یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳

یک مستندساز در گفتگو با سینماپرس:

متأسفانه در کشورمان به بخش اعظمی از ورزشکاران توجهی نمی شود/ در پی ساخت مستندهایی برای رکوردداران حوزه ورزش هستم

مستند «مرد پله ها»

سینماپرس: رضا خادم طراح اکشن و مستندساز سینما که به تازگی ساخت مستند «مرد پله ها» در رابطه با زندگی ابوذر عمویی رکورددار ورزش پله نوردی در ایران را به پایان رسانده است گفت: متأسفانه در کشورمان به بخش اعظمی از ورزشکاران توجهی نمی شود و آن ها با سختی و مرارت های بسیار تلاش می کنند تا بتوانند رکوردهای خود را در «گینس» به ثبت برسانند و همین مسأله مرا واداشت تا در مورد زندگی این ورزشکاران که اغلب آن ها در شرایط سخت معیشتی زندگی می کنند اقدام به ساخت مستند کنم.

مدیرعامل موسسه سینمایی «طراحان حرکت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «مرد پله ها» روایت کوتاهی است از زندگی ابوذر عمویی که ورزش پله نوردی را در کشورمان پایه گذاشت و یک تنه توانست چندین رکورد جهانی را برای خود در «گینس» به ثبت برساند؛ این فیلم روایتی بر افتخارات این ورزشکار ملی و مروری است بر گلایه ها، مشکل بیکاری، مهاجرت ناخواسته و اجباری و  اهداف  آینده و بیوگرافی ابوذر عمویی که اینک همه دنیا نام او را به خوبی می شناسد.

وی ادامه داد: سال ها پیش زمانی که بنده به عنوان کارشناس ثبت رکورد فعالیت می کردم با ابوذر عمویی آشنا شدم؛ تفاوت عمده ابوذر با سایر ورزشکاران دیگر در این بود که هیچ گاه دنباله روی کسی نبود و برای اولین بار و بر اساس عشق و علاقه اش مبادرت به پایه گذاری این ورزش در کشور کرد. ابوذر در آن زمان ساکن شهر رودسر در استان گیلان بود و با نگاه کردن به کارهای ورزشکاران خارجی از طریق اینترنت و... سعی کرد خود را در این ورزش محک بزند و کم کم با استاد عباس شاه پرستان مربی دو و میدانی شهر کرج آشنا شد و وی ابوذر را پرورش داد تا بتواند رویایش برای ثبت رکورد پله نوردی در برج میلاد را محقق کند و ۱۶۹۳ پله را طی کمتر از ۱۲ دقیقه طی کند.

خادم سپس با بیان اینکه ابوذر عمومیی بعد از این رکورد نزدیک به ۲۵ هزار پله در هتل برج چمران شیراز را نیز به صورت استقامتی بالا رفته و رکورد جدیدی برای خود خلق کرده است اظهار داشت: نکته قابل تأملی که در رابطه با ابوذر برای من وجود داشت و مرا وادار به ساخت فیلم در رابطه با زندگی وی کرد این بود که او فرزند یک خانواده بسیار فقیر و سطح پایین بود؛ ابوذر با تلاش و مرارت های بسیار تلاش کرد تا ورزشی را در کشور پایه گذاری کند و برای ایران اسلامی افتخارات زیادی را به همراه آورد اما اسفا که مسئولان ورزشی کشور همان بی توجهی را به ابوذر کردند که پیش از این نسبت به بسیاری از ورزشکاران دیگر در رشته های دیگر کرده بودند.

این مستندساز تأکید کرد: ابوذر در به در در پی تأمین معاش و شغل بود اما هیچ کجا برای خود کاری گیر نیاورد و مجبور شد از ایران مهاجرت کند و در ابتدا به دبی و سپس به ترکیه برود؛ او در کشورهای اطراف کارگری می کرد و خرج خانواده اش را می داد و سپس به ایران می آمد تا رکوردهای بیشتر و بیشتری را به ثبت برساند اما هیچ اسپانسری برای او وجود نداشت؛ این ورزشکار با تلاش و کوشش خود خودش را معروف کرد.

طراح اکشن سریال تلویزیونی «مرگ» سپس در رابطه با ساختار «مرد پله ها» اظهار داشت: در این مستند سعی کردیم از اعضای خانواد]، مربیان، رئیس اداره ورزش رودسر، اعضای شورای شهر رودسر و برخی دوستان و طرفداران ابوذر بخواهیم که راوی بخش هایی از زندگی وی باشند. «مرد پله ها» در ۲۳ دقیقه تولید شده و به زودی از شبکه های مستند و ورزش روی آنتن می رود و ضمن آن در نظر داریم تا به برخی از جشنواره های مستند مطرح دنیا نیز این اثر را ارسال کنیم.

خادم در خاتمه این گفتگو خاطرنشان کرد:  ما در پی آن هستیم که در رابطه با رکوردداران و ورزشکاران از این به بعد مستندهای متعددی را بسازیم. البته هدف ما ورزشکارانی است که دولت و وزارت ورزش از آن ها هیچ حمایتی نمی کند و این خودشان هستند که به تنهایی و با تلاش و مرارت خودشان را به اوج می رسانند. سوژه های دیگر ما شناسایی شده و قطعاً طی ماه های آتی ساخت مستندهای دیگر را آغاز خواهیم کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.