دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶

«محسن روزبهانی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

سناریو خوب در حوزه «سینمای استراتژیک» وجود ندارد/ چرا نهادهای سینمایی اینقدر دنبال «کمیت» هستند و «کیفیت» را فدا می‌کنند؟

محسن روزبهانی

سینماپرس: محسن روزبهانی طراح جلوه های ویژه سینما در خصوص چرایی عدم تولید آثار فیلم و سینمای استراتژیک گفت: من خودم سال گذشته در جشنواره فجر دو فیلم داشتم که واقعا کارهای بدی بودند! چرا باید این فیلم ها ساخته شوند؟ چرا نهادهای سینمایی اینقدر دنبال کمیت هستند و کیفیت را فدای کمیت می کنند؟

برنده ۱۱ سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مهمترین دلیل کم کاری در حوزه سینمای استراتژیک این است که این فیلم ها عموما باید با بودجه دولتی ساخته شوند و سرمایه گذاران بخش خصوصی روی این قبیل فیلم ها سرمایه گذاری نمی کنند چرا که این فیلم ها برایشان برگشت مالی ندارد! متأسفانه دولت هم اگر به صورت معدود از ساخت چنین فیلم هایی حمایت می کند بدون اندیشه و خرد جمعی است و همین باعث می شود برخی آثار ضعیف در این حوزه تولید شوند که مردم میلی برای تماشای آن ندارند!

وی متذکر شد: بدیهی است اگر فیلم خوبی در سینما ساخته شود برگشت سرمایه هم خواهد داشت. مدیران سینمایی باید در گام نخست سناریوهای مناسب سینمای استراتژیک در حوزه های مختلف از مسأله مقاومت اسلامی گرفته تا دفاع مقدس و… را سفارش دهند و بهترین سناریوها را با خرد جمعی پیدا کنند و روی آن ها سرمایه گذاری کنند!

روزبهانی سپس با بیان اینکه مهمترین معضل ما امروزه این است که سناریو خوب در حوزه سینمای استراتژیک وجود ندارد و فیلمسازانی هم که در این محور کار می کنند اغلب این کاره نیستند اظهار داشت: سینمای استراتژیک رسما به حال خود رها شده است؛ سینمای دفاع مقدس ول شده و افراد دغدغه مند و کاربلد این حوزه به شدت اذیت شده اند و از وضع موجود گله من هستند. مدیران سینمایی بودجه درستی به این فیلم ها نمی دهند و سرویس درستی به تولیدکنندگان این حوزه داده نمی شود!

این سینماگر پیشکسوت با انتقاد شدید از رویکرد جشنواره زده مدیران سینمایی و نهادهای سفارش دهنده فیلم های استراتژیک تصریح کرد: نوعی رقابت بر سر کمیت در میان نهادها برای تولید این قبیل آثار وجود دارد! اغلب این فیلم ها با عجله برای نمایش در جشنواره تولید می شوند؛ نهادها تولید این فیلم ها را دیر شروع می‌کنند و سپس با بودجه اندکی می‌خواهند سر و ته فیلم ها را به هم بیاورند و در ایام جشنواره فجر اعلام کنند ما فلان تعداد فیلم داریم! تأسف بار اینجا است که بارها دیده شده حتی خود کارگردانان از ماحصل کارشان راضی نیستند اما مجبورند به خواسته مدیران تن بدهند!

وی در بخش دیگری از این گفتگو با ارائه یک راهکار متذکر شد: مهمترین معضل سینمای استراتژیک این است که نهادها با یکدیگر برای تولید فیلم بیشتر رقابت می کنند و کیفیت برایشان مهم نیست؛ بنده معتقدم برای بهبود کیفی فیلم ها باید یکی از این نهادها متولی شود و فیلم بسازد. در واقع همه نهادها باید زیر چتری واحد جمع و متمرکز شوند و سپس به فیلمسازان متعهد و کاربلد سفارش کار دهند!

روزبهانی افزود: بودجه تمامی نهادهای سینمایی از سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی گرفته تا سازمان اوج و بنیاد شهید و حوزه هنری و روایت فتح و… همه و همه باید یک جا جمع شود و این نهادها به جای ساخت سالی ۱۰-۲۰ فیلم یک فیلم خوب بسازند که در تاریخ سینما ماندگار شده، در راستای اهداف کشور باشد و بتواند در داخل و خارج برای ما دستاوردهای زیادی را به ارمغان بیاورد.

وی یادآور شد: من خودم سال گذشته در جشنواره فجر دو فیلم داشتم که واقعا کارهای بدی بودند! چرا باید این فیلم ها ساخته شوند؟ چرا نهادهای سینمایی اینقدر دنبال کمیت هستند و کیفیت را فدای کمیت می کنند؟

روزبهانی تصریح کرد: در خارج از ایران فیلم های خوبی مثل «غلاف تمام فلزی» و «نجات سرباز رایان» می سازند که در تمام دنیا مخاطبان انبوهی را جذب می کند اما ما سال ها است نتوانستیم در سینمای دفاع مقدس اثری را خلق کنیم که حتی در کشور خودمان مخاطبان انبوه داشته باشد و همه از تماشایش راضی باشند و این اتفاق بسیار تأسف آور است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.