یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۳

مراسم اختتامیه «بخش تجلی اراده ملی» چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد؛

جایزه سازمان امور مالیاتی به «پرواز ۱۷۵» رسید/ شرکت آب و فاضلاب به «پروین» و «تابستان همان سال» جایزه داد!

«بخش تجلی اراده ملی» چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: جوایز بخش تجلی اراده ملی چهل ودومین جشنواره فیلم فجر طی مراسمی در هتل پارسیان آزادی اهدا شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم اختتامیه اعطای جوایز برگزیدگان بخش تجلی اراده ملی چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر یکشنبه ۲۹ بهمن ماه در هتل پارسیان آزادی برگزار شد.

در ابتدای مجتبی امینی دبیر چهل ودومین جشنواره فیلم فجر روی صحنه آمد و گفت: خدا را شاکریم که این دوره از جشنواره هم با شکوه و با فضایی آرام و دلگرم کننده و امید بخش برای اهالی محترم سینما به لحظات آخر خود رسید و قطار این دوره وارد ایستگاه آخر شد.

وی افزود: امشب آیین اختتامیه تجلی اراده ملی به عنوان آخرین برنامه جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود. سپاسگزارم از هجده نهاد و مجموعه فرهنگی که در آیین تجلی اراده ملی همراه بودند و از صاحبان آثار حمایت کردند این اتفاق، اتاقی بزرگی است و این حمایت باعث انگیزه و پشتکار فیلمسازان می‌شود امیدوارم این جنس از حمایت‌ها فقط مختص آیین اختتامیه فجر نباشد و در طول سال نهادها و دستگاه‌ها حمایت کنند.

امینی تصریح کرد:‌ با آنکه گاهی نقدهایی مطرح می‌شود ولی برای چرخه سینما حمایت‌های دستگاه‌های دولتی نیاز است. امیدواریم این نهادها همانطور که امسال حمایت کردند سال آینده هم از سینماگران حمایت کنند و شاهد تولید آثار فاخر در سال پیش رو باشیم و بتوانیم کارهای فاخری را در صنعت سینما تولید کنیم.

دبیر جشنواره فیلم فجر افزود: از ۱۸ نهادی که در تجلی اراده ملی حمایت کردند و پای کار سینما ایستادند، تشکر می‌کنم. جا دارد از صاحبان ۱۰۶ اثر که متقاضی بودند چه آنهایی که وارد بخش رقابتی شدند و چه آنها که راه پیدا نکردند، تشکر کنم چون آنها همت کردند و رسیدن این ۱۰۶ اثر خود یک رکورد است. فیلم ساختن کار سختی است، گرما، سرما و بی پولی دارد. سخت‌ترین شغل دنیا معدن و بعداز آن فیلمسازی است. کمال تشکر و سپاس را داریم که همت کردند. در سال‌های که فیلم می ساختیم و پشت در فجر می‌ماندیم می‌گفتیم کاش تعداد آثار بیشتری به جشنواره راه پیدا می‌کرد اما به هر حال این شرایط و مقررات است.

وی گفت: از آنهایی که به جشنواره راه پیدا نکردند عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم در سال‌های آینده فرصت حضور پیدا کنند. جشنواره چهل و دو دوره برگزار شده و این یک میراث فرهنگی است پس باید از آن مراقبت کنیم و آن را به آیندگان بسپاریم. گرچه به چشم نمی‌آید اما برگزاری جشنواره فجر کار سختی است.

در ادامه با پخش نماهنگی به درگذشتگان سینمای ایران ادای احترام شد و سپس برگزیدگان این بخش معرفی شدند.

در این بخش نمایندگان بنیاد پانزده خرداد روی صحنه آمدند و جوایز این بخش را به «دو روز دیرتر» ساخته اصغر نعیمی و «آغوش باز» ساخته بهروز شعیبی اهدا کردند.

جوایز ستاد امر به معروف و نهی از منکر به داوود گنجوی و امیر ابیلی فیلمنامه‌ نویسان «آغوش باز» و عباس نادران تهیه‌کننده «مجنون»، امیرعباس ربیعی کارگردان «احمد» اهدا شد.

جایزه سازمان بسیج دانشجویی به علی ثقفی کارگردان «پرویزخان» تعلق گرفت.

جایزه ستاد حقوق بشر به «دست ناپیدا» ساخته انسیه شاه‌حسینی رسید.

جوایز شرکت مهندسی آب و فاضلاب به نمایندگی از وزارت نیرو به «تابستان همان سال» ساخته محمود کلاری، «پروین» ساخت محمدرضا ورزی و به تهیه‌کنندگی محمدرضا شریفی‌نیا و مارال بنی آدم بازیگر «پروین» رسید.

جوایز بانک‌ سینا به علی ثقفی کارگردان «پرویز خان» و امیرعباس ربیعی کارگردان «احمد» رسید.

همچنین مهدی شامحمدی کارگردان «مجنون» شایسته تقدیر این بانک شناخته شد.

در ادامه با پخش کلیپی از عزت‌الله علیزاده از دست‌اندرکاران ستاد برگزاری جشنواره تجلیل و در این مراسم از او به عنوان «پدر جشنواره» یاد شد.

برای این تجلیل مجید زین‌العابدین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، ابوالفضل پورعرب، مجتبی امینی، محمدرضا شهیدی فر و همسر و فرزند عزت‌الله علیزاده روی صحنه آمدند و از او با اهدای لوحی قدردانی کردند.

جایزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عطا پناهی تهیه‌کننده «پرویز خان» رسید.

در این مراسم مرتضی آتش زمزم کارگردان «دروغ‌های زیبا» شایسته تقدیر بنیاد خیریه «خیر ماندگار» شناخته شد.

جوایز بانک ملت به جواد عزتی کارگردان «تمساح خونی»، امیرعباس ربیعی کارگردان «احمد» و عباس نادران و مهدی شاه‌محمدی تهیه‌کننده و کارگردان «مجنون» تعلق گرفت.

جوایز موسسه فرهنگی هنری «آهنگ آتیه» به نمایندگی از سازمان تامین اجتماعی به علی ثقفی کارگردان «پرویزخان» و بهروز شعیبی کارگردان «آغوش باز» اهدا شد.

جایزه بنیاد تعلیم و تربیت برهان به «باغ کیانوش» به تهیه‌کنندگی محمدجواد موحد تعلق گرفت.

جایزه سازمان امور مالیاتی به محمدحسین حقیقت برای «پرواز ۱۷۵» اهدا شد.

جایزه آستان قدس رضوی به بابک خواجه‌پاشا کارگردان «آبی روشن» اهدا شد.

خواجه پاشا بعد از کسب این جایزه گفت: بعد از جشنواره عده‌ای از ما پرسیدند آیا این کار را سفارش گرفتید؟ ولی ما با عشق این فیلم را ساختیم چون به نظرم امام رضا (ع) و شهدا نقطه اتصال نسل‌ها هستند و می‌توانیم نسل‌ها را به واسطه آنها با هم آشتی دهیم تا جامعه بهتری داشته باشیم.

سیدمحمد میری تهیه‌کننده «آبی روشن» دیگر برگزیده این نهاد شد.

محمدمهدی نخعی راد تهیه‌کننده «ساعت جادویی» هم در این بخش برگزیده شد.

در بخشی از این مراسم کمیته نمایش جشنواره، تندیس تجلی اراده ملی را به سامان بابایی مدیر زیمامال اهدا کرد، همچنین تندیس تجلی اراده ملی بخش مراکز فنی به مجموعه روشنا به مدیریت امیرحسین سحرخیز و خط فرضی آسمان سپهر به مدیریت نیما دبیرزاده اهدا شد.

در ادامه این مراسم از سیمون سیمونیان از چهره‌های باسابقه‌ برگزاری جشنواره فیلم فجر در دوره‌های مختلف و مسئول دبیرخانه این رویداد به پاس چهار دهه همراهی با جشنواره با حضور مجتبی امینی، فریبا کوثری، محمود کلاری و مجید زین‌العابدین قدردانی شد.

سپس جوایز معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری به ساره رشیدی بازیگر «احمد» و مارال بنی آدم بازیگر «پروین» تعلق گرفت.

جایزه ستاد راهیان نور به محمد عسگری کارگردان «آسمان غرب» اهدا شد.

جایزه نهاد کتابخانه‌های عمومی به محمدرضا شریفی‌نیا تهیه‌کننده «پروین» اهدا شد.
محمدمهدی مشکوری تهیه‌کننده «ببعی قهرمان» هم از سوی این نهاد شایسته تقدیر شناخته شد.

جایزه سازمان بهزیستی به محمدرضا کریمی صارمی تهیه‌کننده «ظاهر» تعلق گرفت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.