شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۸

به کارگردانی «محمدعلی رخشانی»؛

«می‌مات» دارای پوستر رسمی شد

مستند «می‌مات»

سینماپرس: محمدعلی رخشانی کارگردان مستند «می‌مات» گفت که این فیلم داستان تاریخی از یک زن قهرمان است.

به گزارش سینماپرس، محمدعلی رخشانی کارگردان فیلم مستند «می‌مات» که در بخش جایزه شهید آوینی هفدهمین جشنواره فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» حضور دارد، در گفت‌وگو با میزان و درباره این فیلم گفت: فیلم "می‌مات" درباره یک زن و برگرفته از تاریخ شفاهی منطقه خاش در استان سیستان و بلوچستان است. سال ۱۹۱۶ در جنگ جهانی اول انگلیسی‌ها تلاش می‌کنند که وارد منطقه شوند و از این منطقه تا افغانستان را به علاوه هندوستان که استعمار کردند، در اختیار خودشان قرار دهند. در اینجا مردم بلوچ ایستادگی می‌کنند و نقش کلیدی این بانو که انسان خردمند و به‌روزی بوده، پررنگ است.

وی افزود: بعد از اینکه ژنرال انگلیسی تصمیم می‌گیرد که تمام افراد مبارز را بازداشت کند تا منطقه پاکسازی شود، گل‌بی‌بی با تعدادی دیگر می‌توانند قوای انگلیس را شکست دهند و اسیران خود را بازگردانند. این اتفاق نقطه عطفی در شکست انگلیس و بازگشتشان به هندوستان بوده است.

این کارگردان درباره انتخاب این سوژه توضیح داد: من اهل سیستان و بلوچستان هستم و همواره دغدغه این منطقه را دارم. یک کار تاریخی دیگر هم درباره سیستان و بلوچستان ساخته بودم که سال‌ها پیش در جشنواره «سینماحقیقت» جایزه گرفت و درباره یکی از اساطیر و قهرمان این استان بود. درحقیقت همواره مدل مستندهای من شاعرانه و فلسفی بوده اند، اما به گونه تاریخی هم علاقه دارم با اینکه کار خیلی سختی است.

وی ادامه داد: حقیقتا ساخت این کار به من پیشنهاد شد و درباره آن تحقیق کردم و به آن علاقه‌مند شدم و گفتم با محوریت این زن مستند را می‌سازم. بخش‌هایی از «می‌مات» را با کمی انیمیت کردن ساختم که کمی فضای فانتزی به خود گرفت. ما از روایت‌های چندگانه در کار ازجمله روایت‌های خود گل بی‌بی با صدای یک زن بلوچ، مصاحبه با بازماندگان و نوادگان این زن و سرداران و نریشن اول شخص و دانای کل داستان استفاده کردیم.

رخشانی درباره استفاده از هوش مصنوعی در این فیلم گفت: ما برای اولین بار برای متحرک کردن عکس ژنرال از هوش مصنوعی استفاده کردیم و ازطریق هوش مصنوعی توانستیم کاری کنیم که خود ژنرال برخی دیالوگ‌ها را بگوید.

وی افزود: اگر بودجه خوبی برای این پروژه داشتیم نقاشی‌ها و انیمیشن‌ها خیلی بهتر می‌شدند و موسیقی برای کار ساخته می‌شد.
رخشانی در پایان درباره جشنواره «سینماحقیقت» گفت: من سال‌ها بود که از جشنواره «سینماحقیقت» دور بودم. این رویداد یک برند در جشنواره‌های منطقه است و فیلمسازان دوست دارند در این جشنواره رقابت کنند.

کارگردان فیلم "می مات" در پایان اظهار کرد: باتوجه به شناخت دورادور از فیلمسازان احساس می‌کنم رقابت امسال بسیار بالا است و در سنین مختلف از استادان گرفته تا فیلمسازان جوان در این رقابت حضور دارند. دوست دارم که «سینماحقیقت» هرسال قوی‌تر و پویاتر برگزار شود و فیلمسازان را به این جشنواره محدود نکنند بلکه با کمک فیلمسازان جشنواره‌های موضوعی در سراسر کشور برگزار شود.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی‌مقدم از ۲۷ آذرماه تا ۲ دی‌ماه برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.