چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴

انتقادات اهالی سینما از مافیای اکران/۱

راست گفتار: ارتباط، دوستی، باندبازی و بده بستان در شورای صنفی حرف اول و آخر را می زند/ سازمان سینمایی هیچ تدبیری ندارد و بسیاری از سینماگران مستقل نابود شدند

کاظم راست گفتار

سینماپرس: کاظم راست گفتار کارگردان سینما در رابطه با مافیای اکران در سینمای کشور گفت: این را همه اهالی سینما به خوبی می دانند که ارتباط، دوستی، باندبازی و بده بستان در شورای صنفی حرف اول و آخر را می زند و رانت خواری و باندبازی در حوزه اکران آثار سینمایی بیداد می کند.

کارگردان فیلم سینمایی «نقاب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مـتأسفانه قانونی در رابطه با اکران وجود ندارد و آیین نامه اکران هم «کشکی» است! افرادی که در شورای صنفی نمایش حضور دارند حافظ منافع خودشان و جیب های شان هستند نه حافظ سرمایه ها و آثار عموم اهالی سینما؛ متأسفانه وضعیت در سینمای کشور ما به گونه ای شده که پول جای اخلاقیات را گرفته و هیچ ضابطه و قانونی در رابطه با اکران آثار سینمایی وجود ندارد.

وی ادامه داد: آقایان زمانی که می خواهند یک فیلمی را سرکوب کنند و آن را از گردونه اکران خارج کنند آیین نامه اکران را بر سر افراد بخت برگشته می زنند در صورتی که هیچ یک از فیلم هایی که مورد توجه اعضای شورای صنفی نمایش است و قصد حمایت از آن ها را دارند بر اساس آیین نامه اکران نمی شوند و هفته ها و ماه ها روی پرده سینماها در بهترین سانس ها و سالن ها و شرایط باقی می مانند. این در حالی است که فیلم های افراد غیر وابسته می سوزد. به عنوان مثال آخرین فیلم بنده «آشوب» که در ماه رمضان سال جاری اکران شد رسماً سوخت اما زمانی که ما سریال آن را وارد شبکه نمایش خانگی کردیم مخاطبان استقبال شایانی از فیلم ما به عمل آوردند به نحوی که فیلم پرفروش سال یعنی «نهنگ عنبر» در شبکه نمایش خانگی عرصه رقابت را به ما باخت. این اتفاقات نشان از آن دارد که اگر فیلم هایی که آقایان می خواهند آن ها را ضد مخاطب معرفی کنند در شرایط سالمی اکران شوند قطعاً مخاطبان از آن ها استقبال خواهند کرد.

راست گفتار سپس با بیان اینکه تعدادی شرکت پخش کننده هستند که خودشان صاحب سالن های سینما هستند و خودشان در تولید فیلم هم مداخله دارند و خودشان در شورای صنفی نمایش هم حضور و یا نفوذ دارند اظهار داشت: این افراد سینما را در اختیار خود گرفته و آن را ملک شخصی شان قلمداد می کنند و نمی خواهند ذره ای از امکانات سینمای را به دیگرانی که در این لابی ها و باندها حضور ندارند بدهند!

این سینماگر تصریح کرد: مدیریت یک بام و دو هوای سینما، دخالت نهادهای غیرسینمایی و تهیه کنندگانی که به نهادهایی همچون شهرداری وصل هستند و تهیه کنندگانی که خود را به نهادهای دولتی وابسته کرده اند و از آن ها پول های کلان می گیرند باعث شده تا یک آش شله قلمکار در سینمای کشور درست شود که قطعاً با این شرایط کنونی نمی توان به بهبود وضعیت و شرایط آن حتی کمترین امیدی داشت!

کارگردان فیلم سینمایی «زنان ونوسی، مردان مریخی» خاطرنشان کرد: جالب آنجا است که نفوذ در سینما و شورای صنفی نمایش آنقدر زیاد شده که بسیاری فیلم های دولتی که با هزینه های گزاف تولید شده اند اما فاقد جذابیت های لازم برای جذب مخاطبان عام هستند به ضرب و زور در اکران نگه داشته می شوند و تهیه کنندگان آن ها هم که پول شان پول دولتی است برای فیلم های شان به صورت میلیاردی بلیت های مجازی خریداری می کنند تا فیلمشان در رسانه ها جزو آثار پرفروش نام برده شود چرا که هیچ هزینه کردی بابت این کارها ندارند!

وی در پایان این گفتگو تأکید کرد: امروزه سازمان سینمایی مستأصل شده و متأسفانه هیچ تدبیری برای پایان دادن به این وضعیت آشفته صورت نمی گیرد؛ این اتفاقات باعث می شود تا بسیاری از تهیه کنندگان و سینماگران مستقل به طور کل نابود شوند و اگر این روند همچنان ادامه یابد قطعاً در سال های آتی اثری از سینمای ملی در کشورمان باقی نخواهد ماند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.