شنبه ۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸

رهبر قنبری:

یک فیلم‌ساز خوب از میان هفت علم که مرتبط با مسائل انسانی است باید حداقل پنج علم را بداند تا اثری شاخص خلق کند

رهبر قنبری در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات

سینماپرس: یک کارگردان سینمای کودک و نوجوان گفت: متخصصین کاربلد و شناخته شده را باید درکارگاه‌های تخصصی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان نوجوانان دعوت کنیم تا حداقل مبانی سینمای کودک را به گروه‌های جدید فیلمسازی آموزش دهند.

به گزارش سینماپرس، رهبر قنبری کارگردان سینما، با بیان اینکه سینما تصویر آرزومندی‌های انسانی است، تصریح کرد: سینمای کودکان و نوجوانان در واقع طلیعه‌ای برای بزرگداشت آرزومندی کودکان است، وقتی اینگونه نگاه کنیم سینمای کودک را به شوخی نخواهیم گرفت.
کارگردان فیلم سینمایی «روییدن در باد» که در بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان حضور داشت، ادامه داد: همه فیلم‌هایی که در جهان ساخته می‌شود بر اساس آرزوهای بشری و خیال انسان‌ها است چراکه خیال، عقل فعال بشری است اما نقطه مقابل خیال توهم است.
قنبری با بیان اینکه گواهی اصلی تخیل و توهم، تصور بشری است، افزود: فیلم‌هایی موفق هستند که علاوه بر معضلات جامعه، رهنمودهای خیال‌انگیز می‌دهند. کمدی‌های عامه‌پسند برای بخشی از جامعه نیاز است اما برخی فیلم‌هایی که امروزه می‌بینیم فیلم‌هایی است که هیچ تناسبی با جامعه و هوش انسان‌ها ندارد. به نظر می‌رسد سینمای کودک از منظر برخی مدیران سینمایی در گذشته، ابزاری بوده که بچه‌ها وقت بگذارند و فیلم‌ ببینند تا مادران با خیال راحت به خانه داری برسند! سینمای کودک براساس نوع، نحوه و سبک سیاق مدیران ساخته می‌شود و به واسطه این تولیدات خطراتی که زنان و مردان آینده خواهند داشت، خواهیم دید.
کارگردان فیلم سینمایی «او» گفت: وقتی نوع آموزه‌های سینمایی مثل آموزشگاه‌های سینمایی گسترده شد، جامعیت نگاه یک فیلمساز را از آن‌ها گرفت. یک فیلم‌ساز خوب از میان هفت علم که مرتبط با مسائل انسانی است باید حداقل پنج علم مانند انسان شناسی، فلسه، تاریخ، دین و...را بداند تا اثری شاخص خلق کند.
وی با اشاره به فیلم‌های الهام گرفته از آثار کارگردانان بزرگ سینما، گفت: افزایش کپی‌کاری در سینما به این دلیل است که کارگردانان مبانی عقلی و نظری علوم انسانی را یاد نگرفته و در توسعه تخیل خود دچار ضعف هستند. همین اتفاق برای سینمای کودک هم می‌افتد چرا که برخی‌ها ایده‌ها را توسعه نمی‌دهند و مبانی عقلی و نظری را بلد نیستند. کارگردانانی چون کیارستمی، تقوایی، مهرجویی، فروزش و...شاعرانه هستی را مال خود می‌کردند. اما از یک جایی به بعد چنین فیلم‌سازهایی که مطابق سلایق فیلم نمی‌سازند، کنار گذاشته می‌شوند.
رهبر قنبری با اشاره ساخت فیلم کودک در دو موضوع «برای کودک» و «درباره کودک» اظهار کرد: درباره کودک و برای کودک فرقی ندارد، یک فیلم روایی با واسطه و دیگری روایی بی‌واسطه است. این‌ حرف‌ها شوخی‌هایی است که منتقدین می‌گویند.
وی در ارتباط با بازگردانی هویت گمشده جشنواره فیلم کودک و نوجوان، گفت: در چند سال اخیر گسست فرهنگی شدیدی پیش آمده و این گسست نیازمند نوسازی رویهها است که باید همه این گسست ها را از بدنه دور کرد و به ستون اصلی رسید، تا ببینیم ساختمان سینمای کودک و نوجوان پوسیده یا نپوسیده است اگر خطر پوسیدگی وجود دارد باید متخصصین عالی قدر را در ورک‌شاپ‌های این جشنواره دعوت کرد تا حداقل مبانی سینمای کودک را به گروه‌های جدید آموزش دهند تا هویت از دست رفته سینمای کودک را بازگردانند.
سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان اصفهان با دبیری مجید زین‌العابدین و با همکاری سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان از پانزدهم تا بیستم مهرماه سال جاری (۷ تا ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳) در اصفهان برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.