یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹

سازمان سینمایی و اصرار بر تصمیم های غلط!/۳

دری: مدیران سینما در پی برگزاری جشنواره فیلم «جهان اسلام» باشند/ مسئولان دیکتاتورمآبانه برای سینما تصمیم گیری نکنند!

سید ضیاالدین دری

سینماپرس: سیدضیاء الدین دری کارگردان سینما در پی درخواست تعداد کثیری از اهالی سینما و نهادهایرصنفی مختلف مبنی بر ادغام مجدد جشنواره های ملی و جهانی فیلم فجر گفت: بنده از ابتدا بدون آنکه هیچ دعوا و یا خصومتی با برگزارکنندگان این رویداد داشته باشم با جداسازی جشنواره فیلم فجر و دو پاره کردن آن موافق نبودم و در جلسات خصوصی این مسأله را با دست اندرکاران این رویداد مطرح کرده بودم.

کارگردان فیلم سینمایی «سینما سینماست» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: دلیل عمده بنده هم این بود که ما ظرفیت برگزاری چنین جشنواره بین المللی را به دلایل مختلف نداریم و مدیران باید در پی برگزاری جشنواره فیلم «جهان اسلام» باشند. در حال حاضر بیش از یک نیم میلیارد نفر مسلمان در سراسر جهان زندگی می کنند و ما می توانیم با برگزاری جشنواره فیلم «جهان اسلام» برنده سینمای دنیا شویم؛ خوراک فرهنگی بسیار مناسبی از این رهگذر برای برگزاری این رویداد نصیب ما می شود و ما می توانستیم با برگزاری این جشنواره شاهد اثرگذاری های مثبت آن باشیم. ما باید در مسیری گام برداریم که با نظام حکومتی و فرهنگ ملی مان قرابت دارد و از طریق یک جشنواره فرهنگی بتوانیم دستاوردهای کلانی در تمامی حوزه ها و زمینه ها کسب نماییم.

این سینماگر خاطرنشان کرد: آنچه حائز اهمیت است اینکه هر کاری استانداردهای خود را طلب می کند؛ ما اگر می خواهیم یک جشنواره جهانی با قواعد و استانداردهای روز دنیا برگزار کنیم بایستی تابع پروتکل های بین المللی باشیم و آن ها را رعایت کنیم اما ضوابط قانونی و اصول فرهنگی ما با چنین مسائلی در تضاد است؛ مثلاً ما نمی توانیم افراد درجه اول سینمای دنیا را به کشورمان دعوت کنیم اما به آن ها مشروب ندهیم! ما نمی توانیم فیلمسازان و بازیگران مطرح و تراز اول دنیا را به کشورمان دعوت کنیم و آن ها را در هتل های بسیار لوکس بالای ۵ ستاره اسکان ندهیم.

وی ادامه داد: ما نمی توانیم صرفاً با حضور داوران درجه ۳ بین المللی جشنواره مان را یک جشنواره استاندارد جهانی بدانیم چرا که همه جشنواره های مطرح و استاندارد در دنیا از حضور داوران درجه یک بهره می برند. حضور یک فیلمساز آمریکایی در جشنواره نمی تواند باعث بین المللی شدن جشنواره شود و باعث افتخار ما باشد چرا که شاید در آمریکا همین یک فیلمساز باشد که با سیاست های کشورش مخالف باشد اما مابقی فیلمسازان این گونه نیستند.

کارگردان سریال های تلویزیونی «کیف انگلیسی» و «کلاه پهلوی» تأکید کرد: از سوی دیگر برگزاری یک جشنواره باید توأم با شور و نشاط باشد؛ اصلاً عنوان جشنواره خود ثابت کننده این مسأله است و به همین علت ما با برگزاری یک عذاب واره! نمی توانیم رویدادمان را جشنواره بنامیم! همه این ها باعث می شود تا به تأکید اصلی بنده برسیم که ما باید یک جشنواره بین المللی در کشورمان تأسیس کنیم و به آن سر و شکل اسلامی بدهیم تا دیگر اشکالات عدیده ای که در رویداد دیده ایم گریبان گیرمان نشود.

دری تصریح کرد: اینکه در جشنواره ما به صورت رسمی مانند جشنواره هایی نظیر کن «کوکتل پارتی» و... برگزار نمی شود دلیلی بر آن نیست که در خانه های اشخاص چنین مهمانی هایی برگزار نشود!؛ ما امروزه نیازمند آن هستیم تا بعد از گذشت سال ها یک بار برای همیشه به جشنواره مان نظم بدهیم و آن را به روال سابق برگردانیم.

این کارگردان پیشکسوت سینما با بیان اینکه مسئولان نباید دیکتاتورمآبانه برای سینما تصمیم گیری کنند اظهار داشت: امروز همه اهالی سینما درخواست شان از رئیس سازمان سینمایی این است که جشنواره های ملی و جهانی فیلم فجر مجدداً با یکدیگر ادغام شوند. اهالی سینما بسیار محترمانه و متمدنانه چنین درخواستی را از مسئولان دارند و چقدر زیبا است اگر رئیس سازمان سینمایی حرف آن ها را بپذیرند و درخواست اهالی سینما را اجابت کنند؛ با این اتفاق هم محبوبیت شان نزد اهالی سینما بیشتر خواهد شد و هم قطعاً رفتار دیکتاتورگونه نخواهند داشت.

وی در پایان این گفتگو متذکر شد: این صحیح نیست که ما منتظر پایان عمر دولت برای برچیده شدن چنین رویدادی باشیم؛ آن وقت هیچ یک از کشورهای دنیا دیگر ما را جدی نخواهند گرفت و اصلاً توجهی به سینما و جشنواره های مان نخواهند داشت.

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۳۹۷/۰۲/۳۱ - ۱۳:۴۶
    0 0
    فرهنگ وهنر وسینما بدترین روزهای خود در حال حاضررا که بامدیریت دولت وافراد ی از این حوزه سپری می شود هرگز تجربه نکرده بود

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.