شنبه ۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹

قائم مقام وزیر ارشاد:

روشی که ما از روز اول پی‌گرفتیم این است‌ که «ریالی» از «بیت‌المال» هزینه هیچ «ستادی» نشود

سیدمحمد هاشمی

سینماپرس: جانشین و معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اولویت ما در وزارت فرهنگ، ابتدا کادرسازی و شبکه‌سازی و سپس جریان‌سازی است. توانمندسازی وشبکه سازی نیاز به زحمت، فکر و همدلی دارد و نباید شتاب زده کاری‌ صورت‌ گیرد.

به گزارش سینماپرس، سید محمد هاشمی روز شنبه در ششمین همایش سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها با پاسداشت مقام شهید گودرزی در مجموعه باغ زیبا اظهار داشت: قرارگاه شهید آوینی که جلسات آن در استان‌ها برگزار شده و در سطح ستاد نیز جلسات جمع بندی در حال برگزاری است، برای ما در وزارت فرهنگ‌بسیار مهم و راهبردی است و ما می‌خواهیم این قرارگاه وکارهایی که درآن انجام می‌شود، نقطه وفاق و هم‌افزایی باشد و یک‌ نمایشی واقعی از هماهنگی صورت گیرد و در عین حال یک‌ فعالیت میدانی و عملیاتی انجام شود.

وی افزود: مساله توانمندسازی و تشکل سازی به‌معنای شبکه سازی در کار فرهنگی اولی و محل توجه است و پس از آن اقدامات فرهنگی موثر و جریان سازی در اولویت ما قرار دارد.


انتخابات ‌نزدیک‌ است و طبیعی است‌ که مباحث سیاسی وجود داشته باشد لذا تلاش کردیم بی‌تدبیری و هزینه سازی سیاسی اتفاق نیفتد
جانشین وزیر فرهنگ تصریح ‌کرد: انتخابات ‌نزدیک‌ است و طبیعی است‌ که مباحث سیاسی وجود داشته باشد لذا روشی که ما از روز اول پی گرفتیم این است‌ که ضمن انجام وظایف متعدد وزارتخانه بویژه در بالابردن مشارکت انتخابات، بی‌تدبیری و هزینه سازی سیاسی اتفاق نیفتد و در عین حال ریالی از بیت‌المال هزینه هیچ ستادی نشود.

شفافیت مالی کاندیداها درانتخابات امسال برای اولین بار اجرا می‌شود

همچنین هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان گفت: یکی از موضوعاتی که برای اولین بار در انتخابات با آن مواجه هستیم قانون شفافیت منابع مالی کاندیدهاست که در سال ۱۳۹۸ تصویب شد، البته همان سال اجرا نشد چرا که وزارت کشور گفت زمان کمی برای تمهید مقدمات وجود دارد، ولی در انتخابات پیش رو برای اولین بار اجرا می شود.

وی با گرامیداشت سالروز نهم دی اظهار داشت: در انتهای امسال دو انتخابات مهم در کشور داریم، انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، مقام معظم رهبری هم علاوه بر اینکه تاکنون بارها در مورد مسأله انتخابات سخن گفتند در سخنان اخیرشان فرمودند باز هم در مورد این موضوع سخن خواهند گفت و طبق روال بخشی از جهاد تبیین را شخص حضرت آقا برعهده گرفتند.

طحان‌نظیف افزود: اولین باری که رهبری در مورد انتخابات سخن گفتند در دیدار نوروزی با مسئولان بود که چهار راهبرد مهم سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت را ابلاغ کردند. از همان ایام سعی کردیم با اهتمام بیشتری امورات مربوطه را پی گیری کنیم. جلسات متعددی را میزبان دستگاه های دخیل در انتخابات بودیم و سعی کردیم تسهیل گرانه و البته با رویکرد آسیب شناسی نسبت به ادوار گذشته به موضوعات نگاه کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: در خلال مسیر هم بحث اصلاح قانون انتخابات که از سالها قبل مطرح بود در اوایل مرداد ماه به نتیجه رسید و ابلاغ شد که برخی مسائل مثل پیش ثبت نام را برای نخستین بار در انتخابات پیش بینی کرد و در این مسیر سعی شد، ابهامات دستگاه ها در این باره برطرف شود.

طحان نظیف گفت: از سالها پیش بحث اصلاح قانون انتخابات از طرف همه دست اندرکاران انتخابات مطرح بود، هر دستگاهی که به نحوی با انتخابات درگیر بود، مطالبه اصلاح قانون انتخابات را داشت و این امر مختص به یک دوره هم نبود و در دولت ها و ادوار مختلف مطرح بود ولی منجر به نتیجه نمی‌شد. نقطه عطف این موضوع، ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات توسط رهبر معظم انقلاب بود که بیش از هفت سال پیش صورت گرفته بود. در آن مقطع نظر همه دستگاه های دخیل در انتخابات اخذ شد و پس از آن سیاست های کلی انتخابات ابلاغ شد.

انتظار این بود که دولت ها و مجالسی که در این هفت سال، این سیاست ها را عملیاتی کنند و آنها را به قانون و آیین نامه ترجمه نمایند تا مبنای عمل مجری و ناظر قرار بگیرد

وی افزود: انتظار این بود که دولت ها و مجالسی که در این هفت سال، این سیاست ها را عملیاتی کنند و آنها را به قانون و آیین نامه ترجمه نمایند تا مبنای عمل مجری و ناظر قرار بگیرد. ضمن تقدیر و تشکر از زحماتی که همه این عزیزان کشیده اند ولی در عمل صرفا بجز یکی دو مورد محدود، سایر موارد به نتیجه نرسید که این موارد هم عبارتند از موضوع شفافیت منابع مالی کاندیداها که سال ۱۳۹۸ تصویب شد و فرصت اجرا نیافت و دیگری ساماندهی ثبت نام های ریاست جمهوری بود که توسط شورای نگهبان انجام شد و می توان گفت غیر از این دو نتیجه دیگری را شاهد نبودیم.

طحان نظیف تصریح کرد: مرداد ماه امسال این قانون، نهایی و ابلاغ شد با این حال برخی می گویند این اصلاح قانون ناگهانی بوده است. بیش از ۷ سال پیش مقام معظم رهبری سیاست های کلی انتخابات را ابلاغ کردند و از سال گذشته نیز طرح اصلاح قانون در جریان سپری شدن مراحل قانونی رفت و برگشت هایی داشت تا به نتیجه رسید و این مسأله علنی بود.

وی با اشاره به برخی جزییات اصلاح قانون انتخابات گفت: یکی از موضوعاتی که درگیر آن بودیم مسأله پیش ثبت نام بود که در سیاست های کلی انتخابات هم ذکر شده بود، افرادی ثبت نام می کردند که در مرحله بررسی صلاحیت ها مشخص می‌شد مدرک تحصیلی آنها دارای مورد پذیرش مرجع تخصصی آن یعنی وزارت علوم نیست و یا اینکه مثلا به موقع استعفا نداده بودند. اینها مواردی است که می شد به پیش ثبت نام منتقل شوند.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: یکی از مواردی که در این سالها با آن مواجه بودیم بحث تخلفات و تبلیغات بود که نیاز به به روزرسانی داشت؛ در مورد تبلیغات در فضای مجازی بعضا مواردی مطرح می شد. در حالی که این مسائل در قانون پیش بینی نشده بود و پاسخ گوی نیاز روز نبود. تبلیغات در دوره های اخیر به فضای مجازی منتقل شده است در حالی که قانون روشنی برای آن وجود نداشت. یکی از موضوعاتی که خیلی با آن درگیر بودیم بحث زمان بندی و مهلت های رسیدگی است. به هر حال تعداد ثبت نامی در کشور ما زیاد است، ‌ لذا وقتی با تعداد زیادی داوطلب مواجه هستیم باید زمان لازم برای بررسی آنها وجود داشته باشد این قانون زمان بندی ها را تا حدی منطقی کرد البته الان باز هم تعداد داوطلبان بیش از دور قبل شده است.

وی افزود: اصلاح قانون انتخابات را در راستای حقوق مردم و داوطلبان می دانیم البته این قانون همه سیاست‌ها را پوشش نداده است و همچنان مواردی وجود دارد. لذا در اجرای قانون با اولین هایی مواجه بودیم و هستیم.

طحان نظیف با بیان اینکه در قانون انتخابات مجلس، شورای نگهبان عملا مرجع تجدید نظر نهایی است، گفت: تعدد مراحل به خاطر این است که حقوق مردم و داوطلبان برای قانون گذار اهمیت دارد.

وی افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که برای اولین بار در انتخابات با آن مواجه هستیم قانون شفافیت منابع مالی کاندیدهاست که در سال ۱۳۹۸ تصویب شد البته همان سال اجرا نشد چرا که وزارت کشور گفت زمان کمی برای تمهید مقدمات وجود دارد ولی در انتخابات پیش رو برای اولین بار اجرا می شود.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: داوطلبان باید شماره حسابی را ارایه می کردند که آن حساب، حساب انتخاباتی است یا اینکه قانون با معیارهایی سقف هزینه کاندیداها را مشخص خواهد کرد که براساس محدوده جغرافیایی حوزه انتخابیه، جمعیت و تعداد کرسی‌هاب آن حوزه در مجلس خواهد بود.

طحان نظیف اظهار داشت: در قانون ذکر شده است که از چه کسانی می شود کمک مالی گرفت مثلا از افراد حقیقی ایرانی می شود کمک گرفت، از محکومین مالی نمی شود کمک مالی گرفت. سامانه ای مشخص شده این که هزینه‌ها در آن باید ذکر شود و ضمانت اجرایی ها از قبیل محرومیت از نمایندگی نیز برای تحقق این موارد در نظر گرفته شده است.

انتخابات یک جنس تکلیفی است

معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات هم گفت: انتخابات یک جنس تکلیفی است به این معنا که انتخابات در جریان انقلاب اسلامی یک تکلیف برای کارگزاران نظام است.


سید محمد تقی شاهچراغ اظهار داشت: انتخابات یک جنس تکلیفی است به این معنا که انتخابات در جریان انقلاب اسلامی یک تکلیف برای کارگزاران نظام است.

معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات در عین حال تحلیلی از فضای انتخابات مجلس دوره دوازدهم ارائه کرد.

همچنین فرشاد مهدی‌پور معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ تحلیلی از فضای رسانه‌ای ناظر به بحث انتخابات مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

معاندین فشار آوردند که جام جهانی و جشنواره فیلم فجر ضعیف برگزار شود

مجتبی امینی دبیر چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر هم گفت: سال گذشته معاندین فشار آوردند که جام جهانی و جشنواره فیلم فجر ضعیف برگزار شوند که جشنواره فجر باشکوه برگزار شد.

سال گذشته معاندین فشار آوردند که جام جهانی و جشنواره فیلم فجر ضعیف برگزار شوند که جشنواره فجر باشکوه برگزار شد.
وی افزود: همان طور که می‌دانید مهمترین جریان فرهنگی در منطقه و کشور، جشنواره ملی و بین‌المللی فیلم فجر است و جزو جشنواره‌های الف ویژه محسوب می‌شود.

اتفاقات جدید جشنواره فیلم فجر به روایت مجتبی امینی‌

امینی افزود: همان طور که می‌دانید مهمترین جریان فرهنگی در منطقه و کشور جشنواره ملی و بین‌المللی فیلم فجر است و جزو جشنواره‌های الف ویژه محسوب می‌شود و دوره چهل و دوم را برگزار کنیم. سال گذشته سال سختی را داشتیم که هم جام جهانی و هم جشنواره فیلم فجر با فشار معاندین ضعیف برگزار شود که جشنواره فیلم فجر باشکوه برگزار شد.

وی اظهار داشت: در دوره‌های گذشته وزیر ارشاد در جشنواره فیلم فجر کارت زرد می‌گرفت، ولی در دولت سیزدهم نمایندگان مجلس در نامه‌ای تشکر کردند و آقای وزیر کارت سبز گرفت. امیدواریم امسال هم اتفاق خوبی رقم بخورد.

امینی گفت: امسال علی‌رغم چالش‌های پیش رو، برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده و اوضاع خوبی داریم و فضای التهاب سال قبل از بین رفته است. در میان خانواده سینما حال و احوال خوب است و رونق اقتصادی سینما را نیز شاهد بودیم. در بخش ملی سال گذشته ۹۵ اثر ثبت نام کردند و امسال به ۱۱۵ عدد رسیده است. ان‌شاءالله در مضامین سیاسی، طنز، اجتماعی و دفاع مقدس و ژانرهای مختلف فیلم آمده و کارگردانان صاحب نام با ۵۱ فیلم اولی حاضرند.

وی افزود: در جشنواره فیلم فجر امسال ۵ فیلم موفق کودک و ۱۱ فیلم طنز، به صورت جدی پیگیر بودند در جشنواره باشند و ۷ فیلم سینمای دینی و ۱۵ فیلم دفاع مقدسی ساخته شده‌اند. امسال رقابت سخت پیش می‌رود، فرآیند انتخاب کار سختی است و ۲۲ فیلم در بخش رقابتی و ۱۱ فیلم در بخش فیلم اولی‌ها حضور دارند که مخاطبان را شگفت زده خواهد کرد و تا دو هفته آینده جمع‌بندی خواهد شد.

امینی با اشاره به بخش بین‌الملل جشنواره، افزود: امسال ۶۲۱ اثر در این بخش از ۸۷ کشور جهان ثبت‌نام کردند که حوزه جلوه گاه شرق و سعادت رقابت می‌کنند و برآورد ما ۲۵۰ میهمان خارجی است و حضورشان پررنگ خواهد بود.

دبیر جشنواره فیلم فجر ادامه داد: قاعدتاً نگاه ویژه ای در موضوع غزه و فلسطین خواهیم داشت یکی از موضوعات مهم در بخش بین المللی ما خواهد بود.

وی یادآور شد: چندین سال است حس و حال خوب از حضور مخاطبان در ایام جشنواره فیلم فجر نیست و باید تلاش کنیم در استان‌ها این نشاط و امید و حال خوب رقم بخورد. صداوسیما پای کار بیاید و پویش و شرایطی اتفاق بیفتد و فضا گرم شود و شهرداری‌ها هم در این اتفاق بزرگ و مهم درگیر شوند. حتی استاندارها هم به میدان بیایند و قرار شد از سمت وزارت کشور پیگیری شود و مدیران ارشاد در استان‌ها در اجرای جشنواره فیلم فجر تنها نمانند تا شاهد برگزاری یک جشنواره باشکوه باشیم.

امینی به هماهنگی و تعامل با استان‌ها برای حضور صاحبان آثار جشنواره فیلم فجر و هنرمندان‌شان در آن استان و شهرستان اشاره و تاکید کرد: ما می‌خواهیم برنامه‌ریزی کنیم تا نشاط و انرژی در استان‌ها در ایام جشنواره فیلم فجر رقم بخورد و برای این منظور صاحبان آثار فقط در سینماهای مردمی نباشند بلکه به همراه هنرمندان‌شان به شهرستان‌ها و استان‌ها بروند و این هماهنگی‌ها با استان‌ها اتفاق بیفتد. مهم این است پای هنرمندان در استان‌ها باز شود و فقط در پایتخت فیلم نبینند.

وی همچنین به راه اندازی زنگ مدرسه برای دانش‌آموزان در جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و افزود: فیلم‌هایی که با مضمون نوجوانانه باشد، مثل انیمیشن‌ها و کارهایی که داریم به عنوان زنگ مدرسه در شهرستان‌ها و استان‌ها داشته باشیم مخصوصا حضور مدارس و دانش‌آموزان ضعیف‌تر که اتفاق خوبی خواهد بود و انشاالله یک دستاورد شیرینی رقم بخورد.

نشست‌ معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ارشاد با مدیران کل استان‌ها برگزار شد
نشست‌ معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ارشاد با مدیران کل استان‌ها با حضور محمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع، محمد فقیه ذیحساب مدیرکل امورمالی، مهدی رمضانی مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌ها، احمدرضا احسانی مدیرکل پشتیبانی و محمدمحمدی مدیرکل نوسازی و تحول اداری با مدیران کل ارشاد استان‌ها در همایش سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها برگزار شد.

در حاشیه ششمین همایش سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها از لوگوی چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر به همراه تفاهم‌نامه ارشاد استان‌ها و جشنواره فیلم فجر، رونمایی شد.

ششمین همایش سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها (پاسداشت شهید احمد گودرزی) ۹ و ۱۰ دی ماه در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.