یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۴

آیین اختتامیه «سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر» برگزار شد؛

«سعید هنرمند» باربد آهنگسازی دستگاهی را از آن خود کرد/ «هادی فیض آبادی» صاحب باربد خوانندگی دستگاهی شد

اختتامیه سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر

سینماپرس: سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر شامگاه روز شنبه بیست و هشتم بهمن ماه با معرفی برگزیدگان در تالار وحدت تهران به کار خود پایان داد.

به گزارش سینماپرس، آیین اختتامیه سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر شامگاه شنبه- ۲۸ بهمن ماه- با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمد هاشمی قائم‌ مقام وزیر، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر، امیرحسین سمیعی مدیرکل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا مهدوی دبیر جشنواره، امیرعباس ستایشگر مدیرعامل انجمن موسیقی، محمد اله‌یاری مدیرعامل بنیاد رودکی و جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری و هنرمندان با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر در تالار وحدت برگزار شد.

این برنامه با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد. سپس ارکستر ملی ایران به رهبری مازیار ظهیرالدینی سرود جمهوری اسلامی و قطعه‌ای از فیلم سینمایی «الرساله (محمد رسول‌الله) (ص) به آهنگسازی موریس ژار و کارگردانی مصطفی عقاد را اجرا کرد.

برگزیدگان بخش ترانه

در این آیین در ابتدا، ناصر فیض و حامد عسگری، محمود حبیبی کسبی، داوران جایزه بهترین ترانه سال، از میان ۲۲ هزار ترانه، محمدمهدی سیار و احمد امیر خلیلی (ترانه‌سرا) را برگزیدند که با حضور محمدعلی مودب، ناصر فیض و محمود حبیبی کسبی تجلیل شدند.

جایزه ترانه شامل ترانه‌های سال از بهمن ١٤٠١ تا بهمن ١٤٠٢ می‌شود و این در حالی است که اعضای هیات داوران ۲۵۲۲ ترانه را برای این بخش بررسی و داوری کرده‌اند.

بزرگداشت فضل‌الله توکل آهنگساز نوازنده سنتور، درویش‌رضا منظمی آهنگساز نوازنده و مدرس ساز کمانچه و ویولن و همایون رحیمیان موسیقیدان، نوازنده و رهبر ارکستر، معرفی برگزیدگان بخش رقابتی(جایزه باربَد)، جایزه‌های ترانه و موسیقی و رسانه و اعلام برگزیده مردمی بخش سرود از دیگر برنامه‌های این آیین است.

پس از اتمام جوایز بخش ترانه، پیام مدیران جشنواره در قالب ویدیو برای حاضران پخش شد.

محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی این پیام تصویری گفت: جشنواره موسیقی فجر طی گذشت ۳۹ دوره به عظمت بیشتری رسیده و حضور تماشاگران و هنرمندان در سالن‌های مختلف شهر تهران به رونق آن افزود. امسال توفیق داشتیم با تدابیری که توسط رئیس دفتر موسیقی و دبیر جشنواره اندیشیده شد، بخش‌های جدیدی مانند بخش کودک و نوجوان داشته باشیم که موسیقی آن مورد غفلت قرار گرفته بود، موسیقی کودک و نوجوان به سمت موسیقی بزرگسال در حال سوق داده شدن بود. امیدواریم این اتفاق شروع تولیدات ارزشمند موسیقی کودک باشد.

امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: خدا را شکر جشنواره توانست خدمات موثری را از زاویه عدالت فرهنگی به مردم تقدیم کند. در این دوره حضور بانوان را در نوبت‌های جداگانه و به صورت روزانه داشتیم. اتفاقی دیگر در چهارچوب رصد و پایش برای نسل‌های آینده باشد، حضور کودکان و نوجوانان بود. همچنین تلاش کردیم در حوزه مردمی کردن اجراهای صحنه‌ای و تعامل بهتر با هنرمندان موسیقی و پیشکسوتان قدم بزرگ‌تری برداریم.

رضا مهدوی دبیر جشنواره نیز بیان کرد: تلاش کردیم از موسقی رایج کشور هنرمندانی که در طول سال اجرای سالانه دارند به جشنواره دعوت کنیم. در ابتدای زمانی که به عنوان دبیر جشنواره معرفی شدم در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها اعلام کردم که امسال می‌توانیم ۲۰ درصد جهش داشته باشیم که امیدوارم همین‌طور بوده باشد. ایده‌های بسیاری مانند برگزاری جشنواره‌های مجزا برای پاپ ایران و بخش بانوان، توجه بیشتر به بخش پژوهش موسیقی و موسیقی خیابانی در ذهن داشتم که بخشی از آنها در این دوره میسر شد و بخشی هم امیدوارم در سال‌های آینده محقق شود.

سپس نوبت اجرای گروه موسیقی وحید اسداللهی بود که برای دقایقی مخاطبانش را میهمان موسیقی آذربایجان کند. پس از اجرای موسیقی نوبت دومین بخش جوایز یعنی جایزه «موسیقی و رسانه» رسید که به فعالیت‌های رسانه‌ای موسیقی در سال گذشته اختصاص دارد. طبق اعلام مجری در این بخش تعداد ۶۷ اثر به دبیرخانه ارسال شده است.

مجری برای اهدای جوایز این بخش از سیدعلیرضا میرعلی‌نقی، حسین دی‌پیر، شاهین فرهت، رضا مهدوی، محمدعلی مرآتی و هادی آرزم برای اهدای جوایز دعوت کرد.

برگزیدگان بخش موسیقی و رسانه

داوران جایزه موسیقی و رسانه سیدعلیرضا میرعلی نقی، دکتر فربد شکوهی، حسین دی پیر هستند

در بخش موسیقی(دانش و فن)؛

مطبوعات:

در بخش گزارش؛ ندا سیجانی از روزنامه ایران برای خوشحالی زودگذر هنرمند خانه به دوش

در بخش گفت‌وگو، سارا حیدر نژاد از روزنامه همدلی برای موسیقی کشور از جان گذشتیم(با استاد شهرام ناظری)

رسانه‌های دیداری و شنیداری:

هانیه پیرامی از رادیو خراسان جنوبی برای مستند آوای کار

خبرگزاری‌ها:

در بخش یادداشت، یاسر یگانه از خبرگزاری تسنیم؛ بررسی راز ماندگاری محسن یگانه

در بخش یادداشت، علیرضا سعیدی از خبرگزاری مهر؛ برای «موسیقی نواحی توان رقابت با پاپ را دارد» (یادداشتی تحلیلی بر بایدها و نبایدهای توسعه موسیقی نواحی)

در بخش نگاه ویژه؛ رویکردهای اجتماعی

مطبوعات:

در بخش گزارش؛ نگاه ویژه، نیره خادمی از روزنامه پیام ما، برای دایه دایه (موسیقی حماسی لرستان)

رسانه های دیداری و شنیداری:

در بخش مستند، رضا رادمهر از رادیو خوزستان برای دالالا

در بخش مستند، یلدا احتشامی از رادیو فرهنگ برای مستند معینی کرمانشاهی

خبرگزاری‌ها:

در بخش گزارش، علیرضا سعیدی از خبرگزاری مهر برای شنیدن تیراژی که سنگ قبر شد/یادتان بخیر آقای اویسی عزیز

تقدیر ویژه: به دلیل استفاده مطلوب از داده‌های درست تاریخی، نگاه دقیق و بی طرفانه، بهره گیری از تکنینک‌های ممتاز در زیبایی شناسی تصویر، هیات داوران برنامه (دورها آوایی ست...) را به طراحی و کارگردانی محمد سعید غلامی و سر دبیری و نویسندگی حسن صنوبری، شایسته تقدیر ویژه دانسته است.

تجلیل از ۳ هنرمند بزرگ

بخش دیگری از آیین اختتامیه سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به بزرگداشت سه هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی اختصاص داشت. برای این بخش محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری، سید محمد هاشمی جانشین وزیر و معاون حقوقی، محمود اسلامی معاون توسعه و مدیریت و منابع، امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی، محمد اله‌یاری فومنی مدیرعامل بنیاد رودکی، رضا مهدوی دبیر جشنواره و داود گنجه‌ای هنرمند پیشکسوت روی صحنه حاضر شدند.

سپس آیین بزرگداشت فضل‌الله توکل نوازنده پیشکسوت سنتور، همایون رحیمیان آهنگساز و نوازنده پیشکسوت ویلن و درویش‌رضا منظمی نوازنده پیشکسوت کمانچه برگزار شد.

همچنین، نشان درجه یک هنری به سیدجلال محمدیان خواننده قطعه مشهور «مردان خدا» اهدا شد.

جایزه ویژه «گوهرشاد»

جایزه گوهرشاد هم به عنوان جایزه ویژه وزیر فرهنگ و به دنبال هویت‌بخشی به بانوان عفیفه ایرانی است که در عین حال در عرصه‌های اجتماعی نیز مشغول هستند به سیدمحسن حسینی برای خلق قطعه موسیقی «تو خورشیدی میون خاک» اهدا شد. حسینی جایزه خود را به بانوان در سمفونی «ساعت حماسه» تقدیم کرد.

در این بخش پس سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گروه موسیقی «راز و نیاز» به خوانندگی سالار عقیلی بخش دیگری قطعات موسیقی اجرا کردند، سپس برگزیدگان بخش اصلی جشنواره، پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها، آهنگسازی و جایزه باربَد اعلام شد.

برای اهدای جوایز این بخش ستاره بهشتی، نوشین پاسدار، نادر مشایخی، هادی منتظری، هوشنگ جاوید، سپهر سعیدی، رضا مهدوی و حمیدرضا نوربخش به صحنه آمدند. دو داور بین‌المللی جشنواره آنتوان تنالوف از روسیه و موریس ارنست از آلمان در مراسم حضور نداشتند.

جایزه باربَد:

جایزه بهترین آهنگ‌سازی فرم سونات:

مقام اول: علیرضا متوسلی داراب(رقص در سوگ)

جایزه بهترین رساله و پایان‌نامه‌های موسیقی، رساله های دکتری

مقام اول: به دو برنده، نکیسا هدایت زاده (تصحیح و تشرح رساله ناشناخته در موسیقی از دوره صفوی) و امیرحسین رمضانی (ساختار وجوه اجرایی و امکانات موسیقایی تعزیه در مقایسه با اپرا)

مقام سوم: پدرام جوادزاده (مقوله‌های فرهنگی تولید، توزیع و مصرف موسیقی ملی ایران)

جایزه رساله و پایان‌نامه‌های موسیقی/ پایان‌نامه‌های بین رشته‌ای

مقام اول: آریا برزن غیبی (بررسی کاربرد و کارکرد موسیقی در حیات فرهنگی اجتماعی زرتشتیان)

مقام دوم: محسن نورانی (ستاره سازی در بازار موسیقی پس از انقلاب اسلامی باتوجه به بت وارگی کالایی در موسیقی مردم پسند غرب)

مقام سوم: به دو برنده، زهره طاهر (مطالعه تطبیقی تاثیر عوامل درون فردی و قصد بر رفتار مصرف کنندگان تولیدات انواع موسیقی مجاز و غیر مجاز) و مسعود نکوئی (طراحی مدل کسب و کار گردشگری موسیقی در استان کرمان)

جایزه رساله‌ها و پایان نامه‌ها/ پایان‌نامه‌های موسیقی

مقام اول: آرین هاشمی (تجزیه و تحلیل ساختار ملودی در چهارمضراب های سه گاه و چهارگاه از فرامرز پایور، بیست قطعه پرویز مشکاتیان و موج نو از پشنگ کامکار)

مقام دوم: فرید اسماعیلی ابهری (بررسی ساختار مدال، ارکستراسیون و ارتباط با درام در موسیقی سریال سربداران اثر استاد فرهاد فخرالدینی)

جایزه بهترین کتاب موسیقی:

مقام اول: امیر شهابی(اصول بداهه نوازی موسیقی جز)، امیر شهابی جایزه خود را به کادر درمان ایران و همسرش اهدا کرد.

مقام دوم: رضا دیوسالار(موسیقی غرب مازندران)

جایزه بخش نواحی

جوایز بخش نواحی به همراه تندیس جشنواره به محمد حشمتی، حجت شیروی، سید عماد توحیدی و میلاد عرفان پور اهدا کردند.

جایزه بهترین تک‌آهنگ‌ها:

مقام اول، میلاد عرفان‌پور و سید عماد توحیدی(قلب وطن)

مقام دوم، حجت شیروی (لنج)

مقام سوم، به دو برنده: محمد حشمتی (غیرت عشق) و میلاد عرفان‌پور(گریه های بی اختیار)

جایزه بهترین قطعه پاپ:

مقام اول، مصطفی راغب (حال نامعلوم)

جایزه بهترین اجرای موسیقی نواحی:

دیپلم افتخار، شاهرخ پناهی

جایزه اصلی، خدایار خدادوست

جایزه بخش آهنگ‌سازی کلاسیک غربی

دیپلم افتخار، محمد امین همایی

جایزه بهترین اجرای موسیقی دستگاهی بی‌کلام

دیپلم افتخار، آرشام خرسندی و مصطفی مومنیان

جایزه باربد، زمان خیری

جایزه بهترین آهنگسازی موسیقی دستگاهی

دیپلم افتخار، نیما زاهدی

جایزه باربد، سعید هنرمند

جایزه بهترین خوانندگی موسیقی دستگاهی

دیپلم افتخار، مجتبی عسگری و حسین علی شاپور

جایزه باربد، هادی فیض‌آبادی

جایزه ویژه بهترین اجرای صحنه‌ای

جایزه باربد، گروه هفت و هشت

جایزه گروه برتر سرود

جایزه این بخش به همراه تندیس جشنواره به امید بابا میر ساطحی اهدا شد.

در پایان مراسم اختتامیه سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر گروه موسیقی پاپ مصطفی راغب چند قطعه موسیقی را اجرا کردند.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی ۲۳ تا ۲۸ بهمن ماه در بخش‌های رقابتی (جایزه باربَد) و غیررقابتی با حضور ۲۱۰۹ هنرمند همزمان در تهران و استان‌های آذربایجان شرقی، بوشهر، سمنان، فارس، گلستان، مرکزی، مازندران، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، کرمانشاه، لرستان، کرمان و هرمزگان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.