شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵

تقی دژاکام:

برای «روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی» حرف مرد یکی نیست و دوتاست

تقی دژاکام

سینماپرس: دژاکام ‌گفت: در دنیای خبر، روزنامه‌نگار تراز انقلاب با حفظ جسارت اخلاقی و راستگویی، با شجاعت و مسئولیت، در مسیر اصول اخلاق و شرع، به افشای حقایق جامعه می‌پردازند و نقدهای خود را به شیوه‌ای راستگویانه و منصفانه مطرح می‌کنند.

به گزارش سینماپرس، تقی دژاکام روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای درباره شاخص‌ترین ویژگی روزنامه‌نگار تراز انقلاب اظهار داشت: در وهله اول روزنامه‌نگار تراز را با روزنامه‌نگار تراز انقلاب باید تفکیک کرد، چرا که یک ارزش یا ارزش‌های افزوده‌ای به نسبت اولی دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: برای روزنامه‌نگار تراز می‌توان معیارهایی تعیین کرد مثل اینکه به اصول حرفه‌ای کار خود آشنا و پایبند باشد، بداند سرعت و دقت در انتقال خبر چیست، بداند دروازه‌بانی صحیح و مناسب خبر چگونه است، بداند مطلقا نباید دروغ بگوید یا تنها بخشی از واقعیت را بگوید که بخشی از آن نادیده باقی بماند، بلد باشد از همه قالب‌های حرفه‌ای اعم از خبر و مصاحبه و گزارش و یادداشت برای بیان حرف و پیام خود استفاده کند و بداند کدام قالب مناسب کدام ماجراست، روابط عمومی خوبی داشته باشد و بتواند در سریعترین زمان ممکن برای حوادث و ماجراهای پیش‌آمده مصاحبه و یادداشت بگیرد، فرق آگهی و خبر را بلد باشد! و بداند آگهی سهم سازمان است و خبر و مصاحبه و یادداشت، تلاش و ابتکار اوست.

دژاکام با اشاره به این مطلب که روزنامه‌نگار تراز برای برآوردن اهداف سازمان از هیچ چیز فروگزار نمی‌کند و می‌کوشد اهداف مادی مجموعه را هم همیشه مد نظر داشته باشد، گفت: روزنامه‌نگار تراز در بیان حق و حقیقت و واقعیت باید شجاع باشد و از هیچ چیز نترسد. همچنین باید ریزبین و تیزبین و بافراست باشد و برنامه ثابت و دائمی برای مطالعه داشته باشد. روزنامه‌نگاری که اهل مطالعه نباشد، خیلی آدم قابل اعتنایی نیست. موضع‌گیری سطحی و همچنین موضع‌گیری احساسی ندارد و با عقل و منطق و هوشمندی و تأمل مناسب موضع می‌گیرد. حواسش هست که به دام و تله کسانی که می‌خواهند موضع احساسی و سطحی و فوری بگیرد نیفتد و تاکتیک داشته باشد. این‌ها و خیلی از این‌ها مواردی است که یک روزنامه‌نگار را شاخص می‌کند و از او چهره‌ای معتبر در عالم روزنامه‌نگاری و رسانه می‌سازد.

به گفته روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای؛ روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی علاوه بر موارد مطرح شده، باید در این مسیر علاوه بر پایبندی‌های حرفه‌ای و تخصصی کار خود، به التزامات اخلاقی، به احکام شرعی و به آرمان‌های انقلاب اسلامی هم خود را حسابی مقید کرده باشد. روزنامه‌نگار شاخص انقلاب نمی‌تواند به بهانه آنکه خبری و مطلبی از او داغ شود و به موفقیت و شهرت بیشتر او بیانجامد، به توصیه ماکیاولی از هر وسیله‌ای برای رسیدن به هدف بهره جوید و اخلاق و شرع را زیر پا بگذارد، آبروی شخص را در موارد و مسائل شخصی و فردی حتماً باید محفوظ نگه دارد، اما در موضوعات مرتبط به عموم جامعه و مصلحت مردم باید مطالبه‌گر و افشاگر باشد. با اینهمه باز هم جلوتر از بخش‌های قضایی اقدام نمی‌کند نکند در تشخیص قانون و ریزه‌کاری‌های حقوقی عقب باشد و کار را به‌جای اصلاح و بهبود، خراب و خرابتر کند، اما همکار خوبی می‌تواند برای آن‌ها باشد. گروه و حزب و جناح سیاسی و علمی و امثال این‌ها حتی وابستگی سازمانی نباید باعث شود که حق و حقیقت را کنار بزند.

دژاکام تصریح کرد: برای روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی، حرف مرد یکی نیست و دوتاست؛ هرجا ببیند اشتباه کرده است از خراب شدن یا خدشه‌دار شدن آبرو و اعتبارش می‌گذرد، اما به خطای خود اعتراف می‌کند تا در این میان حقی باطل و باطلی حق نشود و قلمداد نشود.

روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای در خاتمه تصریح کرد: روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی، دنباله‌رو مردم نیست! ممکن است این سخن عجیب باشد یا با مذاق برخی خوش نیاید. توضیح اینکه کار روزنامه‌نگار مسلمان، روزنامه‌نگار انقلابی و روزنامه‌نگار تراز کار همان انبیاست؛ انبیا دست مردم را می‌گرفتند و از اشتباهات و خطاها نجاتشان می‌دادند؛ انبیا دنباله‌رو مردم نبودند دنباله‌رو حق بودند. بارها در تاریخ قبل و بعد از انقلاب اسلامی شاهد بوده‌ایم که مردم در مقاطعی اشتباه کرده‌اند؛ بنابراین همیشه حق با مردم نیست، اما یک روزنامه‌نگار هوشمند، یک عنصر سیاسی ژرف‌نگر و کلاً یک معلم و فرهنگی و رسانه‌ای تراز با نشان دادن نقاط قوت و ضعف و اشتباهات و امتیازات یک موضوع یا یک جریان یا یک حادثه می‌تواند به تصمیم‌گیری صحیح مردم و جامعه و البته مسئولان کمک کند، نه اینکه به دامن عوام‌گرایی و پوپولیسم بیفتد و برای پسند و لایک و سوت و کف مردم حق را زیر پا بگذارد و ندیده بگیرد تا محبوب بشود یا محبوب بماند.

گفتنی است؛ جایزه "قلم مقدس" نماد روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی در بهمن ماه سال گذشته توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور اهالی رسانه رونمایی شد. معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر دارد امسال این جایزه را به روزنامه‌نگاران تراز انقلاب اسلامی، روز ۱۴ بهمن ماه ۱۴۰۲ در تالار رودکی اهدا کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.