دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۸

امپریالیسم‌ستیزی دیرینه در آمریکای لاتین و فرصت‌های هیسپان تی وی

شبکه هیسپان تی وی

سینماپرس: از منظر رسانه‌شناسی می‌توان فعالیت‌های هیسپان تی وی را هم نوعی رمزگشایی از نظام سلطه رسانه‌ای غرب و بازتاب دور از غرض‌ورزی‌های مخل ارتباط مخاطب دانست و هم رمزگذاری مجدد مبتنی بر گفتمان انقلابی و جبهه مقاومت با مؤلفه‌های حرفه‌ای کار رسانه‌ای .

به گزارش سینماپرس، اسپانیایی زبان غالب مردم آمریکای مرکزی و جنوبی و برخی کشورهای اروپایی  محسوب می شود و راه اندازی شبکه هیسپان تی وی در سال ۱۳۹۰ به سبب مورد هدف قرار دادن نیم میلیون مخاطب اسپانیایی زبان در این کشورها (۲۳ کشور) از حیث رسانه ای و مخاطب شناسی، ظرفیت و پتانسیل کمی نیست و می تواند به مثابه یک منبع غنی از ثروت رسانه ای برای این شبکه محسوب شود.

مشترکات تاریخی به ویژه سابقه ای که ملت ما با برخی از ملت های آمریکای لاتین در مبارزه با امپریالیسم و استکبار دارند، همچنین بیان حقایق درباره مسائل خاورمیانه به عنوان دو عنصر و مولفه مهم در فعالیت های خبری و اطلاع رسانی این شبکه می تواند به عنوان اهداف مهمی تلقی شوند که رسانه های سلطه از آنها گریزان بوده یا در جهت پنهان کردن واقعیت های مرتبط با آن هستند.

  برایند ندای هیسپان تی وی به عنوان مصداقی از مقاومت رسانه ای در برابر سلطه خبری غرب و تولید محتوایی متفاوت از صدای غالب رسانه های غربی، می تواند به انعکاس آرمان های مردمی بدل شود که ندا و صدای حق طلبیشان شنیده نمی شود.

  ضمن اینکه تحلیل و تفسیرهایی که این شبکه از وقایع مهم جهانی به ویژه رخدادهایی که در خاورمیانه خاصه در فلسطین و سوریه و عراق و یمن رخ می دهد، ارائه می کند، علاوه بر تنویر افکار عمومی منطقه و مخاطبان خود، از تحمیل تفسیرهای غالب رسانه های سلطه گر، جلوگیری کرده و دست کم در برابر آن مقاومت می کند.

 به عبارتی دیگر هیسپان تی وی ترجمه صدای حق طلبانه به زبان اسپانیایی در برابر امپریالیسم رسانه ای است. از منظر رسانه شناسی می توان فعالیت های هیسپان تی وی را هم نوعی رمزگشایی از نظام سلطه رسانه ای غرب و بازتاب دور از غرض ورزی های مخل ارتباط مخاطب دانست و هم رمزگذاری مجدد مبتنی بر گفتمان انقلابی و جبهه مقاومت با مؤلفه های حرفه ای کار رسانه ای و استانداردهایی که در منظر مخاطب اسپانیایی زبان خوش بنشیند.

 از طریق این دیالکتیک رسانه ای، شبکه هیسپان تی وی واجد یک موقعیت ویژه در بین شبکه های برون مرزی است که شاید به جرات بتوان گفت دستگاه رسانه ای ایران را  در خط مقدم جبهه مبارزه با استکبار جهانی و امپریالیسم خبری در حوزه کشورهای آمریکای لاتین قرار داده و همین موقعیت استراتژیک، جایگاه مهم رسانه ای آن را رقم می زند.

با این حال هیسپان تی وی در یک هوشمندی رسانه ای، برنامه های خود را محدود به منبع و گیرنده پیام نکرده و به کشورهای مقصد و جامعه هدف نیز توجه می کند. به این معنا که از یک سو به کنجکاوی مخاطبان خود درباره ایران و مسائل آن پاسخ می دهد و از سوی دیگر دایره سوژه های خود را به قلمرو مسائل داخلی کشورهای مقصد و منطقه آمریکای لاتین نیز گسترش و تعمیم داده تا از این طریق هم بتواند اعتماد مخاطبان خود را بالا ببرد و هم جذابیت های موضوعی خود را از دل مسائل داخلی و بومی کشورهای مقصد نیز تامین کند.

 خوشبختانه امروز، این شبکه به یک منبع موثق و قابل اعتماد و ارجاع برای بسیاری از مردم آمریکای لاتین بدل شده به طوری که حتی روسای جمهور ونزوئلا و اکوادور در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های خود به عنوان منابع اطلاعاتی؛ از شبکه هیسپان نام می‌برند. این سخن به این معناست که هیسپان تی وی، جایگاهی فراتر از یک شبکه تلویزیونی پیدا کرده و به عنوان یک منبع موثق خبری و بنگاه اطلاع رسانی، اعتبار و ارتقا پیدا کرده است و همین امر، موید فرصت ها و زمینه مساعد فعالیت هیسپان تی وی در حوزه آمریکای لاتین برای بهره گیری هر چه شایسته تر از اشتراکات مردم کشورهای آمریکای لاتین با ملت ایران در روحیه سلطه ناپذیری و امپریالیسم ستیزی است. فرصتی که باید از آن مراقبت کرد.

* سیدرضا صائمی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.