دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۰

هزینه فیلمنامه در سینمای ایران/8

ژوله: دستمزد فیلمنامه نویسان ایران به قبل و بعد از پیمان قاسم خانی تقسیم می‌شود

امیر مهدی ژوله

سینماپرس-گروه سینما/ امیر مهدی ژوله معقتد است، تاریخچه دستمزد فیلمنامه نویسی ایران به قبل و بعد از پیمان قاسم خانی تقسیم خواهد شد.

امیرمهدی ژوله فیلمنامه نویس در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با بیان این مطلب اظهار داشت: تا امروز تجربه فیلمنامه نویسی در سینما نداشته و بیشتر در تلویزیون حضور داشته ام، اما آن چه که برخی از تهیه کنندگان به عنوان دستمزد در سینما و به تلویزیون به فیلمنامه نویسان پرداخت می کنند، تنها برای عده خاصی از نویسندگان است. در واقع فیلمنامه نویسان نام دار پول بیشتری را دریافت می کنند.

نویسنده فیلمنامه مجموعه طنز «شب‌های برره» تصریح کرد: دستمزد فیلمنامه نویسان در ایران به دو بخش قبل از پیمان قاسم خانی و بعد از پیمان قاسم خانی تقسیم می شود. پیمان و دیگر نویسندگانی که با وی در پاورچین همکاری می کردند، بعد از این سریال مطرح شده و اسم فیلمنامه نویس برای مخاطب بسیار جذاب و مهم شد، البته این اهمیت می تواند برای توجه مهران مدیری به نویسندگانش نیز باشد.

نویسنده مجموعه «مرد هزار چهره» ابراز داشت: «پاورچین» یک تحول بزرگ در عرصه سریال های کمدی بوده و بعد از آن دستمزد فیلمنامه نویسان بالا رفت، در سینما نیز همین مسئله اتفاق افتاد. در حال حاضر بیشترین دستمزد توسط پیمان قاسم خانی دریافت می شود. به راحتی می توان گفت که پیمان و نویسندگانی که با وی کار می کنند، سطح دستمزد فیلمنامه نویسان را افزایش دادند.

ژوله ادامه داد: اینکه تلویزیون دستمزد بالایی برای هر قسمت از یک سریال پرداخت می کند، صحت نداشته و به صورت نرمال به بهترین نویسندگان در سریال های کمدی برای هر قسمت بین 3 تا 5 میلیون تومان پرداخت می کند. اما تهیه کننده معمولا از بخش های دیگر زده تا کمی دستمزد فیلمنامه نویس را بالا برد.

نویسنده فیلمنامه مجموعه طنز «قهوه تلخ» افزود: همیشه همه بر این باورند که نقطه قوت و ضعف یک فیلم، فیلمنامه آن است، اما زمانی که می خواهند با فیلمنامه نویس قرارداد ببندند، دست و دلشان می لرزد تا دستمزد فیلمنامه نویس را بالا ببرند. این درحالی است که حاضرند به یک کمدین درجه چهار یک دستمزد بسیار بالا پرداخت کنند.

ژوله در پایان گفت: دستمزدهای بالای فیلمنامه نویسی معمولا برای نویسندگان تجاری است، کسانی که متون آن ها مخاطب جذب کرده و تهیه کننده از طریق دریافت آگهی های بازرگانی بین نمایش سریال درآمد داشته باشند. اما برخی فیلمنامه نویسان درجه یک نیز هستند که تنها برای مخاطب خاص نوشته و تهیه کننده چندان تمایلی به پرداخت دستمزد بالا به این دسته از نویسندگان نیستند.

انتهای پیام/رن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.