پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۶

در بررسی کتاب «جشن خرگوش‌ها» مطرح شد؛

میرکیانی: کودکان باید زندگی را بفهمند و درک کنند

محمد میرکیانی

سینماپرس: محمد میرکیانی گفت: بچه‌ها باید زندگی را بفهمند و درک کنند. دغدغه من این است که ناگفته‌ها و لایه‌های پنهان زندگی را در قالب داستان‌های مختلف مطرح کنم.

به گزارش سینماپرس، محمد میرکیانی نویسنده نام آشنای ادبیات کودک و نوجوان که آثاری همچون مجموعه «قصه ما مَثَل شد» و «پند و قند» را در کارمه ادبی خود دارد برای جلسه خوانش و بررسی کتاب «جشن خرگوش‌ها» مهمان فرهنگسرای اشراق بود؛ او در جمع علاقمندان نوجوان حاضر شد و به پرسش‌های آنان درباره این کتاب پاسخ داد. سید محمدعلی حامدرضوی نیز مجری این نشست بود.

میرکیانی نویسنده کتاب «جشن خرگوش‌ها» در این نشست گفت: بالاترین افتخار من این است که برای نوجوانان کشورم می‌نویسم و سال‌ها است عمرم را برای نوجوانان صرف کردم. البته تقدیر بر این بود که وارد فضای داستان و نگارش کتاب برای نوجوانان شوم. خوشحالم که درصد بالایی از آثار من برای گروه سنی نوجوانان است.

نویسنده کتاب «ملکه موش‌ها» اظهار کرد: برای نگارش داستان، باید دائما فضاهای داستانی را تغییر داد. بارها گفته‌ام که آثار نویسنده باید مثل آلبوم عکس باشد و مخاطبان با ورق زدن آن فضاها و داستان‌های مختلفی را ببینند.

این نویسنده کودکان و نوجوانان درباره کتاب «جشن‌ خرگوش‌ها» اظهار کرد: «جشن خرگوش‌ها» از مجموعه‌ای سه‌گانه به نام «ماجرای دشت مرموز» است. دقت داشته باشید مجموعه سه‌گانه با کتاب‌های چندجلدی‌ها متفاوت است؛ کتاب‌های چندجلدی را باید کامل خواند اما هر کتاب از مجموعه سه گانه هویت مستقلی دارد و می‌تواند جداگانه خوانده شود. «ماجرای دشت مرموز» با زیرشاخه «جشن خرگوش‌ها»، «ملکه موش‌ها» و «بازی بازها» است که البته دو مجموعه دیگر با عناوین «عروسی غازها» و «کاخ کلاغ‌ها» را نیز شامل می‌شود که این دو داستان در آینده نزدیک منتشر خواهد شد. محوریت این مجموعه، چند گروه از حیوانات هستند که در هر کتاب ماجرای تازه‌ای را رقم می‌زنند. روباه‌ها شخصیت‌های منفی این مجموعه و بازها قهرمان‌های آن هستند که به یاری حیوانات ضعیف می‌آیند و روباه‌ها را شکار می کنند.

میرکیانی با بیان اینکه نوجوانان علاقه زیادی به داستان‌های مدرن دارند اظهار کرد: هدف من از نوشتن «ماجرای دشت مرموز» و مشخصا «جشن خرگوش‌ها» این بود که با توجه به اینکه علاقه‌مندی نوجوانان به داستان‌های مدرن بیشتر شده، داستانی مدرن و در فضایی فانتزی روایت کنم. داستان‌های حیوانات در جهان جزو پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین آثار است و همچنین انیمیشن‌هایی با کاراکترهای حیوانات در جهان مورد استقبال بالایی است.

وی ادامه داد: ادبیات کودک و نوجوان از آثار فانتزی ترجمه‌ای پُر شده است. به همین دلیل تلاش کردم تا آثاری فانتزی اما با رنگ و لعاب ایرانی بنویسم که با فضای زندگی نوجوانان‌مان همخوانی داشته باشد. تقریبا همه نویسندگان حوزه نوجوان در جهان آثاری با کاراکترهای حیوانات نوشته‌اند. در ادبیات کهن ما نیز آثاری همچون کلیله و دمنه، منطق‌الطیر، کلیات عبید زاکانی، کلیات شیخ بهایی و ... را داریم که حیوانات در این آثار نقش تعیین‌کننده‌ای دارند.

نویسنده کتاب «بازی بازها» درباره مهم‌ترین دغدغه نویسندگی خود گفت: دغدغه اساسی من این است که کودکان و نوجوانان ما با مفهوم زندگی آشنا شوند. بچه‌ها باید زندگی را بفهمند و درک کنند. دفاع از حقوق فردی و اجتماعی در گرو خواندن کتاب و آشنایی و درک مفهوم زندگی است. دغدغه من این است که ناگفته‌ها و لایه‌های پنهان زندگی را در قالب داستان‌های مختلف مطرح کنم. سال‌هاست این دغدغه را دنبال کرده‌ام. اگر در دوران نوجوانی با مفهوم زندگی آشنا و آن را درک کنید در آینده مسیر زندگی برای شما هموار خواهد شد.

براساس این گزارش محمد میرکیانی تجربه نزدیک به ۴ دهه فعالیت در عرصه کودک را داشته و در کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان کار می‌کرده است. وی بیش از ۶۰ کتاب به رشته تحریر درآورده و بیش از ۵۰۰ قصه برای کودکان نوشته است. بعضی از کتاب‌های میرکیانی تبدیل به فیلم و انیمیشن شده است که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به «حکایت‌های کمال» اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.