سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲

اسماعیلی؛

امام (ره) دوگانه حضور زنان در اجتماع یا پستونشینی را حل کردند

گردهمایی مستندسازان با محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با پی‌ریزی جایزه جهانی امام خمینی (ره) باید بتوانیم نسل فعلی و آیندگان را در ایران و همه مناطق جهان با این شخصیت بزرگ آشنا کنیم.

به گزارش سینماپرس، نخستین نشست معرفی جایزه جهانی امام خمینی (ره) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهوری، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، علی‌اکبر صالحی وزیر اسبق امور خارجه، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از شخصیت‌های داخلی و خارجی برگزار شد.

امام راحل دلبستگی عجیبی به مناجات شعبانیه داشتند

محمدمهدی اسماعیلی در این مراسم با تبریک ایام ماه شعبان و ولادت حضرت علی اکبر (ع) گفت: انقلاب اسلامی ایران مرهون هدایت های آن پیر خردمند است؛ ایشان دلبستگی عجیبی هم به ماه شعبان به ویژه مناجات شعبانیه داشتند و عبارات این مناجات را متعدد از زبان ایشان شنیده بودیم.

اسماعیلی با بیان این مطلب افزود: امیدواریم خداوند متعال کمک کند با پی‌ریزی این جایزه این بنیان مهم بتوانیم نسل فعلی و آیندگان را در ایران و همه مناطق جهان با این شخصیت بزرگ آشنا کنیم. در برگزاری چنین رویدادهایی بیش از این که هدف فقط اعطای نشان باشد تلاش برای معرفی و ترویج افکار صاحب آن جایزه است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: نزدیک به سی و چند سال از غروب عمر مادی امام راحل می گذرد. اگر هر فرد منصفی بخواهد قضاوت کند حتما با اندکی تامل خواهد گفت هرچه قدر جلوتر می رویم اثرات وجودی آن مرد بزرگ بیشتر در دنیا شناخته می شود.

وزیر فرهنگ امام راحل را شخصیتی فوق العاده توصیف کرد و گفت: ایشان پدیده بی نظیر انقلاب را رهبری کردند که جهت گیری همه قواعد حاکم بر نظام بین الملل وقت به سمت ایجاد پایه های نوین در سبک زندگی گذار از دین و سنت های دینی بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: عظمت کار امام (ره) را کسانی بیشتر درک می کنند که موضوع را در چنین فضایی بتوانند فهم کنند؛ امام راحل انقلاب را در نقطه ای شروع کرد که طرح صدساله مدرن سازی در ایران جلو رفته بود و به حسب ظاهر با غروب مرجعیت واحد آیت الله بروجردی فضا برای تفکرات دینی در ایران تنگ شده بود و همه مقدمات اجرای نوسازی اجتماعی دموکرات های آمریکایی در ایران آماده شده بود؛ همان طرح بازسازی اجتماعی که دموکرات‌ها در پی آن بودند برای اینکه جامعه ایرانی را وارد فضای مدرنیته غربی کنند و فضای داخلی ایران را در برابر کمونیست‌ها مصون سازی کنند.

نایب رییس جایزه جهانی امام خمینی (ره) تصریح کرد: در چنین فضایی انقلاب اسلامی با رهبری امام راحل جلو رفت و معجزه قرن رخ داد، امام اندیشه سیاسی روشنی دارد که در آن مردم نقش اصلی را در تاسیس حاکمیت بر دوش می‌کشند؛ وقتی حاکمیت شکل می گیرد که مردم آن را بپذیرند و این مسیر را ادامه دهند، هم تاسیس نظام سیاسی و هم تدوام آن با حضور اکثریت مردم است.

امام (ره) مخالف ترور و کارهای شبه کودتایی بودند

وزیر فرهنگ با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب به عنوان شاگرد خلف امام (ره) همین مطلب را به زبان می آورند، گفت: امام (ره) مخالف ترور و کارهای شبه کودتایی بودند؛ سازمان هایی که آن روز با این هدف تشکیل شده بود با واکنش سرد امام روبه‌رو شدند چون امام معتقد بود مردم باید حرکت کنند.

وی افزود: وقتی مردم در راهپیمایی‌ها سرنگونی رژیم شاهنشاهی را فریاد می زدند و برپایی حکومت اسلامی را مطالبه می‌کردند معجزه امام (ره) به وقوع پیوسته بود، امام با دم عیسوی خود آحاد مردم را منسجم کردند.

اسماعیلی گفت: اگر از واژه انقلاب برای نام گذاری نهضت امام (ره) استفاده می کنند به دلیل فقر واژگان است اگر انقلاب همین عناوینی است که به تحولات آمریکا، فرانسه و بریتانیا می گویند، قطعا این جنس، جنسه انقلاب ما نیست.

وزیر فرهنگ گفت: اما در انقلاب اسلامی ما، حتی روستاها و شهرهای کوچک پای کار آمدند و این تعهد را تنها در انقلاب اسلامی می بینیم چرا که از جنس بعثت و حرکت انبیاست و تمام پایه های نظام نوپدید را با رای مردم شکل داد. در نوروز سال ۱۳۵۸ که کسی تردید نداشت اکثریت قریب به اتفاق مردم از نهضت امام (ره) پشتیبانی می کنند امام اصرار کردند مردم پای صندوق های رای حضور یابند تا جایی که در یک سال پنج انتخابات انجام شد.

در آمریکا مردم چاره ای جز انتخاب یکی از دو حزب حاکم ندارند

نایب رئیس جایزه جهانی امام خمینی (ره) با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب پیش از این در سخنرانی ای اشاره کردند «امام بزرگوار ما اهل مسامحه نبود، اگر جمهوریت مقوله ای دینی نبود آن را اجرا نمی‌کردند و جمهوریت از تعالیم دینی ماست»، ادامه داد: دموکراسی های دروغین دیکتاتوری های احزاب سیاسی است. مثلا در آمریکا مردم چاره ای جز انتخاب یکی از دو حزب حاکم ندارند.

امام (ره) دو گانه حضور زنان در اجتماع یا پستونشینی را حل کردند

وزیر فرهنگ گفت: ما میراث‌دار امام با عظمتی هستیم که سر سلسله نواندیشانی دینی در سالهای معاصر که حلقه یاران متعهدی را پرورش دادند، مانند رهبر معظم انقلاب، شهید مطهری، شهید بهشتی و شخصیت هایی مثل آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی که به تشریح اندیشه‌های ایشان و ساخت نظام سیاسی ما کمک کردند.

وی با بیان اینکه امام راحل دو گانه‌های بزرگ تعارض مدرنیته و سنت، دو گانه حضور زن در اجتماع یا پستونشینی بانوان را حل کردند، افزود: امام راحل تعارض‌های دوگانه ساخت اندیشه‌های ناقص و وارداتی و اندیشه‌های تحجرگرایانه را حل کردند و ما امروز در فضیلت چنین امامی سخن به زبان می‌آوریم.

وزیر فرهنگ تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا حدی از عظمت امام(ره) بی‌نظیرمان را با قلم‌های قاصری که داریم به دنیا نشان دهیم. خداوند توفیق دهد تا بتوانیم این مسیر را پیش بریم.

معرفی منتخبان نخستین جایزه جهانی امام راحل نیمه دوم سال آینده

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در حاشیه نخستین نشست معرفی جایزه جهانی امام خمینی (ره) در جنع خبرنگاران، گفت: خوشحال هستم مراسم معرفی جایزه بزرگ امام خمینی را برگزار کردیم. امام خمینی (ره) شخصیت بی‌نظیر و موسس نهضت بزرگ اسلامی مردم ایران است، نام پرآوازه معمار کبیر انقلاب در همه نقاط دنیا پیچیده است و همه به بزرگی و عظمت از این شخصیت عظیم یاد می کنند.

اسماعیلی گفت: خوشحال هستیم انقلاب ما چنین رهبر بی نظیری را در پیشانی حرکت خود داشته است. ‌خلا جایزه مهم بین‌المللی برای معرفی شخصیت امام (ره) از سال‌ها پیش مطرح بود؛ بیش از ۱۰ سال قبل مقدمات آن انجام شد ولی انجام کارهای اجرایی آن با تاخیر مواجه شده بود.

اسماعیلی با توضیح اینکه امسال در شورای عالی انقلاب فرهنگی این جایزه به تصویب نهایی رسید، تصریح کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دبیرخانه اصلی برگزاری این جایزه جهانی است و امیدوار هستیم با فراخوان های عمومی و برگزاری مجموعه رویدادهای داخلی و بین المللی در نیمه دوم سال آینده اولین جایزه جهانی امام راحل را به منتخبان تقدیم کنیم.

جایزه جهانی امام خمینی (ره) به عنوان عالی‌ترین نشان جمهوری اسلامی ایران در راستای اعتلاء و پاسداشت نام و راه حضرت امام خمینی (ره) در عرصه ملی و بین‌المللی، به شکل دوسالانه و در دو بخش عملی و نظری به مؤثرترین اشخاص حقیقی و حقوقی فعال با آثار شاخص و ناب علمی و نیز اقدامات و فعالیت‌های تأثیرگذار و گسترده فکری و سیاسی _ اجتماعی که در راستای اندیشه‌های حضرت امام (ره) باشند، اعطا می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.