چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵

رئیس سازمان صداوسیما:

برنامه پرمخاطبی که غذای آلوده می‌دهد قطعا پرضررتر از برنامه کم مخاطبی است که غذای سالم می‌دهد

پیمان جبلی

سینماپرس: پیمان جبلی بیان کرد که ضرر برنامه پرمخاطبی که محتوای آلوده دارد از برنامه کم‌مخاطب با محتوای سالم بیشتر است.

به گزارش سینماپرس، پیمان جبلی رییس صدا و سیما در هفته پژوهش در مراسمی با عنوان آیین نکوداشت هفته پژوهش در ساختمان شهدای رادیو حضور و یافت و بیان کرد: در دوره‌های مختلف رسانه ملی در دهه‌های قبل به صورت یقینی می‌شود گفت که تمام مدیران، برنامه‌سازان و عناصر مختلف به دنبال جذب حداکثری برنامه‌سازان بوده‌اند.

وی اضافه کرد: در این شکی نیست اما آنچه سبب شد در دوره‌های مختلف تحولات مختلف دنبال شود، اقدامات قبلی ادامه داده شود، با مسیر جدیدی پیش رود و مسیر قبلی اصلاح شود چه بوده است؟ پاسخ به این پرسش در همان گزاره اول این جلسه است که ما رسانه ملی هستیم که رویکردمان هدایت فرهنگی یعنی هدف مشروع جامعه است و هدفگذاری اصلی ما هم همان را دنبال کرده است.

رییس صدا و سیما تصریح کرد: استادان ارتباطات بارها این سوال را مطرح کرده‌اند که رسانه چیست؟ آن‌چه که در فلسفه وجودی رسانه ملی انقلاب نهفته است رسانه‌ای است که در جایگاه مادر دلسوز فعالیت دارد که وجودش را وقف خانواده کرده است.

وی ادامه داد: جایگاه رسانه ملی چنین نقشی است و آن‌چه انتظار هم می‌رود همین است، یعنی در عین حال که ذایقه ملت را با دقت رصد می کند تحولات فرهنگی را در نظر می‌گیرد و متناسب با شناخت دقیق از مخاطب، شناخت از آسیب‌ها تا دیگر موارد، خوراک مناسب را تولید می‌کند.

جبلی با اشاره به اهمیت تحقیقات گفت: ما در دوره تحولی رسانه ملی باید بپذیریم نقش فکر، رصد و پژوهش بر هر کار دیگری اولویت دارد. برنامه‌سازی ما اگر بدون توجه به این رصد باشد ممکن است به عکس خود عمل کند.

وی در عین حال تاکید کرد: رسانه ملی قطعا باید به دنبال جذب مخاطب و تولید برنامه‌های پرمخاطب باشد اما حتما در عین جذابیت باید به محتوا هم توجه کند. برنامه پرمخاطبی که غذای آلوده می‌دهد قطعا پرضررتر از برنامه کم مخاطبی است که غذای سالم می‌دهد.

رییس صدا و سیما بیان کرد: هر برنامه‌سازی با هرگونه برنامه‌ای اگر توجهی به پژوهش نداشته باشد برنامه‌سازی او غیر از هدردادن اموال چیز دیگری نیست. ما در دوران فناوری رسانه ملی به سر می‌بریم. اگر به این تحولات حوزه فناوری توجه نکنیم از غافله عقب خواهیم ماند.

وی همچنین درباره لزوم ارتباط تعاملی با مرکز تحقیقات گفت: تعامل حوزه‌های پژوهشی سازمان به‌ویژه مرکز تحقیقات با حوزه‌های پیام‌ها باید جبران شود. اگر در قضیه فساد مالی که اتفاق افتاد می‌خواهیم برای همین روزها برنامه‌سازی کنیم باید دید جامعه چه فکری می‌کند و تنها کسی که می‌تواند در این موضوع کمک کند، مرکز تحقیقات است که طی این یکی دو روز تحقیقاتی هم در اختیار ما گذاشت و این ارتباط هرچقدر تنگاتنگ باشد بیشتر کمک می کند.

جبلی درباره رسانه اثرگذار بیان کرد: ما صرفا به دنبال اندازه‌گیری مخاطب برنامه‌ها نباشیم. این امر برنامه‌ساز را تک‌بعدی می‌کند. حتما در کنار تعداد مخاطب باید افکارسنجی شود که برنامه با فلان تعداد مخاطب چقدر اثر مطلوب روی مخاطب داشت، چقدر به اهداف خود نزدیک شد.

عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در ادامه یادآور شد: صدا و سیما تنها متولی قانونی پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی طبق قانون اساسی است. از دانشگاه و حوزه پژوهش و سیاست‌گذاری تا بخش‌هایی از تنظیم‌گری و تصدی‌گری بر عهده سازمان است. وقتی از حکمرانی ملی سخن به‌میان می‌آید منظور صرفا تصدی‌گری نیست.

وی اضافه کرد: اتفاقات خوبی را در این سال‌ها شاهد بودیم اما برخی فقط ایراد می‌گیرند. رسانه ملی در رشد برخی ژانرها از جمله ژانر دینی تاثیرگذار بوده است، حتی برخی کشورها و سینمای هالیوود از ایران الگو گرفته‌اند.

خسروپناه با اشاره به برخی برنامه‌های تاثیرگذار یادآور شد: برنامه «زاویه» یا «گستره شریعت» که شبکه چهار پخش می‌کرد بسیار مفید بود، «نقد سینما» در شبکه یک بسیار بیننده داشت. الان هم همین‌طور است و برنامه‌ها مخاطب دارند، من هم در برنامه «زندگی پس از زندگی» به عنوان کارشناس حضور داشتم که از برنامه‌های پرمخاطب بود. الان وقتی به میان مردم می‌روم من را با برنامه «زندگی پس از زندگی» می‌شناسند. این برنامه‌ها زندگی آدم‌ها را متحول می‌کنند. فردی گفته بود تا مرز خودکشی رفته است اما این برنامه باعث شده است از تصمیم خود منصرف شود. باید از این برنامه‌ها تشکر کنیم، عجیب است می‌بینم برخی آقایان کاملا بحث‌ها و برنامه‌های‌شان از تلویزیون پخش می‌شود اما انتقاد می‌کنند. این‌که نقد کنید و راهکار هم نشان ندهید و کارهای اثربخش را نبینید، اخلاقی نیست. یکی از کارهایی که صدا و سیما باید ورود کند همین کارهای اخلاقی است. راحت همدیگر را تخریب نکنید. همچنین صدا و سیما در پرورش مستندسازان انقلابی نقش داشته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: صدا و سیما از ۲ جهت باید جذب حداکثری داشته باشد، اول از خود برنامه‌سازان که جزو خانواده سازمان هستند و دوم جذب حداکثری مخاطب. اگر به دلایلی بینندگان سیما کاهش پیدا کرده است به این دلیل نیست که برنامه‌سازی ندارند بلکه انقلابی است که پلتفرم‌ها ایجاد کرده‌اند و مشتری سینما هم کاهش پیدا کرده است.

وی در ادامه درباره اصالت فرهنگ ایرانی اسلامی سخن گفت و تاکید کرد: ما در صدا و سیما باید اصالت را به موسیقی ایرانی بدهیم مثلا اگر دایم راک، متال و هوی‌متال پخش شود موسیقی ایرانی ترویج نمی‌شود. موسیقی ایرانی در تمدن ایرانی مبتنی بر ریاضیات است.

خسروپناه با اشاره به جایگاه رسانه گفت: برخی رفتارهای غیراخلاقی از برخی دردناک است، برخی فکر می‌کنند اگر فردی با جریان فکری‌شان هم‌سو نیست باید درباره آن در رسانه دروغ بگویند. این قطعا خلاف ارزش‌های اسلامی است و اخلاق و تربیت‌مداری باید از ویژگی‌های این رسانه باشد.

محسن شاکری‌نژاد رییس مرکز تحقیقات صدا و سیما در این مراسم عنوان کرد: اگر تحول را حول سه محور سازوکار، محتوا و رویکرد در نظر بگیریم این سه محور بدون پژوهش ممکن نیست. نمی توان در محتوا و رویکردها مطابق با جامعه تحول ایجاد کرد اما پژوهش در کار نباشد.

وی با طرح سوالی بیان کرد: در عصری که همه برآوردها و آینده‌پژوهی‌ها نشان می‌دهد در آینده‌ای نه چندان دور تلویزیون حذف خواهد شد ایا ساز و کاری برای تولید محتوا خواهد بود؟

شاکری‌نژاد یادآور شد: در دوره تحولی شاهد تغییراتی در رویکردها و سازوکارها در سنجش مخاطب بودیم و تمام تلاش را به کار بردیم تا پژوهش در خدمت محتوا و آنتن رسانه ملی قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: آقای جبلی درباره اینکه امروز مخاطب در بسترهای مختلف محتوای آنتن رسانه ملی را ببیند، تاکید دارد. ما هم امروز از کسانی‌که مخاطب رسانه ملی هستند سوال می‌پرسیم که در چه فضایی محتوای این رسانه را دنبال می‌کنند.

رییس مرکز تحقیقات صدا و سیما در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر رسانه‌های آمریکا را هم رصد کنید مخاطب آن‌ها هم ۲ و ۳ درصد است و در مقابل جامعه ۳۰۰ میلیونی که حدود ۶ یا ۷ میلیون مخاطب یک برنامه هستند بسیار اندک است و قابل قیاس با مخاطب رسانه ملی نیست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.