چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶

رئیس سازمان صداوسیما:

ایجاد مقتضیات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و رفع موانع فکری فرهنگی احتیاج به زمان دارد و نباید ناامید و دچار سستی شویم

پیمان جبلی؛ صدا و سیما

سینماپرس: رئیس سازمان صداوسیما اقدام بزرگ انتخاباتی این سازمان در ایجاد ۲۰۰ کانال تلویزیونی را برجسته‌ترین و ملموس‌ترین اقدام تحولی رسانه ملی در این دوره دانست.

به گزارش سینماپرس، پیمان جبلی رئیس رسانه ملی در پنجمین نشست سراسری افق تحول رسانه ملی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد با بیان اینکه این نشست به درستی رنگ و بوی انتخاباتی گرفته است و امیدوارم انتخابات پیش رو به آزمونی موفق برای رسانه ملی مبدل شود، گفت: البته نیت ما دراین نشست ارائه گزارش اقدام انتخاباتی نبوده، بلکه در حال ارزیابی هستیم صداوسیمای در مسیر تحول چه نسبتی با انتخابات و هر مناسبت و رویداد مهم دیگری دارد و کجای مسیر ایستاده است.

وی با اشاره به اینکه طی دوسال‌ونیم گذشته زیرساخت‌های فکری خوبی برای اجرای سندتحول ایجاد شده است، به دو سرفصل در تحول رویکردی تحت عنوان «تولید محتوای رو به آرمان به جای محتوای تحت ضابطه» و «مدیریت خط سبزی به جای مدیریت خط قرمزی» اشاره و عنوان کرد: اقدام بزرگ انتخاباتی رسانه ملی در ایجاد ۲۰۰ کانال تلویزیونی مصداق روشن این دو سرفصل و در واقع برجسته‌ترین و ملموس‌ترین اقدام تحولی رسانه ملی در این دوره است.

رئیس رسانه ملی افزود: سازمان صداوسیما با شجاعت زیر بار مسئولیت چنین کاری رفت تا راهبردهای انتخاباتی مورد تاکید رهبر حکیم انقلاب اعم از رقابت و مشارکت و امنیت را جامه عمل بپوشاند. معتقدیم قوام و استمرار این نظام وابسته به مردم است و ضرورت مشارکت حداکثری همین‌جا نمود عینی می‌یابد.

جبلی در ادامه با بیان اینکه نهال تحول به تدریج دارد به بار می‌نشیند و رفته رفته طعم شیرین ثمره‌هایش را می‌چشیم، گفت: هرچند ارزیابی مسیر تحول امری لازم است؛ باقی ماندن در سند کافی نیست و باید با قدرت و سرعت بیشتری به سمت اجرا حرکت کرد. تبدیل کردن آرزوها به برنامه و تبدیل برنامه به شاخص‌های قابل اندازه‌گیری اهمیت بسزایی دارد و همکاران ما در بخش‌های مختلف به‌ویژه مرکز طرح و برنامه کمک می‌کنند تصویر روشن‌تری از تحقق تحول در رسانه ملی داشته باشیم.

وی افزود: اگرچه وقتی دوسال‌ونیم گذشته را مرور می‌کنیم برخی نقاط روشن قابل تشخیص هستند.

رئیس رسانه ملی شعار عدالت‌گستری را مورد توجه قرار داد و اظهارکرد: زمانی که عدالت را به عنوان سرفصل تحول ذکر کردیم به انتخابات فکر می‌کردیم، به اینکه عدالت‌گستری در انتخابات چه معنا و مصادیقی دارد. فلذا پخش راهپیمایی تراکتوری از روستا در روز ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ یک حرکت نمایشی نبود و ادامه پیدا کرد تا به اینجا رسید و ۲۰۰ کانال انتخاباتی را راه‌اندازی کردیم.

جبلی به مرجعیت خبری رسانه ملی در بحران‌ها نیز اشاره کرد و گفت: به دست گرفتن روایت اول در اتفاقاتی نظیر هک سامانه‌های سوخت در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲، بحران آب اصفهان و هک شبکه تلفن همراه در سال ۱۴۰۱ حاکی از عزم رسانه ملی برای تحقق تحول در دوره جدید است، اگرچه همواره در این مسیر دچار چالش‌هایی بوده و هستیم و می‌دانیم هر رویکرد جدیدی مقاومت‌های محافظت‌کارانه‌ای را مقابل خود خواهد دید.

وی دو چالش پیش روی تحول یعنی زمینه‌سازی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و رفع موانع را نیز مورد اشاره قرار داد و اظهارکرد: برای ایجاد نرم‌افزار، گفتمان، ترویج فکر و فرهنگ پذیرش تحول باید بسیار تلاش و راه‌های نرفته‌ای را طی کنیم. به همین خاطر خود را بی‌نیاز از نقد نمی‌دانیم. باب نقد را گشوده‌ایم و با این صراحت در برنامه «جام‌جم» آنتن زنده را به نقد خودمان اختصاص داده‌ایم.

رئیس سازمان صداوسیما تاکید کرد: ایجاد مقتضیات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و رفع موانع فکری فرهنگی احتیاج به زمان دارد و نباید ناامید و دچار سستی شویم.

جبلی با اشاره به نظرسنجی اخیر مرکز تحقیقات صداوسیما که براساس آن ۶۳ درصد مخاطبان شرکت کننده اعلام کرده‌اند تابه‌حال شهر و استانشان را در مجموعه‌های نمایشی ملی ندیده‌اند، گفت: از این میزان ۷۸.۹ درصدشان گفته‌اند علاقه‌مند به تماشای مجموعه‌های نمایشی‌اند که در فضای روستا تولید شده باشد.

وی با بیان اینکه باید در همین مسیر عزم‌مان را جزم‌تر از قبل کنیم و زمان را از دست ندهیم، برخی سرفصل‌ها و راهبردهای عملیاتی شده سندتحول از جمله حرکت جریان‌سازی سندمحور و پیگیری تا حصول نتیجه، تخصصی‌سازی تولید، سرفصل‌گشایی و تنوع بخشی به تولیدات، پرداختن به قهرمانان علمی، اعتباربخشی به زبان فارسی، تشکیل شورای دروازه بانی اخبار، استقرار نظام اثرسنجی، نهضت اقتباس، نهضت فصل دوم سازی و ... را مرور کرد و گفت: البته که کارهای نکرده ما بیشتر از کارهای کرده است و باید تلاش کنیم سند تحول را تا نقطه مطلوب برسانیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.