چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۲

در شرایط انفعال و سردرگمی حاکم «ساترا»؛

«سلبریتی اغتشاش‌طلب» این‌بار با مجوز «ساترا» شوخی‌های جنسی وقیح و «هنر اروتیک» خود را به «شبکه نمایش خانگی» آورد

سریال «دفتر یادداشت»؛ عطاران

سینماپرس: منیر مدیر ساختمان با شوگرددی خود ازدواج کرده اما با نامزد نازنین (سوگل خلیق) ارتباط دارد. تیام تمایلات همجنسگرایانه‌ای نامحسوسی دارد، سکانس بوسیدن داود توسط شائبه این تمایل را تشدید می‌کند.

به گزارش سینماپرس، سریال «دفترچه‌ یادداشت» از همان روزی که عوامل تبلیغاتی سریال اقدام به انتشار پوستری جنجالی از آن کردند با واکنش‌های مختلفی مواجه شد.

پوستر اولیه سریال پلت‌فرم «فیلم‌نت»، متعلق به علی سرتیپی، به نظر می‌رسد قصد داشت مسیری طراحی شده‌ای که سازندگان برای ارائه‌ای محتوایی ساختارشکن در نظر داشتند را در یک آزمون مجازی تست کند.

بازگشت رضا عطاران با شوخی‌های جنسی/ چرا ساترا «دفتر یادداشت» فیلم‌نت را رها کرده است؟

پوستر اولیه با محوریت «رضاعطاران» طراحی شد و در این پوستر چند زن با لباس سفید پرستاری، با فندک‌های روشن، در حال رقابت برای روشن کردن سیگار این بازیگر هستند. این پوستر در تحلیل های نخست با تصویری از فیلم مشهور «مالنا» از جوزپه تورناتوره مقایسه شد.

قلق‌گیری فیلم‌نت برای آزمون فضای مجازی!؟

انتقادات مجازی فراوانی درباره این پوستر مطرح و در فضای مجازی فعالان سایبری از طیف‌های مختلف به این طراحی خرده گرفتند، اما هیچکدام از نهادهای رسمی نظارتی، به انتشار عمومی واکنشی این پوستر نشان ندادند.

بازگشت رضا عطاران با شوخی‌های جنسی/ چرا ساترا «دفتر یادداشت» فیلم‌نت را رها کرده است؟

مدیریت پلت‌فرم فیلم‌نت را همانطور که اشاره شد علی سرتیپی «سلطان بی تاج و تخت سینمای ایران» برعهده دارد. مجموعه فیلم‌نت تحت مدیریت او سال گذشته سریال «پوست‌شیر» را روانه بازار کرد که با استقبال گسترده‌ای مواجه شد و برگ برنده سال ۱۴۰۲ او سریال دفتریادداشت که در سالگرد توزیع سریال پوست شیر روانه بازار شد.

از حیث مارکتینگ با توجه به تجربه این تهیه کننده در سینما، او همانند فیلیمو اثری را بدون استراتژی از پیش تعیین شده توزیع نمی‌کند و جوانب مارکتینگ اثرش را بررسی می‌کند و شرایط را کاملا می‌سنجد.

با توجه به این هوشمندی باید به این موضوع توجه داشت که مدیرفیلم‌نت و حواریون با علم به اینکه حضور رضا عطاران بدون شوخی‌های جنسی حاد در مرکز یک اثر نمایشی کارکردی ندارد، پوستر را منتشر کردند و به نظر می رسد نظر مثبت نهادهای ناظر جلب ودر مرحله بعد سریال توزیع شده است.

بازار شوخی‌های ساختار شکن با چاشنی عطاران

ظاهرا روایت سریال به نظر می رسد که کمدی جنایی است و به رفاقت ایرج و حمید، رفقای قدیمی می پردازد که وارد پرونده یک قتل زنجیره‌ای می شوند. ایرج (رضا عطاران) یک پلیس بازنشسته است که دچار آلزایمر شده و حافظه خود را از دست داده است و حمید همکار قدیمی‌اش در آسایشگاه و آپارتمانی که در آن مستقر است او را همراهی و مراقبت می کند.

بازگشت رضا عطاران با شوخی‌های جنسی/ چرا ساترا «دفتر یادداشت» فیلم‌نت را رها کرده است؟

نخستین نکته سریال این است تولیدکنندگان آثار ایرانی مخاطبان ایرانی را در سال‌های اخیر دست کم گرفته‌اند، در حالیکه اغلب ایرانیان تماشاگران حرفه‌ای سریال‌های روز دنیا هستند و تمامی این آثار را با دقت تماشا می‌کنند.

در میان سریال های ایرانی تولید شده در چند سال اخیر کپی‌کاری محسوس و نامحسوس تبدیل به یک روند می شود و مخاطبان توییتر به این نقصان درباره سریال دفتریادداشت اشاره کرده‌اند.

بازگشت رضا عطاران با شوخی‌های جنسی/ چرا ساترا «دفتر یادداشت» فیلم‌نت را رها کرده است؟

بازگشت رضا عطاران با شوخی‌های جنسی/ چرا ساترا «دفتر یادداشت» فیلم‌نت را رها کرده است؟

اروتیسم عطارانی!

عطاران در سینما و مجموعه‌های نمایشی نوعی ساختارشکنی را در مسیر حرفه‌ای به مولفه‌اش تبدیل کرده است و آثاری کمدی‌اش با اجرای او با شوخی‌های سخیف جنسی پیوند خورده و نقطه عطف‌های کمدی روایت این سریال همچون سایر آثار عطاران مبتنی بر شوخی‌های جنسی و اروتیک رضا عطاران است.

به همین دلیل کاراکتر عطاران طوری طراحی شده که او شیفته و تشنه زنان باشد. شخصیت ایرج با اینکه دست کم پنجاه و اندی سال سن دارد اما هر جایی که زنی باشد «سنسورها» جنسیتی ایرج فعال خواهد شد.

در سکانسی از قسمت اول این سریال او درب دراتاقی که پرستاران در آن استقرار دارند را باز می‌کند و با اینکه پرستار دیگری از ورودش ممانعت می‌کند، او تمایل دارد وارد اتاق شود.

بازگشت رضا عطاران با شوخی‌های جنسی/ چرا ساترا «دفتر یادداشت» فیلم‌نت را رها کرده است؟

در سکانس نخست سریال که بخشی از خاطرات ایرج(عطاران) را یادآوری می‌کند، او برای یک عملیات پلیسی وارد یک مراسم عروسی شده و حمید(حسن معجونی) زن پوش شده، لباس عروسی را به تن دارد. ایرج به او می‌گوید: بخواب روی زمین، اما چون لباس تنگ است و قبل از هویدا شدن زن پوشی حمید ایرج از این کار انصراف می‌دهد.

در اکثر سکانس‌ها مردان سریال لخت هستند و رضا عطاران هر کجا زنی را می‌بیند می‌خواهد با او آشنا شود و قرار بگذارند. در سکانسی که منیر، مدیر ساختمان به او مراجعه می‌کند با اینکه متاهل است اما ایرج اصرار دارد که او را به خانه ببرد.

کاراکتر تیام(اردشیر رستمی) تمایلات همجنسگرایانه‌ای نامحسوسی دارد و دائما با مردان سریال در حال ورزش است. سکانس بوسیدن داود توسط او، در استخر طوری طراحی شده که به نظر می‌رسد او لبانش را می‌بوسد.

سکانس دیگری در سریال طراحی شده که داود سرش با باسن عطاران برخورد می‌کند و سریال در سخیف‌ترین شکل ممکن با چنین طراحی‌ها اروتیک می‌خواهد مخاطب را بخنداند.

حمید برای اینکه موقعیت خود را به ایرج یادآوری کند به او می‌گوید: او دوست دوران بچگی اوست و برای اینکه ایرج به حمید ایمان پیدا کند به او می‌گوید می داند که او روی باسنش یک ماه گرفتگی دارد.

آنان برای خرید لباس به فروشگاهی مراجعه می‌کند و ایرج در مقابل آینه خم می‌شود تا ماه‌گرفتگی روی باسنش را تماشا کند. ماجرای این ماه‌گرفتگی زمانی که آنان توسط پلیس دستگیر می شود دوباره به نقطه عطف کمدی سریال تبدیل خواهد شد.

در قسمت دوم در بخشی از سریال عطاران هنگامیکه قصد دارد شلوار خود را از پایش درآورد می‌گوید: الان یه چیز معقول بهت می‌دم کمی بعدتر او دامن می‌پوشد ومی‌گوید: این هواخور هم دارد.

بازگشت رضا عطاران با شوخی‌های جنسی/ چرا ساترا «دفتر یادداشت» فیلم‌نت را رها کرده است؟
تصویری از خیانت مدیر ساختمان زن شوهردار سریال با دوست‌پسرش داود که همزمان تمایل عاشقانه‌ای

تلطیف کردن خیانت آشکار زن شوهردار در سریال

منیر مدیر ساختمان با شوگرددی خود ازدواج کرده اما با نامزد نازنین (سوگل خلیق) ارتباط دارد. در واقع ساترا به عنوان نهاد ناظری تشکیل شد تا ارتباطات مثلثی باب شده در شبکه‌ نمایش خانگی، در صورت عدم لطمه به کلیت فیلمنامه و نداشتن نتایج اخلاقی، از سریال‌های شبکه نمایش خانگی حذف شود، اما چنین نشد و انتشار چنین مجموعه با این حجم رویکرد غیراخلاقی نشان می‌دهد، وزارت ارشاد دولت قبل که در برابر ممیزی فیلم رحمان ۱۴۰۰ در مقابل سلطان بی‌تاج و تخت سینمای ایران ایستاد بسیار مقتدر از ساترای فعلی است که تمامی انرژی خود را بدون داشتن اساسنامه قانونی مصوب شده روی فیلتر کردن فیلیمو مترکز کرده است.

ساترا و تیم نظارتی این سازمان باید در مقابل این حجم از شوخی‌ها جنسی پاسخگو باشد و نباید به سادگی از این غفلت و وادادگی این نهاد به سادگی عبور کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.