دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰

انتقادات اهالی سینما به مافیای اکران/۴

شریفی: باندبازی های حاکم در سینما از گذشته بدتر شده و مایه شرم و تأسف است/ چرا همه امکانات سینما را در اختیار تعدادی افراد خاص گذاشته اند؟

امیرحسین شریفی*

سینماپرس: امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما و تلویزیون در رابطه با مافیای اکران در سینمای کشور گفت: امروزه باندبازی های حاکم در سینما بدتر از گذشته شده و مایه شرم و تأسف است که اداره سینمای کشور به دست یک شرکت پخش افتاده است، آقایان موسوی و سرتیپی کجای این سینما هستند، چه کاره این سینما هستند که با یک دفتر پخش برای همه اهالی سینما تعیین تکلیف می کنند؟

تهیه کننده فیلم سینمایی «اشک سرما» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده معتقدم تهیه کنندگان سینما باید جلوی این اقدامات نادرست را بگیرند و با اتحاد و یکپارچگی مقابل مافیا ایستادگی کرده و حق خودشان را مطالبه کنند. امروزه مافیا اداره سینمای کشور را درست دارد؛ این باعث تأسف است که تعدادی افراد با نفوذ در تمامی شوراها می خواهند شرایط را به هر صورتی شده به نفع خودشان و یا دوستان شان تغییر دهند.

وی ادامه داد: جالب است در سینمایی که سازمان سینمایی دارد، اداره و تشکیلات دارد، همین تهیه کنندگان همه کاره شده اند! خودشان فیلمنامه های شان را مصوب می کنند، بودجه و امکانات دولتی می گیرند، فیلم های شان فوراً پروانه نمایش می گیرد و در بهترین شرایط و بهترین سانس ها و سینماها روی پرده می روند. یعنی پروسه نوشتن فیلمنامه تا اکران فیلم شان کمتر از ۳ ماه زمان می برد! آن وقت تهیه کنندگان و فیلمسازان کاربلدی که در این باندها و گروه ها و گعده ها نیستند کلاه شان پس معرکه است!

شریفی تأکید کرد: قانون در سینمای ما هیچ جایی ندارد و علناً همه ضد قوانین رایج عمل می کنند؛ به عنوان مثال تهیه کننده ای مثل موسوی که خودش پخش کننده و سینمادار است حق ندارد یکی از اعضای شورای صنفی نمایش باشد اما یک تنه در همه جا حضور دارد و تنها به نفع دوستان و یارانش کار می کند و وضعیت سینمای کشور را به بدترین شکل رسانده است و حاضر است حتی با کسانی که به خلاف هایش معترض می شوند درگیری فیزیکی هم پیدا کند!

این سینماگر خاطرنشان کرد: وجود زر و زور در باندهای مافیایی باعث شده تا حتی مدیران سینمایی کاری به کار آن ها نداشته باشند و جلوی رفتارهای نادرست شان ایستادگی نکنند؛ مدیران سینمایی اصلاً به این کار ندارند که چرا از میان این همه دفتر پخش تنها ۳-۴ دفتر پخش مرتب کار دارند؟ مدیران سینمایی هیچ وقت از خود سوأل نمی کنند که چرا تهیه کنندگان برجسته و پیشکسوت سینمای کشور که آثار درخشانی را تولید کرده و برای سینما به یادگار گذاشته اند سال ها است کار نمی کنند و ورشکسته و بیکار و خانه نشین شده اند!

تهیه کننده اولین فیلم ضد داعشی در سینمای کشور سپس یادآور شد: یکی از کسانی که بیشترین ضربه ها را از وجود باندهای مافیایی در سینما خورده خود بنده بوده ام؛ به نحوی که آقایان نگذاشتند فیلم «آوازهای سرزمین من» که اولین اثر ضد داعشی در سینمای ایران بود اکران شود. فیلمی که اسقف اعظم روسیه به دلیل نگاه انسانی، نگاه ضد داعشی و ایجاد وحدت میان ادیان به آن جایزه داد و از آن تقدیر کرد و در بسیاری از جشنواره های معتبر جهان جوایز متعددی را دریافت کرد و در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ساخته شده از نظر آقایان قابل اکران نیست و حتی آقای رضاداد نگذاشت که این فیلم به جشنواره فجر که جشنواره انقلاب اسلامی است راه پیدا کند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «سیب سرخ حوا» تصریح کرد: بنده پیش از حرکت آقای احمد نجفی و در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر به آقای حیدریان گفتم اگر تکلیف فیلمم را روشن نکنند فیلم ضد داعشی ام را جلوی وزارت ارشاد به آتش می کشم که ایشان به من گفتند بعد از برگزاری جشنواره به دفتر من بیا تا شرایط اکران فیلمت را مهیا کنیم اما در حال حاضر علیرغم وعده ایشان و پیگیری های مکرر بنده مسئول دفترشان به من می گوید باید نامه بنویسید تا به کارتان رسیدگی شود! چرا من باید باز هم خودم را مسخره و علاف کنم و نامه ای بنویسم که به بایگانی سپرده شود و خاک بخورد و کسی به آن توجه نکند؟

وی افزود: من نمی گذارم بلایی مشابه آنچه بر سر فیلم دیگرم «کبریت سوخته» آوردند و آن را سوزاندند بر سر «آوازهای سرزمین من» بیاورند و به همین علت به زودی جلوی در اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فیلمم را به صورت نمادین به آتش خواهم کشید تا اعتراضم را علیه فساد و باندبازی در سینمای کشور علنی و آشکار کنم.

شریفی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: همه مسئولان سینمای کشور در قبال اتفاقات نادرست، ناروا و شرم آور پیش آمده در سینمای کشور مسئول هستند و باید توضیح دهند که چرا همه امکانات سینما را در اختیار تعدادی افراد خاص گذاشته اند؟ باید روشن شود که چرا فرزندان برخی افراد وابسته به جریان های سیاسی طی سال های اخیر بدون آنکه دانش و سواد تهیه کنندگی داشته باشند با باندبازی و رانت وارد جرگه تهیه کنندگان شده اند؟ باید هرچه سریع تر یک کمیته انضباطی با حضور سینه سوختگان سینما شکل بگیرد و دیگر به این افراد خاطی اجازه کار و فعالیت در سینما داده نشود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.