دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵

«دبیر علمی همایش زنان اندیشمند مسلمان جهان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«سینما» می‌تواند در دنیای امروز معجزه کند/ وقتی می‌توانیم ذائقه بشریت را تغییر دهیم نباید دست روی دست بگذاریم!

دکتر فرشته روح افزا

سینماپرس: دکتر فرشته روح افزا در آستانه میلاد حضرت حجت (عج) و در خصوص جای خالی مهدویت در سینمای ایران گفت: مهدویت می خواهد در دنیا عدالت گستری کند. ما این را اگر بتوانیم به تصویر بکشیم می توانیم دنیا را تحت تأثیر قرار دهیم. وقتی دروغ هایی مانند «هری پاتر» می سازند و در دنیا توجه ویژه ای به آن می شود آیا نمی شود از زیبایی ها سخن گفت و مورد توجه قرار گرفت؟ ما وقتی می توانیم ذائقه بشریت را تغییر دهیم نباید دست روی دست بگذاریم!

دبیر علمی همایش زنان اندیشمند مسلمان جهان و دبیر بین الملل همایش طلایه داران عفاف و حجاب در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ضمن عرض تبریک به مناسبت این میلاد فرخنده به نظر حقیر آنچه بیش از همه نیاز است در فضای فرهنگ و هنر و رسانه بپردازیم همین امر مهدویت است؛ به علت اینکه فضای فعلی دنیا پر از جنگ و ناامیدی و خشونت است. خانواده ها در حال از هم پاشیدن هستند. نژادها و ملیت ها از بین می روند و نوع روابط انسان ها تغییر می کند و همه این ها به دلیل عدم اطمینان و امنیت فکری در جامعه است. عدم اطمینان و ناامیدی در حقیقت لذت واقعی زندگی را با پیشرفت تکنولوژی مانع بهره وری واقعی در جهان است. این بحث یک ملیت نیست. این معضلات در جهان خیلی پررنگ تر از کشور ما است.

این کارشناس فرهنگی سپس با تأکید بر اینکه ما نیاز به امید داریم اظهار داشت: اگر آینده دنیا را با این تاریکی که در حال پیش روی است ادامه دهیم قطعا روز به روز انسان ها ناامیدتر می شوند؛ مسلما انسان به رشد اصلی خودش نمی رسد و نمی تواند نسل های آینده را با انگیزه بار بیاورد؛ این نکات خیلی اهمیت دارد. ما باید از خودمان بپرسیم چه اتفاقی در این دنیا می افتد؟

وی ادامه داد: پروردگار متعال در آیه ۵ سوره قصص می فرماید «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ»؛ معنی این آیه شریفه این است که ما اراده کرده‌ایم تا بر مستضعفان زمین نعمت بخشیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قراردهیم؛ این نویدی است که قرآن به بشریت می دهد و می گوید بالاخره این بساط ظلم جمع می شود. بشریت به همین امیدوار است. حتی ادیانی که ریشه الهی هم ندارند و کتاب ندارند اگر نگاه کنیم در گذران زمان امید به آینده دارند و برای آینده می جنگند. اگر امروز در غزه امید نباشد فایده ندارد. این مردم به امیدی مقاومت می کنند و فدایی می دهند. این امید فقط و فقط به دست یک نفر اتفاق می افتد.

دکتر روح افزا خاطرنشان کرد: این امید برای ما ضروری است و ما بدون این ضرورت نمی توانیم نفس بکشیم. حتی کسانی که دین و مسلک ندارند با داشتن امید دچار نشاط می شوند. ما که اعتقاد داریم و دین داریم و پایبند به اصولی هستیم باید با زبان زیبا و گویا و بسیط هنر این امید را پخش کنیم.

وی تأکید کرد: زبان هنر جهانی است. ما باید با زبان هنر این امید را تبیین کنیم. خیلی ها در دنیا به اسلام اعتقاد ندارند اما شعر مولوی را حفظ می کنند چون زبان هنر است. شما جایگاه حافظ و مولوی را در دنیا می بینید که مردم دنیا از آن ها استفاده می کنند. زبان هنر است که می تواند هر مفهومی را انتقال دهد و اثرگذار باشد. هنر اعجاز انگیز است. یک شعر عادی «سلام فرمانده» توانست تحول جدیددر دنیا ایجاد کند و عده زیادی را در دنیا جذب کند.

این استاد دانشگاه متذکر شد: ما باید با فیلم و انیمیشن این ذلالت بشر را تبدیل به امید کنیم دیگر لازم نیست حرف بزنیم و سخنرانی کنیم! بشر امید را گم کرده و هنر می تواند این امید را در بشریت زنده کند. ما می توانیم با زبان شیوای هنر این اصل را به مردم دنیا بگوییم که خداوند انسان را بدون ناجی به دنیا نیاورده؛ خلقت بشریت با پیامبر بوده. همیشه پیامبران مشغول به هدایت بودند و رسیدند به پیامبر خاتم و پس از ایشان ائمه اطهار (ع) بودند و مهدی موعود (عج) آخرین نقطه امید و نجات بخش جهانیان است و نمی شود بر این تصور باشیم که خدا از اینجا به بعد را ول کرده باشد. هر انسان خدا پرستی می داند که این جهان حکمتی دارد و خدا هرگز بندگانش را رها نمی کند!

مدیر طرح وبرنامه و تدوین و سیاستگزاری شورای عالی فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده با ذکر این نکته که ما تکنیک گفتن مان غلط است و بلد نیستیم پرده ها را کنار بزنیم و روشنی را نمایان کنیم ابراز داشت: ما از کودکی برای نیمه شعبان جشن می گرفتیم اما جشن گرفتن خالی فایده ندارد. اینکه جشن می گیریم خوب است و باید شادی باشد اما کافی نیست وقتی بحث شناختی نباشد و هدف نهایی دقیق دیده نشود قطعا کافی نیست! وقتی دستاورد خلقت بشریت را که خداوند فرموده ندای نجات بشریت از مکه موقع ظهور به جهان رسانده می شود را نتوانیم تبیین کنیم کافی نیست! ما باید گفتمان مهدویت را جهانی کنیم. اسم سینما را هنر هفتم گذاشتند و این هنر می تواند در دنیای امروز معجزه کند.

وی یادآور شد: وقتی یک اثر هنری تولید می شود می تواند تأثیرات گسترده ای در سطح گیتی داشته باشد! شما ببینید فیلم «الرساله» زنده یاد مصطفی عقاد همچنان اثرگذار است. این فیلم که تاریخ صدر اسلام را نشان داده مورد توجه گسترده مردم در سراسر دنیا قرار گرفته است. این اتفاق نشان از آن دارد که سینما می تواند با نمادهای حقیقی زیبای اسلام مانند بخشش و سخاوت و زکات و خداپرستی و... مردم جهان را به سمت این دین مبین جذب کند.

روح افزا تصریح کرد: مهدویت می خواهد در دنیا عدالت گستری کند. ما این را اگر بتوانیم به تصویر بکشیم می توانیم دنیا را تحت تأثیر قرار دهیم. وقتی دروغ هایی مانند «هری پاتر» می سازند و در دنیا توجه ویژه ای به آن می شود آیا نمی شود از زیبایی ها سخن گفت و مورد توجه قرار گرفت؟ ما وقتی می توانیم ذائقه بشریت را تغییر دهیم نباید دست روی دست بگذاریم!

وی در همین راستا گفت: سینما هنری است که به راحتی می تواند در این شمای تصویری بشریت را نجات دهد و عقل ها را بیدار کند. کتاب نمی تواند چنین کند چون امروزه خوانده نمی شود. سینما جای انتشار معارف را در دنیا گرفته! این روزها کم جوانی کتابی می خواند اما در فضای مجازی و انیمیشن ها پرواز می کنند و ساعت ها از این تکنولوژی بهره می برند. ما باید مهدی موعود (عج) را از طریق این آثار به مردم دنیا معرفی کنیم.

روح افزا در خاتمه این گفتگو افزود: ما در سینمای کشورمان کارگردانان زبده و نویسندگان متبحر داریم اما ناآگاهی هم زیاد داریم! برخی به این باور نرسیده اند که زبان هنر از علم و... موثرتر و پایدارتر است. سخنرانی یک بار گفته می شود و تمام می شود اما فیلم و سینما ماندگار است و ما باید به این ماندگاری توجه داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.