شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸

روایتی از «شهید مصطفی صدرزاده»؛

«سرباز روز نهم»؛ کتابی که خواندنش برای «امام خامنه‌ای» غبطه‌انگیز بود

کتاب «سرباز روز نهم»

سرباز روز نهم»؛ روایتی «ملموس و واقعی، نه دست‌نیافتنی» از شهید مصطفی صدرزاده/ رهبر انقلاب: خواندن این کتاب برای من غبطه‌انگیز است

به گزارش سینماپرس، کتاب «سرباز روز نهم» حاصل زندگی مجاهدانه و خستگی‌ناپذیر شخصی است که می‌تواند در دوره حاضر، بی‌شک الگویی دست‌یافتنی باشد. او که از سال ۱۳۹۲ با ده‌ها ترفند پایش را به سوریه باز می‌کند، ظرف دو سال از چهره‌های محبوب و مؤثر مدافعان حرم می‌شود تا جایی که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را به تمجید وامی‌دارد.
در این کتاب سعی شده است شهید و زندگی‌اش را آن‌طور که می‌تواند در میدان زندگی اجتماعی مردم الگو شود، نشان داده شود و نه صرفا روایتی ماورایی و صرفا معنوی و احساسی از شهید؛ روایتی «ملموس و واقعی، نه دست‌نیافتنی!»
آنچه شهدا را الگو می‌کند، همه زندگی ایشان است. در این کتاب نویسندگان سعی کرده‌اند جامعه را آن‌طور که هست نشان دهند؛ با همه خوبی‌ها و بدی‌هایش، با زیاد و کمش. به همین دلیل، زندگی مصطفی صدرزاده را کامل می‌خوانید؛ به محله‌اش نزدیک می‌شوید، به ریشه‌هایش و به زمانه‌اش می‌پردازد.
از آن جهت که مصطفای شهید در همین جامعه زیسته و با همین مشکلات یا بیشترش جنگیده و بر بن‌بست‌هایش فائق آمده است، برای مخاطب شیرین و افق‌گشاست. در واقع، اساسا با روایت شهید و زمانه‌اش، هم نقد انجام شده و هم راه نشان داده‌ شده؛ چه اینکه شهدا مسیر امنی هستند برای صلاح و اصلاح.
کتاب حاضر لایه‌های پنهان معضلات و مشکلات را می‌گوید؛ چه اینکه زندگی مصطفی و زمانهاش ظرفیت این را دارد که بگوید کار فرهنگیِ وقفی، شدنی است و استوارتر از شبه‌کارهای نفتی و دولتی. زندگی‌اش این ظرفیت را دارد که معطل دستورالعمل‌های خشک و بی‌روح نماند که حیات دارد این نوع زندگی‌اش و حیات‌بخش است.
اغلبِ شهدایی که در این سال‌ها تصویر شده‌اند، غالباً چهره‌ای ملکوتی و آسمانی داشته‌اند؛ ولی اجتماع را وانهاده و در سیروسلوک به سر می‌بردند؛ یا حتی اگر کنش اجتماعی داشتند، جاذبۀ محض می‌نمودند. داشتن آرمان اجتماعی، عدالت‌خواهی و درگیری با مفاسد از هر نوعش، چهره‌ای کمترروایت‌شده و کامل از شهداست. بدون این‌ها روایت زندگی شهدا میل به تخدیری‌شدن دارد و در بهترین حالت، کم‌اثر است. لکن آنچه شهدا را الگو می‌کند، همۀ زندگی ایشان است. مصطفای شهید، زندگی فردی و خانوادگی شیرینی دارد که همین برای مخاطب خواندنی و لذت‌بخش خواهد بود؛ اما شقوق فرهنگی‌اجتماعی و اندیشه‌ای و حتی سیاسی زندگی ایشان، افقی را پیش روی‌مان باز می‌کند. چه اینکه در این زمانه به نسخه‌های مستقل بومی فرهنگی‌اجتماعی نیاز داریم؛ نسخه‌های خودجوشِ مردمی و آتش‌به‌اختیار؛ نسخه‌هایی که مبتنی بر وقف‌اند و نه نفت. این وقف‌محوربودنِ فعالیت‌هایی که مصطفی در آن حضور و نقش داشته است هم از آن وجوه ممیزۀ ایشان است؛ برای اینکه خرج فعالیت‌های فرهنگی پایگاه بسیج جور شود، بچه‌ها به‌نوبت کار می‌کردند، چوپانی می‌کردند و پولش را به زخم کار فرهنگی می‌زدند ...
پس مصطفایی که در این کتاب پیگیری کردیم، جدای از لحظات عاشقانه و احساسی، به‌شدت اجتماعی و فرهنگی و مردمی است؛ لکن بی‌عیب‌ونقص نیست ولی در مسیر «شدن» است و در طی طریق، کامل می‌شود. از نوشتن برخی توفیق‌نیافتن‌ها و شکست‌ها در زندگی‌اش هم منصرف نشدیم، که بدون ذکر این‌ها، توفیقات کم‌ارزش می‌شدند.
ما در این کتاب سعی کردیم جامعه را آن‌طور که هست نشان دهیم؛ با همۀ خوبی‌ها و بدی‌هایش، با زیاد و کمش. به همین دلیل، کمی بیشتر از زندگی مصطفی را گفتیم؛ کمی نزدیک شدیم به محله‌اش، به ریشه‌هایش و به زمانه‌اش. حتماً خاطرات سال‌۸۸ برای مردم تلخ است؛ ولی نباید فراموش شود که مایه عبرت است. حتماً معضلات اجتماعیِ موجود تلخ است؛ ولی نباید ندیدشان. اما از آن جهت که مصطفای شهید در همین جامعه زیسته و با همین مشکلات یا بیشترش جنگیده و بر بن‌بست‌هایش فائق آمده است، برای مخاطب شیرین و افق‌گشاست. در واقع، اساساً ما با روایت شهید و زمانه‌اش، هم نقد کرده‌ایم و هم راه نشان داده‌ایم؛ چه اینکه شهدا مسیر امنی هستند برای صلاح و اصلاح.
استفاده از صوت‌های متعدد شهید که در موقعیت‌های مختلف ثبت شده نیز از ویژگی‌های این کتاب به‌شمار می‌رود؛ از سخنرانی شهید قبل از عملیات‌ها گرفته تا زمانی که برای دوستانش خاطره می‌گفته است. همچنین مصاحبه با برخی فرماندهان ایرانی جبهه مقاومت که شاید برای اولین و آخرین‌بار فرصت گفت‌وگو با ایشان فراهم شد نیز از جمله مطالب خاصِ کتاب حاضر است.
گفتنی است چندی پیش نیز رهبر معظم انقلاب در تقریظی بر این کتاب، چنین مرقوم فرمودند: «پیش از این کتاب دیگری در شرح حال شهید صدرزاده خوانده‌ام، ولی ابعاد شخصیت محبوب و چندجانبه‌ی این شهید عزیز در این کتاب بیشتر بیان شده است. این چهره‌ی برجسته بیشک یک الگو است برای جوانان امروز و فردا. اراده‌ی قوی، فهم درست، روحیه‌ی ایثار، شجاعت، خستگی‌ناپذیری، ‌ادب، دلِ انباشته از محبت و صفا، و بسی دیگر از خصوصیات برجسته، ‌ بخش‌هائی از شخصیت این جوان فداکار و انقلابی نسل‌های دوم و سوم انقلاب است. خواندن این کتاب برای من غبطه‌انگیز است. این گلهای سرسبد به چه مقاماتی رسیدند، و من و امثال من چگونه در این مسیر، ‌پای در گل ماندیم. سلام و صلوات خدا بر شهید مصطفی صدرزاده و همسر صبور و پدر و مادر ایثارگر او.»
لازم به ذکر است کتاب «سرباز روز نهم»؛ روایتی از زندگی و زمانه شهید مدافع حرم مصطفی صدرزاده که پژوهش و مصاحبه آن برعهده محمدمهدی رحیمی، پریسا وزیرلو، فرزانه مردی و تدوین آن برعهده نوید نوروزی و پریسا وزیرلو بوده و بازنویسی کتاب توسط نعیمه منتظری صورت گرفته است. این کتاب ۶۳۲صفحه‌ای با قیمت ۲۰۰هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» وابسته به مجموعه فرهنگی هنری حسینه هنر منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.