سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۶

هزینه فیلمنامه در سینمای ایران/5

شفیعی: سقف قرار داد فیلمنامه نویسان سینمایی 20 میلیون است

محمد رضا شفیعی

سینماپرس-گروه سینما/ محمدرضا شفیعی معقتد است با دستمزد پایینی که برای فیلمنامه نویسان در نظر گرفته شده، آینده فیلمنامه نویسی در سینمای ایران نگران کننده است.

محمدرضا شفیعی تهیه کننده سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار سینما پرس با بیان این مطلب اظهار داشت: دستمزد فیلمنامه نویسان در سال های گذشته فاجعه بود و می توان گفت این گروه از هنرمندان بسیار مهجور مانده و همین امر سبب شد تا نویسندگان برای این که بتوانند امرار معاش کنند، متن های بیشتری را نوشته و در نتیجه کیفیت فیلمنامه ها پایین آمد.

وی تصریح کرد: البته در دو سال گذشته دستمزد نویسندگان بالا رفته اما هنوز با ایده آل فاصله بسیاری دارد. نباید فراموش کرد که نویسندگی یک پروسه زمان بر بوده و برای نگارش یک فیلمنامه خوب و قابل قبول باید یک سال وقت صرف شود. نتیجه دستمزدهای پایین و زمان کمی که برای نگارش یک فیلمنامه صرف می شود، این است که فیملنامه نویس در عرض دو ماه فیلمنامه یک فیلم سینمایی و یا یک سریال را نوشته و آن را به تهیه کننده ارائه می دهد. این درحالی است که در خوش بینانه ترین حالت برای نگارش فیلمنامه یک فیلم سینمایی 6 ماه و برای سریال باید یک سال زمان گذاشت.

وی ابراز داشت: زمانی که از یک فیلمنامه نویس می خواهیم که برروی یک فیلمنامه یک سال کار کند تا اثر خوبی را ارائه دهد، باید دستمزد مناسب یک سال فعالیت وی را نیز پرداخت کنند. به عنوان مثال زمانی که تهیه کننده با یک بازیگر برای 10 ماه حضور در سر صحنه قرارداد می بندد، برای 10 ماه حقوق می گیرد، اما معمولا برای نویسندگان این مسئله صورت نمی گیرد و تنها دستمزد یک فیلمنامه را پرداخت می کنند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «آقا و خانم میم» ادامه داد: مشکل دستمزد پایین در بین نویسندگان سبب شده تا برای آن که بتوانند درآمد داشته باشند، در سال چندین متن را برای سینما و تلویزیون بنویسند، البته این مسئله بیشتر در بین فیلمنامه نویسان جوان ایجاد شده که می تواند برای آینده فیلمنامه نویسی خطرناک باشد. این درحالی است که در گذشته الگوی فیلمنامه نویسان، نویسندگان بزرگی بوده که برای متن خود ارزش قائل بوده و زمان زیادی را برای پرداختن به آن صرف می کردند.

وی گفت: در حال حاضر نویسندگانی در سینما و تلویزیون حضور دارند که حاضر نیستند به خاطر درآمد بیشتر اثری با کیفیت پایین را ارائه دهند و معمولا برای هر فیلمنامه ای که می نویسند یک سال وقت می گذارند، این درحالی است که همان دستمزد مشخص را دریافت می کنند، از جمله این هنرمندان می توان به حمید نعمت الله، علیرضا طالب زاده و علیرضا نادری اشاره کرد.

تهیه کننده سریال «وضعیت سفید» اظهار داشت: این مسئله باید توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی و دولتی در سینما و تلویزیون برطرف شود، به گونه ای که یک سال قبل از تولید فیلم از فیلمنامه نویس بخواهند تا برروی متن خود کار کند. در چنین شرایطی است که می توان برروی فیلمنامه سرمایه گذاری کرده و قبل از به تصویر کشیدن آن تمام مشکلات فیلمنامه را برطرف کرد.

وی در پایان افزود: سقف قرارداد فیلمنامه نویسان در سینمای ایران 20 میلیون تومان و در تلویزیون برای هر قسمت از یک سریال سه میلیون تومان است.

انتهای پیام/ر/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.