دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸

گفتگوی سینماپرس با کارگردان «آه سرد»؛

«ضدپدر» بودن «آه سرد» را قبول ندارم/تلاش کردم با زاویه دید تازه‌تر به مسأله «قتل‌های ناموسی» ورود کنم

ناهید عزیزی‌ صدیق و ایمان صدیق در نشست خبری فیلم سینمایی «آه سرد»

سینماپرس: ناهید عزیزی صدیق کارگردان فیلم سینمایی «آه سرد» همزمان با اکران این فیلم گفت: عناوینی مانند فیلم جشنواره ای، فیلم داورپسند یا فیلم ضدپدر که به «آه سرد» اطلاق می شود را قبول ندارم! اینکه برخی افراد عنوان می کنند این فیلم ضد پدر است را متوجه نمی شوم چرا که ما در این فیلم اتفاقاً با کاراکتر پدر همذات پنداری می کنیم و با او احساس سمپات بودن می کنیم!

این سینماگر در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده سال ها است که در ایام جشنواره فیلم فجر فیلم ها را می بینم اما هیچ گاه نقد و تحلیل هایی دوره جشنواره را مطالعه نمی کنم چرا که معتقدم این نقد و تحلیل ها همگی برآمده از واکنش های آنی و غیرعمیق هستند که فضای ژورنالیستی حاکم بر سینمای رسانه ها آن را طلب می کند. به همین علت در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر نقدهایی که به فیلمم وارد شده بود را مطالعه نکردم.

وی ادامه داد: البته برخی تیترها در خصوص این فیلم را در رسانه ها خواندم از جمله اینکه مثلاً نوشته بودم «آه سرد» فیلمی جشنواره پسند است! البته من اصلاً این نوع دیدگاه و این تفکیکی که برخی افراد نسبت به فیلم ها قائل می شوند را قبول ندارم.

عزیزی صدیق خاطرنشان کرد: البته الآن که فیلم اکران شده اتفاقاً مشتاقانه پذیرای نقد و نظرات هستم و نقدهای وارد شده بر فیلم را تا جایی که به دستم رسیده مطالعه کرده ام و خوشحال می شوم که نظرات منتقدان و اهالی رسانه را در مورد این اثر بدانم.

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که آیا مسأله تلخ بودن و ضد پدر بودن فیلم را قبول دارید یا خیر اظهار داشت: خیر! این مورد را قبول ندارم؛ اتفاقاً معتقدم مخاطب با کاراکتری که قتل را مرتکب شده احساس همدلی می کند و با او سمپات می شود. نظرم این است که ناهنجاری به خیلی چیزها بستگی دارد برای همین است که حتی تلاشم این بوده که کاراکتر پدر را منفی نکنم و ابعادی به شخصیت ها و فضای فیلم دادم که این کاراکتر همدلی برانگیز باشد.

وی متذکر شد: مسأله «آه سرد» یکی از مسائل زنان است که در قالب داستان و فضایی متفاوت روایت می شود. موضوع این فیلم هم تازگی ندارد. بارها در سینمای ایران برای این موضوع کار تولید شده و ما به کرات در مورد مسأله قتل های ناموسی و خانوادگی فیلم های زیادی داریم. آنچه من تلاش کردم این بود که با زاویه دید تازه تر به این مسأله ورود کنم و از دریچه نوین و غیرتکراری به آن بپردازم.

عزیزی صدیق در پاسخ به این پرسش که آیا شما به عنوان فیلمساز سعی در قضاوت شخصیت ها داشتید یا خیر گفت: بنده به طور کل تلاش می کنم نه تنها در نوشتن و فیلمسازی که در زندگی ام، حتی در مواقعی که فکر می کنم باید رأی قطعی صادر کنم باید جا برای خطا و ناآگاهی بگذارم و در «آه سرد» هم تلاش کردم قضاوتی در مورد کسی که به زعم ما جرمی مرتکب شده نکنم. من معتقدم همه ما تحت هر شرایطی صلاحیت نداریم یک مجرم را قضاوت کنیم.

وی در پایان این گفتگو در خصوص اینکه چرا فضای فیلمش مردانه است و آیا او از دنیای مردان آگاهی دارد یا خیر اظهار داشت: با این موافقم که «آه سرد» فضای مردانه دارد. دوست داشتم حذف زن اتفاق بیفتد و تعمداً دلم می‌خواست که زن را حذف کنم و فکر می کنم این مسأله به درک فیلم از سوی مخاطب کمک شایانی کرده است.

به گزارش سینماپرس، «ناهید عزیزی صدیق» دانش‌آموخته کارگردانی سینما و ادبیات نمایشی از دانشگاه سوره است. وی پس از آنکه در کارنامه فعالیت حرفه‌ای‌اش خود نگارش فیلمنامه و بازیگردانی و مشاور کارگردانی را در کنار همسرش احمد بهرامی تجربه نمودبه سراغ تولید نخستین اثر سینمایی خود با نام «آه سرد» رفت و این فیلم جاده‌ای را با فیلمنامه‌ای از خود به عنوان خستین تجربه کارگردانی‌اش به ثبت رساند و آن را در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر ارایه و سیمرغ بلورین ویژه هیات داوران را از آن خود ساخت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.