دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰

جشنواره مستقل «فیلم اولی ها»؛ تدبیر یا بی تدبیری/۸

هدایت: چرا ما در سینما شاهد اشتباه پشت اشتباه هستیم؟/ به جای انجام کارهای نابخردانه کمی به فکر ساختار و محتوای شرم آور آثار سینمایی باشید!

حسن هدایت کارگردان

سینماپرس: حسن هدایت کارگردان سینما در پی اظهارات محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر و بیان اینکه سال آینده جشنواره «فیلم اولی ها» را برگزار می کنیم، گفت: متأسفانه مدیران تنها به فکر پر کردن بیلان کاری شان هستند و ما نه تنها در سینما بلکه در حوزه ها و بخش های دیگر هم شاهد اتفاقات مشابهی هستیم به نحوی که مرتب انواع اقسام جشن ها، جشنواره ها، سمینارها، کنفرانس ها و... در کشورمان برگزار می شوند اما کمترین عایدی برای کشور در پی ندارند و تنها دستاوردشان هدر دادن بودجه های بیت المال است!

کارگردان فیلم سینمایی «گراند سینما» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: آنچه امروزه برای مدیران مهم شده برگزاری مراسم های «شو» گونه و نمایشی است!؛ متأسفانه کیفیت، تفکر و تدبیر در سینمای ما به طور کل از بین برفته و تنها چیزی که مهم شده کمیت است!

وی ادامه داد: واقعاً نمی دانم چرا ما در سینما شاهد اشتباه پشت اشتباه هستیم؟ مگر حضور بخش «نگاه نو» در جشنواره فیلم فجر چه ایراد و اشکالی داشت که باید برای فیلم اولی ها جشنواره جداگانه ای در نظر گرفته شود و بودجه های هنگفتی صرف آن شود؟ چرا ما مرتباً با برگزاری جشنواره های بی خاصیت که تنها بودجه های کشور را به باد می دهند می خواهیم خودمان را مهم و بزرگ نشان دهیم؟

این سینماگر تأکید کرد: در هیچ یک از کشورهای مطرح برگزارکننده جشنواره های سینمایی ما شاهد این همه جشنواره ریز و درشت بی خاصیت نیستیم. در همه کشورها تنها یک جشنواره مهم وجود دارد به نحوی که مثلاً در فرانسه ما شاهد جشنواره مهم «کن»، در آلمان شاهد جشنواره مهم «برلین»، در ایتالیا شاهد جشنواره مهم «ونیز» و در آمریکا شاهد جشن و مراسم «اسکار» هستیم. البته در این کشورها قطعاً جشنواره های معدود دیگری وجود دارند اما مدیران و مسئولان حوزه فرهنگی شان تنها به یک جشنواره بها داده اند تا توانسته در دنیا مطرح شود.

هدایت تأکید کرد: ما هم در کشورمان باید تنها توجه مان به جشنواره فیلم فجر باشد و نباید با جداسازی بخش ها و کوچک سازی اش اهمیت آن را زیر سوأل ببریم. در جشنواره مهم «کن» بخش دوربین طلایی که مختص همان فیلم اولی ها است وجود دارد که بخش «نگاه نو» ما نیز در جشنواره فیلم فجر تقلیدی از آن بوده است و بهتر است همچنان این بخش را در جشنواره حفظ کنیم.

کارگردان فیلم سینمایی «دلاوران کوچه دلگشا» تصریح کرد: مسئولان سینمایی بهتر است به جای انجام کارهای نابخردانه کمی به فکر ساختار و محتوای شرم آور آثار سینمایی باشند! مدیران در حالی شعارهای آنچنانی برای کیفیت محتوایی آثار سینمایی در کشور می دهند که متأسفانه بسیاری از تولیدات هیچ نشانی از محتوای ارزشمند و غنی ندارند؛ آن ها باید سرمایه های سرگردان را جذب کنند و موجبات افزایش تولیدات در سینمای کشور را رقم بزنند و تدبیری برای بهسازی زیرساخت های سینمای کشور داشته باشند نه اینکه با بی تدبیری بودچه ناچیز سینما را صرف هزینه کرد برای جشنواره های بی اهمیت کنند.

هدایت در پایان این گفتگو با انتقاد از اینکه مدیران سینمایی تصمیمات خود را پشت درهای بسته می گیرند و عده ای از دوستان خود را به عنوان مشاور دورشان جمع کرده اند اظهار داشت: قاطبه سینماگران برای مدیران سینمایی بی اهمیت شده اند و متأسفانه مدیران آن ها را نمی بینند و برای انجام کارهای شان هیچ نظرخواهی از آن ها نمی کنند و همین اتفاق باعث شده تا ما شاهد تشنج در سینمای کشور باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.