سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰

کارگردان «محرمانه»:

سعی کردم بر اساس قواعد ژانر پیش بروم/از پخش شبکه سه به دلیل نامنظم بودن به شدت انتقاد دارم

سریال «محرمانه»

سینماپرس: محمود معظمی با اشاره به اینکه تحقیقات بسیاری برای دستیابی به جزئیات تولید واکسن کرونا برای نگارش فیلمنامه «محرمانه» صورت گرفته، تأکید کرد: این سریال واقعیت‌ها را درباره مصائب تولید واکسن کرونا مطرح کرده است. در این بین هیچ ملاحظاتی برای ما وجود نداشت و ما دقیقاً همان قصه‌ای که مدنظرمان بود را روایت کردیم.

به گزارش سینماپرس، محمود معظمی کارگردان مجموعه تلویزیونی «محرمانه» که این روزها از شبکه سه سیما در حال پخش است در گفتگو با ایلنا اظهار کرد: به سفارش موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی و سیمافیلم قرار بود سریالی تلویزیونی درباره تلاش‌ها و موفقیت‌های دانشمندان و ویروس‌شناسان کشورمان تولید شود که با تحقیقات صورت گرفته توسط نویسندگان، فیلمنامه نوشته شد و در نهایت ماحصل تلاشی که صورت گرفت به سریال «محرمانه» تبدیل شد.

معظمی خاطرنشان کرد: قطعاً بخشی از هر سریالی که بر اساس واقعیت ساخته می‌شود بر اساس تخیلات و خلاقیت‌های نویسنده به قصه اضافه می‌شود اما در «محرمانه» بخش عمده‌ای از تمام اتفاقات و صحنه‌هایی که به تصویر کشیده شده بر اساس مستندات واقعی شکل گرفته و فقط بخش کوچکی از قصه توسط تخیلات نویسنده نوشته شده که البته بدیهی است و این از خصوصیات آثار دراماتیک است و ترکیب واقعیت و خلاقیت نویسنده می‌تواند واقعیت بکری که وجود دارد را در قالب اثری نمایشی به یک فیلم یا سریال جذاب و مخاطب‌پسند تبدیل کند.

این کارگردان درباره منابع تحقیقی و پژوهشی مورد استفاده در روایت قصه «محرمانه» گفت: نویسندگان از منابع مختلفی استفاده کرده‌اند و با دقت اتفاقات و ماجراهایی که در پروسه تولید واکسن رخ داده بود را بررسی کردند و حتی در پروسه ورود میمون‌هایی که قرار بود برای تست واکسن کرونا به ایران آورده شوند اتفاقاتی رخ داد که در چند سایت قصه این ماجرا مطرح شده و ما بخشی از این ماجرا را در سریال «محرمانه» بازسازی کردیم و مقداری هم از تخیل خودمان به آن جریان اضافه کردیم تا بار دراماتیک اثر افزایش پیدا کند.

وی درباره پرداختن به مافیای دارو در سریال «محرمانه» گفت: پدیده مافیای دارو در همه کشورها به شکل‌های مختلف وجود دارد و در کشور ما نیز با چنین پدیده‌ای مواجه هستیم. این جریان منجر به شکل‌گیری مشکلاتی در پروسه درمان افراد می‌شود که باید به هر شکل این مشکلات مرتفع شود تا افرادی که نیاز به داروهای کم‌یاب و نایاب دارند به دلیل پیدا نکردن دارو جانشان را از دست ندهند و ساخت آثاری چون «محرمانه» هم در راستای برطرف کردن این مشکل و مقابله با مافیای دارو است.

معظمی درباره لوکیشن‌های خارج از کشور سریال تأکید کرد: تمام صحنه‌های خارج از کشور که در سریال «محرمانه» مشاهده می‌کنید در خارج از ایران فیلمبرداری شده و یکی از ویژگی‌های مجموعه «محرمانه» این بود که آقای موسوی تهیه‌کننده سریال شرایطی را فراهم کرد تا ما بتوانیم اثری در شأن تماشاگر ایرانی تولید کنیم و همه صحنه‌های خارج از کشور را در خارج از ایران تصویربرداری کنیم که اتفاقاً از ویژگی‌های سریال «محرمانه» همین ویژگی‌های بصری مناسب با لوکیشن‌های مربوطه و سفرهای قهرمانی است که کاراکترها برای نجات جان آدم‌ها انجام می‌دهند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره محدودیت‌های موجود برای پرداختن به ماجرای تولید واکسن ایرانی کرونا اظهار کرد: هیچ ملاحظاتی برای ما وجود نداشت و ما دقیقاً همان قصه‌ای که مدنظرمان بود را روایت کردیم که بخش عمده این فیلمنامه حاصل تلاش نویسندگان بود و بخشی هم ایده‌های من به عنوان کارگردان و جواد میرآقازاده به عنوان مشاور پروژه این سریال را شکل داده است.

معظمی خاطرنشان کرد: کار کردن در این ژانر باید با شناختی درباره اصول و قواعد ژانر صورت بگیرد و فیلمساز باید بر اساس خط اصلی که ژانر تعریف کرده حرکت کند و اگر از این خطوط موجود خارج شود ساختاری که ترسیم شده به شکل اشتباهی ایجاد می‌شود. من سعی کردم بر اساس قواعد ژانر پیش بروم و اتفاقاً قواعد و ساختار ژانر را در تولید این اثر مدنظر داشتم و امیدوارم مخاطب فهیم ایرانی این کار را دوست داشته باشد.

وی افزود: البته باید بگویم که خوشبختانه مخاطبان ایرانی با سریال «محرمانه» ارتباط برقرار کرده و نقدهای مثبتی درباره سریال شاهد هستیم و آنچه که در نظر داشتیم را به اجرا رساندیم و فکر می‌کنم ما توانستیم اثری تولید کنیم که امیدوارم مورد پسند مخاطب ایرانی باشد. در این مجموعه تلویزیونی ما هر آنچه که در زمان شیوع کرونا مربوط به تولید واکسن و مافیای دارو می‌شود را در سریال مطرح کرده و به آن پرداختیم و از نتیجه نهایی اثر رضایت دارم.

این کارگردان در پایان با انتقاد از زمان و نحوه پخش سریال «محرمانه» گفت: از زمان و نحوه پخش سریال به هیچ‌وجه رضایت ندارم. شبکه سه سیما یک شبکه شلوغ و پر برنامه است که مسابقات فوتبال نیز از این شبکه پخش می‌شود و اینقدر همه برنامه‌ها پشت سر هم قرار گرفته‌اند و کنداکتور شبکه فشرده است که خیلی وقت‌ها اجازه نمی‌دهند تیتراژ سریال «محرمانه» که گرشا رضایی هم آهنگ آن را خوانده و برای آن زحمت بسیاری کشیده پخش شود و به اتمام برسد. این اتفاق توهین به مخاطب و تولیدکنندگان سریال است و بهتر بود مسئولان مربوطه تمهیدی می‌اندیشیدند و کنداکتور را به شکلی جابجا می‌کردند که این اتفاق رخ ندهد. من از پخش شبکه سه به دلیل نامنظم بودن و تکرار اتفاقاتی اینچنین که تیتراژ پایان سریال را حتی یک بار هم به درستی پخش نکرده‌اند، به شدت انتقاد دارم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.