یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۷

هزینه فیلمنامه در سینمای ایران (2)

علی اکبر ثقفی: فیلمنامه نویسی شغل اول نیست

علی اکبر ثقفی

سینماپرس-گروه سینما/ علی اکبر ثقفی با اشاره به این که قیمت خرید یک فیلمنامه حرفه ای بین 25 تا 45 میلیون تومان است اما امروز تهیه کنندگان سراغ آثار ضعیفی می روند که بیشتر از 7میلیون تومان هزینه نداشته باشد عنوان داشت :با فیلمنامه نویسی به عنوان شغل اول نمی توان امرار معاش کرد.

علی اکبرثقفی تهیه کننده و فیلمنامه نویس در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با بیان این مطلب اظهار داشت: شناخت فیلم نامه خوب یک تخصص مهم برای یک تهیه کننده است، تهیه کننده کسی است که بتواند فیلمنامه مناسب را شناسایی کرده و آن را به تصویر کشد. اما در حال حاضر 80 درصد از تهیه کنندگان به دنبال فیلمنامه هایی می روند که بتواند در گیشه فروش خوبی داشته باشد.

وی تصریح کرد: مدتی است فیلم های تولید شده در سینما را به دو دسته فاخر و عادی تقسیم می کنند. این در حالی است که از نظر مدیران سینمایی فیلم فاخر فیلمی است که سرمایه گذاری عظیمی برروی آن شده باشد. اما گاهی فیلمنامه های خوب و فاخری نوشته می شود که با هزینه بسیار کم قابل تولید است.

وی ابراز داشت: بهترین فیلمنامه ها در تاریخ سینمای ایران، فیلمنامه های بدنه سینما بوده، آثاری مانند نیاز، آژانس شیشه ای و بازمانده که همچنان ماندگار باقی مانده است. بسیاری از تهیه کنندگان در حال حاضر به سمت تولید فیلمنامه کمدی می روند، البته از بین تهیه کنندگان تنها 20 درصد آنها، فیلمنامه خوب را انتخاب می کنند.

ثقفی کی هزینه این روزهای فیلمنامه حرفه ای را 25 تا 45 میلیون تومان عنوان می کند در ادامه گفت: فیلمنامه نقش مهمی را در یک فیلم بازی می کند به همین دلیل باید 15 تا 20 درصد بودجه یک فیلم را به آن  اختصاص داد. اما معمولا هزینه اندکی برای فیلمنامه ها پرداخت می شود.حتی این روزها تهیه کنندگانی هستند که برای یک فیلمنامه تنها 5 میلیون تومان پرداخت کرده و 2 میلیون تومان خرج بازنویسی می کنند.قطعا این فیلمنامه ها تبدیل به آثار نازلی در سینما می شوند.

وی گفت: فیلمنامه نویس خوب کمتر به دنبال نگارش فیلمنامه های سریالی بوده و بیشتر تلاش می کند تا زمان خود را برای نگارش فیلمنامه ای که دارای تفکر و اندیشه باشد، صرف کند. در طول 30 سال گذشته فیلمنامه هنرمندانی چون بهرام بیضایی، سیف الله داد و یا مجید مجیدی را می توان جزو فیلمنامه های درجه یک در کشور دانست.

تهیه کننده مرگ کسب و کار من است، تصریح کرد: اگر بخواهیم در کشور به فیلمنامه نویسی به عنوان شغل اول نگاه کنیم، باید همان ابتدا فاتحه آن را خواند. به عنوان مثال در کانون فیلمنامه نویسان کشور تنها 12 نفر می توانند از طریق این کار درآمد کسب کنند.

وی در پاسخ به این سوال که به عنوان یک تهیه کننده خود تا چه اندازه برروی فیلمنامه ها سرمایه گذاری می کند: انتخاب یک فیلمنامه توسط یک تهیه کننده دغدغه بسیار مهمی است. تهیه کننده باید به این بی اندیشد که فیلمنامه را تا چه اندازه می تواند بپروراند. گاهی فیلمنامه هایی ارائه می شود که مدیوم سینما نداشته و نمی توان برروی آن سرمایه گذاری کرد. البته به عنوان یک تهیه کننده تلاش می کنم تا در این زمینه بهترین عملکرد را داشته باشم.

انتهای پیام/ر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.