سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱

با خلق آثار در صحن قدس حرم مطهر امام رضا علیه السلام؛

هنرمندان متعهد و امام رضایی «مظلومیت ملت فلسطین» را فریاد زدند

مظلومیت ملت فلسطین

سینماپرس: جمعی از هنرمندان تجسمی کشورمان در صحن قدس حرم مطهر امام رضا (ع) آثاری با موضوع فلسطین خلق کردند. این رویداد هنری با عنوان «من‌ القدس الی ‌القدس» آغاز و در آن هنرمندان با زبان هنر مظلومیت مردم غزه را فریاد زدند.

به گزارش سینماپرس، جمعی از هنرمندان تجسمی کشورمان در صحن قدس حرم مطهر امام رضا (ع) آثاری با موضوع فلسطین خلق کردند. این رویداد هنری با عنوان «من‌ القدس الی ‌القدس» و با همت مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی و با هدف حمایت از مردم بی‌دفاع غزه برگزار و در آن ۱۴ نفر از هنرمندان برجسته تجسمی کشور آثار هنری خود را با موضوع فلسطین و جبهه مقاومت اسلامی خلق کردند.

هنرمندان شاخص و برجسته‌ کشورمان از جمله مسعود نجابتی، حسن روح‌الامین، علی بحرینی، علیرضا خالقی، عباس برزگر گنجی، احمد منصوب، مهدی میری، محمدعلی نادری، محسن اسدی، حمید قربان‌پور، مهدی امینی، سعید خاتمی، احمد پژمان و مهدی انفرادی در این رویداد بزرگ حضور دارند.

هنرمندان متعهد و امام رضایی «مظلومیت ملت فلسطین» را فریاد زدند

روشنگری درباره فلسطین با زبان هنر

استاد مسعود نجابتی، طراح و هنرمند مطرح کشورمان است که در این رویداد شرکت کرده، او درباره این رویداد می‌گوید: علاوه بر تکلیف مسلمانی، شوق همراهی با مردم غزه، دلیل حضور من در این است و امیدوارم این تلاش، تأثیرگذار باشد.

طرحی که در این رویداد به تصویر کشیدم در واقع بخشی از آیه ۱۱۴ سوره بقره است که در آن خداوند نصرت مؤمنین را وعده داده و فرموده‌اند: «آگاه باشید، یاریِ خدا نزدیک است». همین آیه مبنای کار من قرار گرفته است و امید داریم که این شرایط سخت، ناگوار و تلخی که ما شاهد آن در فلسطین هستیم، منجر به پیروزی شود و ان شا الله مردم غزه نتیجه صبر و مقاومت‌شان را ببینند.

مانع بزرگ تحقق وعده‌های الهی این است که هنوز اذهان جهانیان نسبت به یک سری مسائل آگاه نیستند، یعنی هنوز آمادگی تحقق برخی وعده‌هایی همچون ظهور امام زمان (عج) و برخی نصرت‌های الهی وعده داده شده، وجود ندارد. آمادگی و پذیرش زمانی صورت می‌گیرد که هنر و رسانه نیز نقش خود را به خوبی ایفا کنند و تبیین صورت بگیرد، اینکه ما می‌گوییم اسرائیل باید از صحنه روزگار حذف شود، باید تبیین شود، زیرا برای برخی مجامع شاید کاملاً روشن نباشد که چرا باید حذف شود. در داخل کشور اخباری را شاهد هستیم، اما لزوماً این اخبار به گوش جهانیان نمی‌رسد، هنر و در کنارش رسانه حتماً باید این موضوع را برای جهانیان روشن کنند.

بخشی از این روشنگری را ملت فلسطین با ریخته شدن خونشان‌ نشان داده‌اند، مظلومیتی که صدای آن به گوش جهانیان می‌رسد و بخش مهمی از این اتفاق به کمک هنر و رسانه باید به گوش جهانیان برسد.

هنرمندان متعهد و امام رضایی «مظلومیت ملت فلسطین» را فریاد زدند

سوگواری خانواده شهید فلسطینی؛ سوژه نقاشی هنرمند امام رضایی

علیرضا خالقی با ۴۰ سال سابقه هنری یکی از شرکت‌کنندگان در رویداد هنری «من ‌القدس الی ‌القدس» بود که تصویر یک پدر و فرزند فلسطینی را سوژه نقاشی خود کرده است. او درباره این رویداد هنری این‌گونه سخن گفت: ۴۰ سال است مشغول کار نقاشی هستم و در حوزه کارهای انقلابی توفیق داشتم در رویدادهای فرهنگی حضور داشته باشم. هدفم از حضور در این رویداد نشان دادن مظلومیت بچه‌های غزه و وحشی‌گری رژیم اشغالگر صهیونیستی است و در این یک ماه به اندازه چند سال شاهد به شهادت رسیدن فرزندانمان در فلسطین هستیم و رسالت ما هنرمندان این است که با قلم خودمان ایثارگری‌ها و رشادت‌های این بچه‌ها را به تصویر بکشیم و به مردم نشان دهیم.

طرح من برگرفته از تصاویری است که در اخبار دیدم و پدری را همراه پسرش نشان می‌دهد که بر بالین فرزند شهیدش سوگواری می‌کند. هنرهای تجسمی، شعر و... تأثیر بیشتری بر مخاطب دارد و معمولاً درد جامعه را از زاویه‌های دیگر به تصویر می‌کشد، امیدوارم با این هنر بتوانیم تأثیری بر وجدان‌های ناآگاه بگذاریم زیرا یکی از اهداف ما آگاه کردن قسمتی از جوامع بشری است که شاید از این جنایت‌ها بی‌اطلاع هستند.

هنرمندان متعهد و امام رضایی «مظلومیت ملت فلسطین» را فریاد زدند

غزه و صلیب در میان رنگ‌ها

سعید خاتمی یکی دیگر از هنرمندان‌ حاضر در این رویداد درباره موضوع اثری که در حال به تصویر کشیدن آن است، می‌گوید: در این اثر عیسی(ع) را در جلوه‌ای دیگر به تصویر کشیده‌ام تا برای دیگر ادیان نیز مورد توجه قرار بگیرد. چفیه‌ای در میان تابلو تصویر شده و به جای دو دست حضرت مسیح، دو بال ترسیم کرده‌ام که به اعتقاد من، این اثر نماد به صلیب کشیده شدن فلسطین است.

در این اثر علاوه بر تأکید بر ضرورت نگاه بین‌ادیانی به مسئله فلسطین، شباهتی عمیق میان فلسطین و حضرت مسیح(ع) به صلیب کشیده برقرار شده که گویی کمک جهانیان را برای نجات مسیح(ع) دیگری طلب می‌کند. نقاشی می‌تواند با همه مردم دنیا ارتباط برقرار کند و فرقی ندارد مخاطبش اهل کجا باشد، این نقاشی هم زبان حال خودش را دارد و امیدوارم بتواند تأثیرگذار شود.

هنرمندان متعهد و امام رضایی «مظلومیت ملت فلسطین» را فریاد زدند

نقش مظلومیت دختر ۵ ساله اهل غزه روی بوم نقاش مشهدی

مهدی امینی استاد هنرمند نقاش مشهدی نیز در حاشیه این رویداد درباره اهمیت انتقال مفهوم با زبان هنر گفت: یک اثر هنری همچون نقاشی می‌تواند در آگاه‌سازی مخاطب تأثیرگذار باشد. ارتباط مستقیم هنرمند با مردم بسیار موثر و متأسفانه این ارتباط کمرنگ شده و این‌گونه رویدادها اتفاق بسیار خوبی است زیرا مخاطب با هنرمند ارتباط مستقیم برقرار می‌کند.

نقاشی یک زبان مشترک است و به همین دلیل بهترین راه برای انتقال پیام است. در این رویداد اثری را به تصویر کشیدم که دختر بچه ۵ ساله‌ای از غزه را نشان می‌دهد که نگاه پرسشگر او نشان از آمال و آرزوهای بر باد رفته او دارد و شور و اشتیاق خود را از دست داده است. این دختر بچه، پشت شهر سوخته غزه ایستاده و در کنارش دیواری است که نقاشی‌های کودکانه او را که خانه و درختش آتش گرفته نشان می‌دهد.

کودکان معصوم هستند و کودک کشان از پست‌ترین درجه انسانیت برخوردارند، رژیم صهیونیستی با وحشی‌گری کودکان را به شهادت می‌رساند و این وحشی‌گری باید محکوم شود.

هنرمندان متعهد و امام رضایی «مظلومیت ملت فلسطین» را فریاد زدند

تجسم مقاومت در نگاه پیشکسوت هنرهای تجسمی

عباس برزگر گنجی یکی از هنرمندان حاضر در رویداد «من القدس الی القدس»، هم با بیان اینکه از سنین جوانی در حیطه کارهای تجسمی مشغول به فعالیت است، می‌گوید: توفیق شد تا در این رویداد حضور یابم و با زبان هنر، نقش کوچکی را در واکنش به جنایات رژیم اشغالگر اسرائیل و مظلومیت مردم غزه ایفا کنم.

در رسانه‌ها تصویری به نمایش گذاشته شد که یک پسر بچه ۱۰ ساله، در کنار برادر زخمی خود نشسته و گفتن شهادتین را به او می‌آموخت، این تصویر برای من بسیار نمادین بود و یقین پیدا کردم که مردم غزه کارهایی می‌کنند که باید غبطه خورد و از آنها درس گرفت. هر عقیده و مرامی وقتی در مسیر هنر قرار گیرد خروجی خوبی دارد و مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به گفته او، هنر فراتر از خبر معمولی است و هنرمند در قالب هنر داستانی را تعریف می‌کند که فراتر از تصورات مردم است، در حقیقت هنرمند واقعیات را به گونه‌ای دیگر می‌بیند و به زیبایی جلوه می‌دهد.

در این اثر قدس را به گونه دیگری به تصویر کشیدم. قدس یک صخره است که ما آن را به عنوان قبهةالصخره می‌شناسیم و جایی است که پیامبر(ص) به معراج رفتند، در این اثر یک دست کودک روی گنبد است و با دست دیگر سنگ‌ها را لمس می‌کند تا با این تصویر نشان دهد که اگر چه کوچک اما در حد بضاعت خود در مقابل ظلم ایستادگی می‌کند.

هنرمندان متعهد و امام رضایی «مظلومیت ملت فلسطین» را فریاد زدند

ظرفیت هنر برای همصدایی با فلسطین

محسن هوشمند رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی به عنوان بانی این برنامه و در حاشیه افتتاحیه این رویداد گفت: رویداد هنری و رسانه‌ای «من ‌القدس الی ‌القدس» حاوی این پیام است که هنرمندان انقلابی پای کار حمایت از مظلومان به ویژه مردم مظلوم فلسطین هستند و ظرفیت‌های خود را برای همصدایی با آن‌ها پای کار می‌آورند. در کنار این تلاش هنرمندانه، برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای پوشش رسانه‌ای و بازنشر تولیدات این رویداد انجام شده تا آن را در ابعاد بین‌المللی انعکاس دهیم و از این طریق نیز حامی مردم غزه باشیم.

هنرمندان شرکت‌کننده در این رویداد، آثاری را در رشته‌های نقاشی و نگارگری با محوریت همبستگی با جبهه مقاومت اسلامی تولید خواهند کرد و در پایان رویداد، این آثار در قالب‌های مختلف مورد استفاده و بازنشر قرار می‌گیرند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.