شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۳

به انگیزه پررنگ شدن دبیری رضاداد برای جشنواره فیلم فجر؛

پرواز سیمرغ فجر به دست جناح‌های سیاسی یا سینماگران؟

سیمرغ فجر

سینماپرس-گروه سینما/ جشنواره فیلم فجر پس از گذشت سه دهه از انقلاب، فضایی را ایجاد کرده که سینماگران برای شرکت نکردن در آن نه تنها رغبتی ندارند بلکه آن را امتیاز می دانند که به نظر می رسد دلیل آن جناحی و سیاسی صرف عملکرد متولیان این اتفاق بزرگ فرهنگی است که امید است دبیر جدید بر این نکته دقت بیشتر کند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، جشنواره فیلم فجر جشنواره ای ملی است این جشنواره زمانی شکل گرفته که سینمای ایران ثبات خاصی نداشت بسیاری تمایل داشتند سینما را از میان بردارند، اما با رهنمود امام خمینی (ره) و جمله معروف ایشان سینما از مرگ حتمی در ایران نجات یافت. سیاستگذاران فرهنگی هم با تاکید بر برگزاری جشنواره فجر سینمای ایران را از تهدید مرگ به رهایی رساندند.

 

پس از هر انقلابی که پیروز می شود شعارهای سیاسی آرام آرام به اهداف بزرگ و عمیق تبدیل می شود با برگزاری جشنواره فجر در دوره های اول شاید به شعارهای سیاسی نزدیک شد اما رفته رفته تبدیل به جشنواره ای معتبر و ملی شد. گردهمایی سینمایی سالانه بزرگ این امکان را به همه سینماگران و مسئولان فرهنگی می دهد  که به سینما فکر کنند و سینما را جدی بگیرند.  پررنگ شدن حضور «علیرضا رضاداد» به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر باید امیدوار بود که بعد ملی بودن جشنواره فیلم فجر خدشه دار نشود و کارکرد جناحی نیابد. درست است که جشنواره فیلم فجر دولتی و حکومتی است و باید اقتدار در آن باشد، اما نباید به گونه ای باشد که دولت های دیگر را نفی کند.

 

متاسفانه در دولت های گذشته شاهد دخالت‌ نهادهای دیگر در سینما بودیم که شروع به تشنج‌زایی کردند، تجمعات و تهدیدها به جشنواره فیلم فجر آسیب زد و باعث شد جشنواره فیلم فجر محافظه‌ کارانه  عمل کند فیلم‌ها با سوژه های ملتهب را به جشنواره راه ندادند.

 

جشنواره فیلم فجر  برای تعالی سینمای ایران با توجه به ارزش‌ها و در راس آن انقلاب و اهدافش برپا شود که در دوره‌های ابتدایی این اتفاق افتاد، در دوره جدید باید دید زاویه دید دبیر جشنواره فیلم فجر به چه سمت و سویی است و یا سینما را به سمت الگوهایی از پیش تعیین شده سوق دهند و یا به دنبال الگوسازی از جشنواره های اروپایی باشند و یا جشنواره به سمت سینمای ملی پیش برود.

 

متاسفانه در طول این سالها جشنواره فیلم فجر به گونه ای هدایت شده است که فیلمسازان از تحریم این جشنواره برای حضور درجشنواره های اروپایی و آمریکایی امتیاز می گرفتند باید دید علیرضا رضا داد (با توجه به سابقه اش در امر برگزاری این رویداد مهم ) جشنواره فیلم فجر را چگونه هدایت و راهبری می کند و تغییر دولت چه تاثیری بر سینما  و جشنواره فیلم فجر می‌گذارد. در حالی که جشنواره فیلم فجر بیشتر یک نهاد فرهنگی است تا اتفاق فرهنگی، وقتی نهادی شکل می گیرد مهم این است که این نهاد متعلق به همه افراد جامعه است و باید به اهداف جشنواره پایبند باشند، این جشنواره ویترین بزرگ سینمایی ماست.

 

انتهای پیام/ق/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.