شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۲:۵۲

شهابی در نشست فیلمش:

«روز روشن» از نظر کلیت با «سگ کشی» شباهت دارد/ با استاد بیضایی نمی توانم خود را مقایسه کنم

نشست فیلم «روز روشن» در جشنواره فیلم فجر

سینماپرس-گروه سینما/ حسین شهابی گفت: با استاد بیضایی نمی توانم خود را مقایسه کنم.

نشست پرسش و پاسخ «روز روشن» به کارگردانی حسین شهابی با حضور عوامل این فیلم از جمله مهران احمدی، پانته آ بهرام، روناک یونسی و سودابه بیضایی، محمدرضا سکوت فیلمبردار و ..... تهیه کننده برگزار شد.

 

حسین شهابی در ابتدای نشست گفت: این اولین فیلم بلند سینمایی من بوده و در گذشته تنها تجربه ساخت فیلم های کوتاه و ویدئویی را داشته ام،  این فیلم در واقع نشان دهنده دغدغه من به موضوعات اجتماعی به خصوص قصاص و نجات یک نفر اعدامی است. «روز روشن»بهانه ای برای واکاوی مسائل اجتماعی بوده و یک تحلیل از وضعیت جامعه بوده نه نقد آن.

 

وی با اشاره به اینکه فیلمنامه این فیلم با کمک چند جامعه شناس و روانشناس نوشته شده است، تصریح کرد: نگارش این فیلمنامه نزدیک به یک سال طول کشیده و یک سال هم زمان برای پیدا کردن فرصت ساخت آن طی شد. اگر شخصیت های این فیلم سینمایی چندان پرداخته نشده بیشتر به این دلیل است که به دنبال فردیت این کارکتر بوده و معتقدم انسان با فردیت خود که شامل رفتار و اعمال خود است به خوبی شناخته می شود، در واقع شخصیت های فیلم خود را با اعمالشان در این فیلم محک زده اند.

 

وی ابراز داشت: هیچ کدام از فیلم هایی که تا امروز ساخته ام هیچ شباهتی به این فیلم سینمایی ندارد، البته یکی از فیلم های ویدئویی با نام «به خاطر فرهاد» که البته هنوز در شبکه نمایش خانگی منتشر نشده است، با همین موضوع بوده است.

 

محمدرضا سکوت فیلمبردار «روز روشن» در ادامه نشست گفت: بستری که فیلم بر روی آن سوار است این شرایط را فراهم کرده تا تمام تصاویر با دوربین روی دست انجام شود. همین مسئله سبب شد تا از یک دوربین سبک استفاده کنیم، «روز روشن» با دوربین دیجیتال فیلمبرداری شده و از تمامی عکاسانی که این جا حضور دارند، می خواهم که قدر دوربین هایی که با آن عکس می گیرند را بدانند، چرا که من با همین دوربین ها این فیلم را به تصویر کشیده ام. هرچند من از مخالفان استفاده از این دوربین بودم اما از نتیجه کارم بسیار راضی هستم، چرا که توانستم بهترین تصاویر را بگیرم.

 

وی در پاسخ به این سوال که «روز روشن» شباهت زیادی به یک فیلم ویدئویی دارد، ابراز داشت: من چنین ذهنیتی را ندارم چرا که این فیلم از تمامی المان های یک فیلم سینمایی از جمله بازیگر و فیلمنامه و تصویر برخوردار است. ما تمامی تلاش های خود را کردیم که با نوع فیلمبرداری متفاوت از مدیوم تلویزیون فاصله گرفته ام.

 

شهابی در پاسخ به این سوال  که تصویر سازی در فیلم به اندازه کافی صورت نگرفته است، پاسخ داد: دیالوگ های این فیلم کاملا تصویر ساز بوده و یک اتفاق را تعریف می کند و هیچ کدام از دیالوگ های فیلم اضافی نیست و هر واژه کلید یک معما است.

 

مهران احمدی بازیگر این فیلم سینمایی در حالی که بغض گلویش را گرفته بود، اظهار داشت: زنده باد سینمای مستقل، جهانگیر الماسی استاد من شب گذشته در برنامه هفت گفت که ما فیلم مستقل نداریم، اگر داریم به من نشان دهید. آقای گبرلو نیز فراموش کرد که بگوید: در جشنواره امسال یک فیلم غیر دولتی با نام «روز روشن» وجود دارد که پول ساخت آن را عوامل فیلم پرداخت کرده اند. به تمام کسانی که که برای فرهنگ کشور تلاش می کنند و نفسشان بند آمده و امیدوارم سال بعد هم فیلم در سینمای مستقل داشته باشد.

 

پانته آ بهرام بازیگر گفت: تفاوت در نقشهای یک بازیگر یک امر طبیعی است، هر بازیگری به دنبال تفاوت در انتخاب نقش های خود بوده تا بتواند خود را خود مقایسه کند.

 

احمدی نیز در ادامه صحبت های بهرام گفت: آن هایی را که 40 سال بازیگری می کنند و 600 نقش را در کارنامه خود داشته اند، اما تنها یک نوع نقش را تجربه کرده اند، بازیگر نمی دانم. بازیگر کسی است که حداقل چند نقش مختلف در پرونده کاری خود داشته باشد و من تلاش می کنم که چنین بازیگری باشم. اما بازیگرانی که تنها یک نوع نقش را داشته اند، بهتر است به دنبال کار دیگری بروند.

 

شهابی در پایان در رابطه با شباهت این فیلم به «سگ کشی» ساخته بهرام بیضایی اظهار داشت: بهرام بیضایی استاد من است و من هیچ گاه نمی توانم فیلم خود را وی آثار وی مقایسه کنم. این دو فیلم تنها کلیت یکسان داشتند.

 

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.