چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶

عزم سازمان سینمایی برای حذف مجوز کارگردانی برای فیلم‌های اول

آرم سازمان سینمایی

سینماپرس: با تصمیم سازمان سینمایی مبنی بر حذف مجوز کارگردانی برای فیلم‌های اول باید دید شورایعالی تهیه‌کنندگان در قبال این مسئولیت خطیر چه تصمیمی خواهد گرفت.

به گزارش سینماپرس، ظرف چند سال اخیر پرونده فیلمسازان اول به صورت مجزا در شورای پروانه ساخت مورد بررسی قرار می‌گرفت و براساس سابقه‌ای که کارگردان به وزارت ارشاد ارائه می‌داد سوابقش مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت مجوز کارگردانی برای فیلم‌های اول صادر می‌شد. 

اما نکته قابل توجه این که وزارت ارشاد تصمیم دارد این مسئولیت را به تهیه‌کننده اثر واگذار کند و از بررسی پرونده‌ها و ارائه مجوز کارگردانی به فیلمسازان اول خودداری کند . پیش از ارائه مجوز توسط وزارت ارشاد، کانون کارگردانان عهده‌دار این مسئولیت بود و با بررسی سوابق کارگردان متقاضی کار اول به صورت تخصصی این مسئولیت را عهده‌دار می‌شد. 

حال باید دید شورایعالی تهیه‌کنندگان چه تصمیمی خواهد گرفت زیرا با این تصمیم وزارت ارشاد، مسئولیت تهیه‌کننده در کار با فیلمساز اول دو چندان خواهد بود و تمام مسئولیت‌های کارگردان اول را عهده دار خواهد شد. 

نکته قابل توجه در این حوزه این است که برخی از تهیه‌کنندگان پیش از این تصمیم شورا تنها کارت تهیه‌کنندگی در اختیار فیلمساز قرار می‌دادند و فیلمساز تنها با تامین بودجه از سوی سرمایه‌گذار فیلمش را می‌ساخت و مجوز نمایش دریافت می‌کرد . اما با این تصمیم تهیه‌کنندگان مسئولیت سنگین تری نسبت به کار با فیلمسازان حرفه‌ای را خواهند داشت و در انتخاب کار با فیلمساز اول محتاط تر عمل می‌کنند.

حال باید دید واسپاری مسئولیت به تهیه‌کنندگان باعث کند شدن روند تولید فیلم‌های فیلمسازان اول خواهد بود یا این روند را تسریع می‌بخشد . باید دید ظرف روزهای آتی تصمیم شورایعالی تهیه‌کنندگان در قبال این مسئولیت سنگین چه خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.