جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۱:۰۶

لزوم برگزاری جشنواره‌های موضوعی/2

داروغه‌زاده: جشنواره موضوعی باید مورد نیاز جامعه و مداوم باشد

ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم شهر

ابراهیم داروغه زاده گفت: موضوع جشنواره باید دغدغه بخش قابل توجهی از جامعه باشد و نهاد برگزار کننده جشنواره باید صلاحیت برگزاری و تداوم جشنواره را داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس ابراهیم داروغه زاده در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس گفت: به هر حال اصل موضوع برگزاری جشنواره های موضوعی مثبت است ولی شرط و شروطی وجود دارد که باید رعایت شوند. شرط اول اینکه آن موضوع برآمده از نیاز و دل جامعه باشد و اینگونه نباشد که یک عده ای به فراخور احوال و زمان خاصی بخواهند جشنواره خاصی را موضوعی برگزار کنند معلوم است که تداوم پیدا نمی کند و موضوع جشنواره حداقل باید نیاز بخش قابل توجهی از اهالی فرهنگ و جامعه باشد .

وی ادامه داد:شرط دوم این است که آن سازمانی که اقدام به برگزاری جشنواره می کند باید یک جایگاه داشته باشد که برگزاری جشنواره در ماموریت سازمان تعریف شده باشد و از یک ثباتی برخوردار باشد ،هم به لحاظ ماموریت سازمانی و هم به لحاظ ثبات مدیریتی،که جشنواره موضوعی بتواند تداوم داشته باشد . به نظرم این دو نکته حتما باید وجود داشته باشد تا برگزاری جشنواره موضوعی بتواند به حداقل اهداف خود برسد.

دبیر چهارمین جشنواره فیلم شهر بیان کرد:یکی از آفت های سینمای ایران این است که یک سری فیلم ها ساخته می شوند که هیچ جا و هیچ کارکردی به جز حضور در جشنواره ندارند.اساسا این فیلم ها با نگاه اینکه بتوانند با جامعه و مخاطب ارتباط مستقیم برقرار کنند تولید نمی شوند و متاسفانه کاستی های دارند که باعث می شود صاحبان آثار و کسانی که تولید کننده آنها هستند فکر کنند که تنها جایی که فیلم می تواند دیده شود حضور در جشنواره ها است و فشاری که آنها برای حضور در جشنواره می آورند مسولان جشنواره را برای پذیرش تحت تاثیر قرار می دهد و این باعث می شود که یک سری فیلم ها در همه جشنواره ها هستند و بجز جشنواره ها در جای دیگری حضور ندارند!

وی اظهار داشت:این مهم است که سازمان های متولی برگزاری جشنواره های موضوعی چقدر به آن جشنواره نگاه حرفه ای در حوزه سینما داشته باشند .متاسفانه اغلب سازمان ها به صورت کارمندی به جشنواره ها نگاه می کنند و افرادی که مسئول برگزاری جشنواره می شوند نگاهشان بجایی این که هنری و فرهنگی باشد کارمندی است. این باعث می شود هم کیفیت جشنواره ها افت کند و هم فیلم هایی که خیلی ارتباطی با موضوع اصلی ندارند به جشنواره راه پیدا می کنند که این غیر حرفه ای است.

داروغه زاده گفت:موضوع جشنواره باید دغدغه بخش قابل توجهی از جامعه باشد و نهاد برگزار کننده جشنواره باید صلاحیت برگزاری و تداوم جشنواره را داشته باشد و اینها به این بر می گردد که اداره کل که در وزارت ارشاد مسئول مجوز دادن به جشنواره ها است این دقت ها را داشته باشد که این جشنواره های موضوعی که پیشنهاد می شود آیا پتانسیل برگزاری هر ساله دارد؟ آیا پتانسیل برگزاری دارد؟آگر دارد در چه دوره های زمانی می تواند برگزار شود؟آیا آن سازمان پیشنهاد دهنده آیا صلاحیت برگزاری جشنواره را دارد؟ آیا آن موضوع جشنواره موضوعیت دارد که برای جشنواره سینمایی مطرح شود؟ و در نهایت یک تضمین های برای تداوم جشنواره هم از پیشنهاد دهندگان گرفته شود تا جشنواره به طور مداوم در یک مدت طولانی برگزار شود .

قائم‌مقام دبیر سی‌ و دومین جشنواره فیلم فجر بیان داشت:جشنواره های سینمایی از خانواده سینمایی هستند و بهتر است متولیان که می خواهند جشنواره برگزار کنند از اهالی سینما مشورت بگیرند و اهالی سینما  در انتخاب و داوری و نحوه برگزاری جشنواره های موضوعی دخالت داده شوند.

رئیس کاخ جشنواره فیلم فجر امسال عنوان کرد:در ابتدای تدوین اساس نامه هر جشنواره های موضوعی باید اهداف مشخص و رسالتی داشته باشند که این اهداف و رسالت قابل اندازه گیری باشد و حتی اندازه گیری کیفی آن امکان پذیر باشد . به طور مثال بگوییم جشنواره رشد چه هدف و چه رسالتی دارد و این که هر چند سال سیاست های آن چگونه اعمال می شوند و اینگونه  سازمان سینمایی می تواند ارزیابی کند که آن سازمان چقدر در برگزاری جشنواره موفق بوده است.

وی در پایان گفت:اگر اهداف جشنواره ها دقیق بیان شود آن گاه رسانه ها هم می توانند به جشنواره های موضوعی کمک کنند. رسانه می تواند نقد و بررسی کند که جشنواره چقدر در مسیر خودش حرکت می کند و این نقش پررنگ رسانه را می تواند به همراه داشته باشد به شرطی که اهداف جشنواره به طور شفاف مشخص شده باشند و به این طریق رسانه ها فقط نقد فیلم نمی کنند بلکه نقد میزان رسیدن سازمان متولی برگزاری جشنواره به اهداف از پیش تعیین شده و این خیلی می تواند کمک کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.