جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹

به بهانه اکران نخستین محصول مشترک «بنیاد روایت فتح» با «فارابی» و «سازمان تبلیغات اسلامی»؛

حیثیت زدایی «دوروز دیرتر» از سه نهاد مهم فرهنگی کشور

فیلم سینمایی «دوروز دیرتر»

سینماپرس: فیلم سینمایی «دوروز دیرتر» عنوان یک اثر کم کیفیت سینمایی است که اگر مدعی «تبلیغ فرزند آوری» می‌شود، اما در واقعیت به نمایش گذاشته شده و روی پرده سینما هجمه به «سیاست‌های کلی جمعیتی» نموده است!

محمدعلی سلیمانی/ فیلم سینمایی «دوروز دیرتر» عنوان یک اثر کم کیفیت سینمایی است که اگر چه در خلاصه داستان خود مدعی «تبلیغ فرزند آوری» می‌شود، اما در واقعیت به نمایش گذاشته شده و روی پرده سینما هجمه به «سیاست‌های کلی جمعیتی» نموده و در این مسیر تا به آنجا پیش می‌رود که متاسفانه در لایه نمادین خود حتی از هجو مسئولان ارشد کشور نیز ابایی ندارد! ادعایی که موجب استثمار سه نهاد مهم فرهنگی کشور و حضور «بنیاد فرهنگی روایت فتح» به همراه «بنیاد سینمایی فارابی» و «موسسه بهمن سبز زیرمجموعه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی» در جایگاه سرمایه‌گذاری این اثر سینمایی شده است.


حیثیت زدایی «دوروز دیرتر» از سه نهاد مهم فرهنگی کشور


فیلم سینمایی «دوروز دیرتر» بیش از هر چیز به یک «فیلم تلویزیونی» پرایراد در فُرم می‌ماند که در محتوای خود رسما موضوع «فرزندآوری» و تاکیدات ویژه و فرمایشات مقام معظم رهبری در باب «ازیاد جمعیت» را به تمسخر و هجو می‌گیرد و این همه را بر بستر روایتی از زندگی یک زوج جوان به نام «سهیل» و «مریم» به پیش می‌برد. زوج جوان و فرهیخته‌ای که تصمیم به مهاجرت از ایران دارند و علیرغم توصیه‌های پدر و مادر «مریم» از فرزندآوری خودداری می‌کنند تا اینکه «غلامحسین» به عنوان «پدر مریم» تصمیم می‌گیرد مبلغی را که از خواهرش به ارث برده، بین نوه‌هایش تقسیم کند و در این میان «سهیل» و «مریم» که برای مهاجرت نیاز به «پول» دارند تصمیم می‌گیرند بچه‌دار شوند؛ اما فوت ناگهانی «غلامحسین» محاسبات آن‌ها را برهم می‌زند و ...


حیثیت زدایی «دوروز دیرتر» از سه نهاد مهم فرهنگی کشور



پس اگر چه باید منتظر موضع‌گیری رسمی «رئیس سازمان بسیج مستضعفین» و مسئولان فرهنگی «سپاه‌ پاسداران انقلاب اسلامی» برای چرایی تخصیص بودجه و سرمایه‌گذاری در تولید چنین اثر هتاکی بمانیم؛ اما باید توجه داشت که اصل سرمایه‌گذاری «بنیاد فرهنگی روایت فتح» برای تولید اثری همچون فیلم سینمایی «دوروز دیرتر» با هیچ منطقی قابل توجیه نمی‌باشد و اساسا در شرح وظایف این ساختار فرهنگی، تولید فیلم‌های اجتماعی و آثاری با موضوعاتی همچون فرزندآوری و ... جایگاه مشروعی ندارد و شاید تنها دلیل اصلی این سرمایه‌گذاری ابتر را بتوان در حضور «مدیر عامل انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» و «مدیر گروه فیلم و سریال بنیاد روایت فتح» در مقام ایده پرداز اصلی داستان و همچنین حضور مشاور و دستیار ارشد ایشان در جایگاه تهیه‌کنندگی این اثر سینمایی قلمداد نمود و ...


حیثیت زدایی «دوروز دیرتر» از سه نهاد مهم فرهنگی کشور


بنای فیلم سینمایی «دوروز دیرتر» از پای‌بست بر ترسیم اضمحلال «حاکمیت جمهوری اسلامی» و نمایش فنای مطلق و از دست رفتن قطعی «سبک زندگی اسلامی و ایرانی» است و این همه با حضور کارگردانی همراه شده که در کارنامه فیلمسازی خود سابقه تولید اثر موجه و خارج از فضای مثلث‌ها و مربع‌های عشقی را ندارد و این همراهی در نهایت موجب گشته تا شوخی‌های اروتیک و فضای سکسی حاکم بر جای‌جای فیلم سینمایی «دوروز دیرتر» این بار با نشان «بنیاد فرهنگی روایت فتح» مشروعیت یابد. اتفاقی مهم که شاید هم در کنار آن به سبب نقش موثر عوامل تولید این اثر در «شوراهای نظارتی سازمان سینمایی» موجب اعمال نوعی تساهل و تسامح و عبور بدون ممیزی فیلم سینمایی «دوروز دیرتر» از مرحله اخذ مجوزهای قانونی شده باشد.


حیثیت زدایی «دوروز دیرتر» از سه نهاد مهم فرهنگی کشور


در پایان توجه به این نکته ضرورت دارد که اگر چه تولید یک فیلم بی‌ربط با «سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» توسط «بنیاد فرهنگی روایت فتح» را می‌توان به عنوان دلیل اصلی برای عدم فهم محتوای فیلم سینمایی «دوروز دیرتر» توسط این نهاد و به نوعی فریب خوردن متولیان امر برای سرمایه‌گذاری و ... توجیه نمود؛ اما با این همه از نهادی همچون «فارابی» و یا «سازمان تبلیغات اسلامی» بعید بود که با سابقه فعالیت در حوزه «سینمای اجتماعی» از درک و فهم محتوای اصلی فیلم سینمایی «دوروز دیرتر» عاجز مانده و تن به تولید چنین اثر مجعولی بدهند و اینگونه حیثیت فرهنگی خود و نظام جمهوری اسلامی را زایل سازند.


حیثیت زدایی «دوروز دیرتر» از سه نهاد مهم فرهنگی کشور

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.