دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸

انتظارات هنرمندان از کمیسیون فرهنگی مجلس/۲

باشه آهنگر: مقوله فرهنگ در مجلس شورای اسلامی باید از مظلومیت خارج شود/ بودجه سینما را افزایش دهید

محمدعلی باشه آهنگر در جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی «ملکه»

سینماپرس: محمدعلی باشه آهنگر کارگردان سینمای کشور همزمان با آغاز به کار دهمین مجلس شورای اسلامی گفت: من برای مجلس دهم که به تازگی کار خود را آغاز کرده است آرزوی توفیق می‌کنم. نیروهای جوان‌تری وارد میدان شده‌اند که امیدوارم کمبودهای موجود در عرصه‌ فرهنگ را با دیدگان باز دریابند و به حل برخی مسائل اهتمام بورزند.

این فیلمساز در گفتگو با خبرنگار سینماپرس گفت: امیدوارم که کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی محل حضور متخصصان عرصه‌ فرهنگ باشد و علاقه برای حضور در آن بیش از کمیسیون های دیگر باشد. بسیاری از مسائل و مشکلات منطقه‌ ما که بیگانگان و رسانه‌های خارجی در به وجود آمدن شان مقصرند چاره‌ فرهنگی دارد و می‌ توان به توجه به ارزش ها و مسائل زیرساختی فرهنگ، نه تنها در ایران، بلکه در کشورهای همجوار نیز از به وجود آمدن مشکلات بیشتر جلوگیری کرد و مصائب فعلی را التیام بخشید. اما در برخی دوره‌ها از توجه شایسته به مقوله‌ی فرهنگ غافل شده‌ایم و برخی افراد غیر متخصص را به کار گماشته‌ ایم.

کارگردان فیلم «ملکه» افزود: مبحث فرهنگ و هنر یکی از مهمترین مباحثی است که در همه کشورها وجود دارد و همواره حکومت‌ها توجه ویژه‌ای به آن می‌کنند. در کشور ما هم حکومت به این مقوله توجه می‌کند و این را می‌توان در افزایش تعداد و تنوع شبکه‌های تلویزیونی دید، اما جا دارد که در مجلس شورای اسلامی هم مقوله فرهنگ از مظلومیت خارج شود و به مسائل فرهنگی به طور عام، و هنرهای مختلف بومی کشور ایران توجه شایسته‌ تری شود.

باشه آهنگر تصریح کرد: شیوه‌ کار کمیسیون فرهنگی مجلس می‌تواند بهبود یابد و در مصوبات خود به مسائل قومیتی و مذهبی توجه شایسته‌ تر بکنند. در کشورهای همجوار ما، عدم توجه شایسته به مسائلی از این دست منطقه را به آشوب کشیده است. از قره‌باغ تا عراق و سوریه و عربستان و یمن، زیربنای اصلی مسائل فرهنگی است. بیگانگان و رسانه‌های متعلق به آنان با صرف هزینه‌های سنگین سعی در وخیم‌تر کردن شرایط منطقه دارند و اگر استقامت ایران به عنوان محور مقاومت نمی‌بود، ای بسا که اکنون در نیات خود به توفیقاتی هم دست پیدا کرده بودند. دفاع از حرم هم بعد نظامی دارد و هم بعد فرهنگی و هنری.

کارگردان فیلم «فرزند خاک» افزود: مقاومت ایران در منطقه را نباید تنها به صورت نظامی دید، بلکه بخش بزرگی از مقاومت ما فرهنگی است و این را می‌توان در اتحاد شیعیان منطقه در ایران و عراق و سوریه و لبنان دید. همین ظرفیت در قفقاز، آسیای میانه، پاکستان، افغانستان و تاجیکستان و حوزه‌ی خلیج فارس و حتی شمال آفریقا هم وجود دارد. از این ظرفیت فرهنگی می‌توان استفاده‌های بسیار بزرگی کرد که قطعاً در شکست دشمنان اهرم تأثیرگذاری است. اما در مبحث بودجه، کمیسیون فرهنگی پیشین برای سینما به عنوان یکی از تأثیرگذارترین رسانه های فرهنگی و هنری کشور تنها بودجه‌ای حدوداً ۱۰۰ میلیاردی در نظر گرفت که به نظر ناکافی می‌رسد.

این کارگردان ارزشی سپس با تأکید بر اینکه من امید دارم که اتفاق مثبتی در مجلس شورای اسلامی جدید در حوزه فرهنگ و هنر بیافتد، اظهار داشت: طی تمامی این سال ها که مجلس شورای اسلامی تشکیل شده همواره هنرمندان، فرهنگیان و رسانه ها خواسته های خود را از اعضای کمیسیون فرهنگی درخواست کرده‌اند. امروز وضعیت معیشتی هنرمندان بدتر از گذشته شده است؛ من معتقدم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی زمانی می‌تواند موثر واقع شود که هیچ هنرمندی بیکار نباشد، هنرمندان ما، چه موسیقی و شعر و سینما و تئاتر، چه هنرهای تجسمی و نقاشی، این روزها با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند. هنرمندی که به دام این مشکلات بیافتد نمی‌تواند به کشور خود خدمت کند.

این کارگردان برجسته سینما خاطرنشان کرد: اگر یک فیلم در حال اکران از پرده سینماها پایین کشیده شود کل جامعه از این حرکت متأثر می شود و یا اینکه اکران یک فیلم که با شاخصه های اعتقادی همخوانی نداشته باشد واکنش مراجع را در پی می آورد، اما با این حال باز هم به سینما توجه چندانی نمی‌شود.

کارگردان فیلم سینمایی «بیداری رویاها» ادامه داد: زمانی که یک هنرپیشه دست چندم آن به هر دلیلی از کشور می رود و در شبکه های خارجی مشغول به کار می شود فغان سر می دهیم؛ اگر فرهنگ و هنر در کشور ما دارای اهمیت است ما باید از بن مایه به آن توجه کنیم، زمانی که عربستان سعودی به جایزه گرفتن شهاب حسینی در جشنواره «کن» واکنش نشان می دهد و آن را خطرناک قلمداد می کند ما نمی توانیم از کنار مقوله فرهنگ در کشورمان بی‌تفاوت بگذریم.

باشه آهنگر در بخش پایانی این گفتگو به استفاده از نظرات کارشناسان مجرب در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از نکات کلیدی و مهم اشاره کرده و گفت: اعضای کمیسیون فرهنگی باید حتی در انتخاب مشاوران خود نیز دقت لازم و کافی را داشته باشند و حتماً از خبرگان حوزه فرهنگ و هنر برای گرفتن مشاوره استفاده کنند. حضور افراد نا آشنا به عنوان کارشناس و صاحب نظر فرهنگی می تواند ضربات جبران ناپذیری را به بخش فرهنگ و هنر در کشور وارد سازد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.