دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۵

هزینه فیلمنامه در سینمای ایران 3 /

حمید سلیمی: دستمزد 20 تا 50 میلیون تومانی فیلمنامه نویسان دروغ است

حمید سلیمی فیلمنامه نویس فیلم چشم در نشست

سینماپرس-گروه سینما/ حمید سلیمی یکی از فیلمنامه نویسان سینما و تلویزیون معتقد است تنها تعداد اندکی از فیلمنامه نویسان دستمزد قابل قبولی می گیرند و باقی فیلمنامه نویسان کمتر از 15 میلیون تومان دریافت می کنند.

حمید سلیمی فیلمنامه نویس در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با بیان این مطلب بیان داشت: آنچه نسبت به پرداخت هزینه برای خرید فیلمنامه در فرم جهانی وجود دارد این است که بین 13 تا 20 درصد هزینه تولید فیلم به فیلمنامه تعلق می گیرد. اما متاسفانه چنین قاعده ای در سینمای ایران وجود نداشته و هیچ اعتقادی به این جمله معروف که هر اتفاق خوب در یک فیلم در مرحله نگارش صورت گرفته و بعد از آن می توان به خوبی از فیلم مراقبت کرد ،وجود ندارد .

وی تصریح کرد: در حال حاضر دو گروه فیلمنامه نویس در سینمای ایران وجود دارد، فیلمنامه نویسان حرفه ای و کسانی که به عنوان پسرخاله و دخترخاله تهیه کننده متونی را به نگارش در می آورند. فیلمنامه نویسان حرفه ای که از اسم و جایگاه خود استفاده کرده و بالاترین دستمزدها را دریافت می کنند، که البته مبلغ بالایی نیست. به عنوان مثال پیمان قاسم خانی گرانترین فیلمنامه نویس در کشور بوده اما دستمزد وی تنها 30 درصد دستمزد یک سوپراستار در سینما است.

وی ابراز داشت: هرچند بسیاری از تهیه کنندگان از قدرت فیلمنامه برای موفقیت فیلم باخبر هستند اما ترجیح می دهند مبلغ بالایی را برای خرید فیلمنامه پرداخت نکرده و هزینه دست مزد سوپراستارهای خود را بالا ببرند. این درحالی است که یک فیلمنامه نویس مجبور است در هنگام نوشتن فیلمنامه و یا بعد از آن نظر تهیه کننده، کارگردان و یا حتی بازیگر را تامین کند.

نویسنده فیلمنامه «بهشت اینجاست» گفت: یکی از دلایل اصلی مشکلات موجود این است که فیلمنامه نویسان به دنبال ایجاد یک سازمان مستحکم برای خود نبوده تا حداقل دستمزد را برای فیلمنامه نویسی اعلام کنند. متاسفانه فیلمنامه نویسی برای بسیاری از مردم جامعه تبدیل به شغل دوم شده و همین مسئله به هنر فیلمنامه نویسی صدمه زده است.

وی در پاسخ به این سوال که تهیه کنندگان هزینه خرید فیلمنامه در سینمای ایران را بین 20 تا 50 میلیون تومان اعلام کرده اند، افزود: هر تهیه کننده ای که این ادعا را داشته ، دروغ  گفته است. در سینمای ایران تنها افراد خاص می توانند بالای 20 میلیون تومان برای فیلمنامه های خود پول دریافت کنند. به عنوان مثال آخرین کاری که من در سینما نوشتم تنها 15 میلیون تومان دستمزد گرفته که از آن هم مالیات کسر شد.

سلیمی در پایان گفت: البته نرخ نگارش فیلمنامه در تلویزیون قابل تحمل تر بوده و فیلمنامه نویسان را راضی تر نگه می دارند. به عنوان مثال برای یک سریال 13 قسمتی بین 25 تا 30 میلیون تومان دریافت می کنیم.

انتهای پیام/ر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.