آثار متعددی در خصوص آن تولید شود.

مدیر کل اسبق نظارت و ارزشیابی سینمای حرفه ای در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: عدم توجه به مسأله استراتژیک و مهمی مانند وحدت نشان از سهل انگاری است؛ این سهل انگاری هم از طرف سینماگران است و هم از طرف مدیران سینمایی! طبیعتاً ما در سینمای مان نیازمند تولید فیلم هایی هستیم که در این سمت و سو حرکت کنند.

عظیمی میرآبادی سپس با بیان اینکه احتمالاً برخی افراد از اینکه وارد این مباحث شوند ترس و وحشت دارند اظهارداشت: برخی می ترسند که ورود به این مقوله مهم مسأله ایجاد کند. در صورتی که چنین نیست. برخلاف آنچه دشمنان می خواهند خوشبختانه در ایران اسلامی شیعیان و اهل تسنن مانند برادر در کنار یکدیگر مشغول به همزیستی مسالمت آمیز هستند. ما در بسیاری از شهرها شاهد این هستیم که خانواده های سنی و شیعه در کنار هم با آرامش زندگی می کنند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «سیب و سلما»، «های پاور» و «عینک» تأکید کرد: حتی بارها دیده شده که اهل تسنن از زائرین امام حسین (ع) به ویژه در مراسم راهپیمایی عظیم و میلیونی اربعین حسینی (ع) پذیرایی می کنند. این اتفاق نه تنها در شهرهای مرزی ایران که در شهرهای کشور عراق نیز به وفور دیده می شود.

این سینماگر خاطرنشان کرد: برخلاف تصور دشمنان اختلاف میان شیعیان و اهل تسنن حضرت علی (ع) نیست بلکه نقطه اشتراک ما امیرالمونین است چرا که همه ما قبول داریم که او جانشین پیامبر اکرم (ص) است. از این رو نباید اجازه دهیم دشمنان تفرقه ایجاد کنند. دشمنان به ویژه انگلیسی ها بارها درصدد بوده اند تا میان شیعه و سنی تفرقه ایجاد کرده و به نفع خود از این تفرقه سوءاستفاده کنند.

وی یادآور شد: بارها دیده شده در بسیاری از شهرها و استان ها مانند گرگان و خوزستان و کردستان و آذربایجان دشمنان به عنوان شکاف مذهبی و فرهنگی سوء استفاده کرده اند. از این رو نیاز است که ما با انجام کارهای فرهنگی و آگاهی دادن به عموم افراد جامعه ضمن ایجاد وحدت و انسجام بیشتر دست دشمنان را رو کنیم و مانع از این بشویم که آن ها بتوانند نقشه های شوم خود را پیاده سازی کنند.

عظیمی میرآبادی در پایان این گفتگو متذکر شد: مدیران و هنرمندان عرصه فیلم و سینما تاکنون از باب اینکه استراتژی دقیق و مشخصی نداشتیم و دچار تفاوت دیدگاه و عدم باور به این موضوع بودیم جرأت پرداختن به این مقولات را نداشتند. اما بی شک این استراتژی ما را به سمت وحدت رهنمون می کند. ما به عنوان یک کشور مسلمان قدرتمند که دیگر ادیان در سایه اش زندگی می کنند باید بفهمیم که پرداختن به مذاهب مختلف نه تنها بد نیست که بسیار هم با ارزش است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.