یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲

سینماگران از لزوم اصلاح فرآیندهای آموزشی در سینما می گویند؛

از لزوم انحصارشکنی و قطع دست های مافیا در آموزش سینما تا ضرورت توجه به آرمان ها و اهداف انقلاب/ اکثر آموزشگاه ها محلی برای کاسب کاری، زد و بند و ترویج بی اخلاقی شده اند

شورجه-فارسیجانی-الماسی-آقامحمدیان-اسلاملو-بهمنی-توکلی-بیدل-اسحاقی-بهمنی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران با انتقاد از عملکرد متولیان فرهنگی و نهادهای ناظر بر عملکرد مسئولان فرهنگی کشور از جمله، شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تأکید کردند امروزه غرب زدگی فراوان در شیوه آموزش سینما به هنرجویان دیده می شود و نیاز است تا آموزشگاه های سینمایی بر اساس اهداف و آرمان های انقلابی و اسلامی تأسیس شوند.

به گزارش سینماپرس تب ورود به سینما به خصوص رشته بازیگری در سال های اخیر به شکل فزاینده ای گریبان نسل جوان را گرفته است. گرفتن یک نقش هرچند کوتاه در یک فیلم سینمایی یا سریال، یا حتی حضوری چند ثانیه ای بر صحنه تئاتر، چیزی است که امروزه ارزش بسیار  زیادی برای نسل جوان پیدا کرده و بسیاری از آنها حاضر هستند به خاطر رسیدن به آن بهای گزافی پرداخت کنند. فیلمنامه نویس شدن، کارگردان شدن و امثالهم نیز آرزوی بسیاری دیگر از جوانان است! آرزویی دور و دراز و دست نیافتنی!

این پدیده منجر به شیوه های تبلیغاتی جدید  برای جذب این افراد به کلاس های آزاد آموزش سینما شده است. هر روز آموزشگاه جدیدی در عرصه آموزش سینما دائر می شود و با علم کردن یک شعار جدید، یا یک چهره معتبر و موفق سینمایی سعی در جذب افراد بیشتری برای ثبت نام در دفتر آموزشگاه دارد مجلات و روزنامه ها هر روز مزین به آگهی های رنگی و سیاه و سفید بیشتری مبنی بر «آموزش بازیگری» می شوند. اما بخش عمده این ماجرا چیزی بیش از یک فریب بزرگ نیست. فریبی که در نهایت منجر به سوءاستفاده از اشتیاق و شور معصومانه جوانان مشتاق به ورود به عرصه بازیگری می شود!

متأسفانه از سوی جوامع و صنوف سینمایی، نهادها و ارگان های مهم در حوزه فرهنگی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا نهادهای ناظر بر عملکرد مسئولان حوزه فرهنگ مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم در این زمینه روشنگری نمی شود. چرا باید بشود!؟ دائر بودن کلاس های بازیگری باعث می شود بسیاری از هنرپیشه های درجه دوم و سوم و چهارم و پنجم که عملاً بازنشسته شده اند ممری برای درآمد پیدا کنند؛ باعث می شود بسیاری از آدم های بازنشسته یا بیکار یا کم درآمد در حوزه هایی که به پشت دوربین مربوط می شوند کاری با درآمد مکفی برای خودشان دست و پا کنند. آگهی های کلاس های آموزش سینما موجب سوددهی بیشتر و بیشتری برای رسانه های سینمایی می شود. بنابراین چرا باید با کلاس های بازیگری مخالفت شود؟ متأسفانه رسانه قدرتمندی مثل تلویزیون هم حاضر نیست خودش را درگیر بررسی عملکرد کلاس های بازیگری کند. از این رو اکثر افرادی که در این کلاس ها ثبت نام می کنند اطلاع دقیقی از کم و کیف این کلاس ها ندارند و با دیدن نام یا چهره یکی دو هنرپیشه یا کارگردان صاحب نام، در این کلاس ها ثبت نام می کنند. در حالی که در بسیاری از موارد چهره هایی که تبلیغات مؤسسات آموزش بازیگری بر اساس آنها تبلیغات یا معرفی اش را انجام می دهد، اصلاً در این کلاس ها حضور ندارند و فقط مثل کالای زینتی با برچسب «فروشی نیست» در ویترین آموزشگاه گذاشته می شوند تا علاقمندان مفتون بازیگری را به آموزشگاه بکشانند.

مسأله قابل توجه این است که آیا تا به حال دیده شده که به جز عده انگشت شماری، هنرجویی از کلاس های آزاد سینمایی به جایگاهی رسیده باشد؟ آیا در این آموزشگاه ها واقعاً به این افراد سینما یاد داده می شود؟ آیا مافیای سینمای ایران این اجازه این را به فارغ التحصیلان این آموزشگاهها می دهد که بتوانند از طریق کلاس ها وارد عرصه سینما شوند؟ حتی اینکه از فیزیک بدنی مناسب، چهره ای تجاری، استعدادی در بازیگری  و... هم برخوردار باشند. متأسفانه نه! این افراد در دوره های طولانی مدت دهها میلیون ریال به حساب آموزشگاههای بازیگری واریز می کنند، بدون اینکه آموزش کافی به آنها داده شود و بدون اینکه توانایی ورود به فضای سینمای حرفه ای به آنها داده شود.

کلاس های آموزش آزاد سینمایی امروزه به دست مافیا افتاده است؛ درست همانطور که کلیه ارکان سینما در دست مافیا است! از تولید گرفته تا پخش و اکران فیلم ها! حتی خانه سینما هم محلی برای اجماع مافیا و زد و بندهای آن ها شده است! امنیت در فضای آموزشی سینما وجود ندارد؛ اعتماد از هنرجویان و خانواده های شان سلب شده اما با این همه تب معروف شدن و چهره شدن بسیاری افراد را به سمت این کلاس ها سوق داده و پول های فراوانی را از جیب آن ها خارج می کند و در نهایت با اعطای یک مدرک پوچ هنرجو فارغ التحصیل شده و بدون آموزش دیدن اصولی و آکادمیک به خیل عظیم حسرت خوران سینما می پیوندد!

اکثر آموزشگاه های سینمایی فی الواقع محلی سالم و سلامت برای حضور نسل جوان مشتاق برای ورود به سینما نیستند و از این رو نیاز است تا با اصلاح فرآیندهای آموزشی در حوزه سینما، قطع کردن دست مافیا و توجه ویژه به حوزه آموزش در عرصه فرهنگی و هنری کشور آموزشگاه هایی تأسیس کرد که اولاً بر اساس آرمان ها و اهداف انقلابی و اسلامی فعالیت کنند؛ دنباله روی غرب و غربی ها نباشند؛ به تعهدات خود نسبت به هنرجویان شان در پایان دوره ها وفادار بمانند و حس اعتماد از دست رفته نسبت به آموزشگاه های آزاد سینمایی را مجدداً بازگردانند.

********************************************

در همین رابطه ۱۰ تن از سینماگران برجسته کشور آقایان: جمال شورجه، پرویز فارسیجانی، جهانگیر الماسی، شفیع آقامحمدیان، محمدرضا اسلاملو، حمید بهمنی، هوشنگ توکلی، داود بیدل، علیرضا اسحاقی و حبیب الله بهمنی با ما گفتگو کردند که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

شورجه: سینما نیاز به نیروهای علمدار جریان انقلاب دارد/ سیاست گذاری کلان فرهنگی به خصوص در حوزه آموزش سینما، نظم و نظام ندارد

جمال شورجه کارگردان سینما درباره لزوم اصلاح فرآیندهای آموزشی در سینما گفت: سینما نیاز به نیروهای علمدار جریان انقلاب دارد و ما به خصوص در ۳ قطب اصلی سینمای کشور یعنی تهیه کنندگی، کارگردانی و فیلمنامه نویسی نیاز به پرورش نیروهای زبده داریم تا بر اساس اهداف و آرمان های انقلابی آموزش ببیند و آینده فرهنگ، هنر و سینمای کشور را در دستان خود بگیرند. امروزه حضور نیروهای متدین و متشرع در سینما چندان چشمگیر نیست و از این رو احساس نیاز می شود تا افرادی دغدغه مند دست به کار شوند و با تأسیس آموزشگاهی سینمایی نیروهای متبحری را بر اساس اهداف انقلابی تربیت کنند. سینمای ما هیچ گاه نباید از رنگ و بو و افکار و اندیشه های ناب اسلامی و انقلابی فاصله بگیرد و این نیاز ما است تا بر اساس این اندیشه ها سینما را هدایت کرده و آن را به پیش ببریم.

فارسیجانی: نیاز به بازنگری جدی در شیوه آموزش سینما در دانشگاه ها و آموزشگاه های خصوصی داریم/ آموزش سینما نباید در انحصار افرادی خاص باشد

پرویز فارسیجانی مدیرکل سابق مطالعات و توسعه دانش و مهارت‌ های سینمایی سازمان سینمایی نیز در این راستا گفت: امروزه ما نیاز به بازنگری جدی در شیوه آموزش سینما در دانشگاه ها و آموزشگاه های خصوصی داریم و این وظیفه مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که در شیوه تربیت نیروهای سینمایی که در حال حاضر هیچ وضعیت مطلوبی ندارند بازنگری جدی و اساسی داشته باشند. سال ها است که ما شاهد خروجی مطلوبی از دانشگاه ها و آموزشگاه های آزاد سینمایی نیستیم و این وضعیت کاملاً ملموس و مشخص است از این رو نیاز است تا با تدبیر جدی و اساسی مسئولان ذیربط و ایجاد تحول در نظام آموزش سینمایی چه در دانشگاه ها و چه در آموزشگاه های آزاد بتوانیم به وضعیتی استاندارد دست پیدا کنیم.

الماسی: باید نگرشی جدی و اساسی بر اوضاع اسفبار آموزش هنری در کشور داشت/ سیستم آموزشی سینما گرته برداری شده از فرهنگ غرب است

هانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون درباره لزوم اصلاح فرآیندهای آموزشی در سینما گفت: سیستم آموزشی سینما در کشور ما گرته برداری شده از فرهنگ غرب است و هیچ سنخیتی با فرهنگ غنی و ارزش های دینی مان ندارد این اتفاق بسیار تأسف آور است و مسئولان فرهنگی کشور و به ویژه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی باید تدبیری اساسی برای این معضل مهم اتخاذ کنند. نهادهای مختلفی همچون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و... باید نگرشی جدی و اساسی بر اوضاع اسفبار آموزش هنری در کشور داشته باشند؛ ما باید به یک تعریف جامع، استاندارد و قاعده مند برسیم و بر اساس آن تعریف به هنرجویان و دانشجویان رشته هنر آموزش دهیم؛ این تعریف جدید در حوزه آموزش باید مبتنی بر فرهنگ غنی و کهن کشورمان و همچنین آموزه های دین مبین اسلام باشد.

آقامحمدیان: همزمان با ۴۰ سالگی انقلاب نیاز به تغییر اصولی سیستم آموزش سینما بر اساس مبانی اعتقادی، ملی و فرهنگ بومی داریم/ عامه مردم دید مثبتی نسبت به سینما ندارند

شفیع آقامحمدیان کارگردان سینما و مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره لزوم اصلاح فرآیندهای آموزشی در سینما گفت: همزمان با ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی نیاز به تغییر اصولی سیستم آموزش سینما بر اساس مبانی اعتقادی، ملی و فرهنگ بومی داریم چرا که متأسفانه طی تمامی این سال ها سیستم آموزشی ما با تقلید مو به مو از سیستم آموزشی غرب جلو رفته و همین امر باعث شده تا ما نتوانیم نیروهای متعهد نسبت به نظام و انقلاب اسلامی تربیت کنیم. متأسفانه سال های درازی است که عامه مردم دیدگاه مثبتی نسبت به سینما ندارند و یکی از دلایل اصلی آن این است که سینما در کشور ما هیچ قرابتی با فرهنگ ملی و بومی و دینی و اعتقادی مان ندارد!؛ هیچ یک از مسئولان فرهنگی کشور ما طی تمام این سال ها به این نکته پی نبرده اند که ما نیازمند آموزش برای تربیت فیلمسازان وطنی و بومی هستیم و همین باعث شده تا سینمای ما دقیقاً همانند سینمای غرب باشد!

اسلاملو: به اذعان سینماگران بزرگ دنیا سینمای غرب به بن بست رسیده اما ما همچنان در پی آن هستیم!/هنوز به فرهنگ کهن و ارزش های والای دینی و انقلابی مان پی نبرده ایم

محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما و کارشناس فرهنگی نیز در این باره به خبرنگار سینماپرس گفت: به اذعان سینماگران بزرگ دنیا سینمای غرب به بن بست رسیده اما ما همچنان در پی آن هستیم و متأسفانه به دلیل اهمال کاری مسئولان فرهنگی کشور برایمان تقلید مو به مو از سینماگران و آثار سینمایی غربی مایه مباهات و افتخار شده است! این بسیار دردآور و ناراحت کننده است که امروزه اغلب هنرجویانی که در همین کلاس های آموزش سینمای دولتی مانند انجمن سینمای جوانان ایران مشغول خواندن درس سینما هستند دنباله روی فرهنگ غربی ها هستند و حتی تیتراژ فیلم های شان را زبان انگلیسی درست می کنند تا شاید از این رهگذر فیلم های شان در دنیا دیده شود!؛ این پیروی و تقلید کورکورانه ما از فرهنگ غربی بسیار مایه شرمساری است. مسئولان فرهنگی موظف هستند این باور را در جوانان مسلمان ایرانی به وجود بیاورند که فرهنگ خودشان غنی ترین فرهنگ ها است و هرگز نباید در پی فرهنگ غربی ها باشند.  

بهمنی: امروزه اغلب آموزشگاه های سینمایی محلی برای کاسب کاری، زد و بند برای تولید و حتی ترویج بی اخلاقی شده است/ جلوی لابی گری برای صدور مجوزها باید گرفته شود

مید بهمنی کارگردان سینما درباره لزوم اصلاح فرآیندهای آموزشی در سینما گفت: امروزه اغلب آموزشگاه های سینمایی محلی برای کاسب کاری، زد و بند برای تولید و حتی ترویج بی اخلاقی شده است و این پدیده ای بسیار شوم و زننده است که مسئولان فرهنگی باید هرچه سریع تر جلوی آن را بگیرند. متأسفانه نظارت در حوزه آموزش بسیار بد است؛ هیچ نظارت جامع و درستی از سوی هیچ یک از دستگاه های متولی بر آموزشگاه های آزاد سینمایی صورت نمی گیرد؛ از سوی دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت کیلویی مبادرت به صدور مجوزهای متعدد برای تأسیس آموزشگاه های سینمایی در تهران و شهرستان ها می کند و بعد از صدور مجوز هیچ پیگیری انجام نمی دهد و نظارتی ندارد که ببیند اصلاً در این آموزشگاه ها چه می گذرد!

توکلی: در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی همه کشور دچار بحران شد و بحران در سینما هم یکی از دستاوردهای ایشان است

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون نیز با انتقاد شدید از وضعیت کنونی فرهنگ کشور گفت: در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی همه کشور دچار بحران شد و بحران در سینما و آموزشگاه های سینمایی هم یکی از دستاوردهای ایشان است!؛ متأسفانه ما مرتباً شاهد آن هستیم که کسب و کارهای متعدد از بین می روند و بی کاری و کم کاری و بدکاری در همه حوزه ها و زمینه ها کاملاً مشهود است و هیچ نظارت و دقتی هم بر عملکرد هیچ دستگاه و نهادی صورت نمی گیرد! آموزشگاه های سینمایی هیچ گاه نقش مهمی ایفا نکرده اند؛ این آموزشگاه ها مانند بسیاری دیگر از آموزشگاه ها از جمله آموزشگاه های آشپزی، شیرینی پزی، خیاطی و... بیشتر جنبه تفننی دارند و به هیچ عنوان خروجی مثبت و پرباری نداشته اند و تنها هدف از تأسیس شان کسب درآمدهای کلان بوده است.

بیدل: سیستم آموزش از اساس دچار مشکلات و ایرادات عدیده است/ باید دستاوردهای سینمای استراتژیک به مشتاقان سینما آموزش داده شود

داود بیدل کارگردان سینما و تلویزیون درباره لزوم اصلاح فرآیندهای آموزشی در سینما گفت: سیستم آموزش کشور از اساس دچار مشکلات و ایرادات عدیده است و آموزشگاه ها و دانشگاه هایی که رشته سینما در آن تدریس می شوند در ذیل این مسأله قرار دارند به همین جهت نیاز جدی است تا سیستم آموزشی کشور از اساس دچار تغییر و تحول اساسی شود. مقام معظم رهبری هم بارها در سخنرانی ها و فرمایشات شان تأکید داشته اند که روی علوم نظری و علوم انسانی باید کارهای جدی صورت گیرد و ما نیازمند تحول در نحوه آموزش این علوم هستیم اما متأسفانه گویا مسئولان مربوطه گوش های شان ناشنوا است و به همین دلیل واکنش جدی و سازنده ای در این باره نشان ندادند.

اسحاقی: آموزش در سینما باید مبتنی بر بازار کار باشد/ هنرجویان و خانواده هایشان قربانی کاسب کاری برخی آموزشگاه ها شده اند

علیرضا اسحاقی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون درباره لزوم اصلاح فرآیندهای آموزشی در سینما گفت:  آموزش در سینما باید مبتنی بر بازار کار باشد؛ وقتی در حال حاضر هیچ بازار کاری برای حرفه ای های سینما وجود ندارد و اغلب هنرمندان پیشکسوت سینمای ما در رشته های گوناگون بیکار و خانه نشین شده اند خیل عظیم فارغ التحصیلان سینمایی از دانشگاه ها و آموزشگاه های آزاد چه معنایی می تواند داشته باشد و به چه دردی می خورد؟ ما سالانه شاهد حضور فارغ التحصیلی بسیار هنرجویان و دانشجویان سینما هستیم که تحصیلات آکادمیک و غیر آکادمیک دارند؛ این ها بعد از فارغ التحصیلی شان به جز آنکه توهم کارگردان بودن، بازیگر بودن، نویسنده بودن و... درون شان شکل می گیرد هیچ چیز دیگری برایشان وجود ندارد. همین مسأله باعث می شود تا بسیاری از آن ها سرخورده و افسرده شوند، بسیاری به کارهای کثیف از جمله پول دادن به برخی افراد روی بیاورند تا بتوانند در سینما خودی نشان دهند و برخی دیگر هم که افرادی سست عنصر هستند به خارج از کشور مهاجرت کرده و بر علیه آرمان های نظام و انقلاب اسلامی ما مبادرت به تولید برنامه ها و کالاهای مثلاً فرهنگی کنند!

بهمنی: نظام آموزشی ما به خصوص در بخش سینما فاقد استراتژی منطبق با نیازهای فرهنگی انقلاب است/ همچنان دنباله روی سیستم آموزشی غربی ها هستیم

حبیب الله بهمنی کارگردان سینما نیز در این راستا اظهار داشت: نظام آموزشی ما به خصوص در بخش سینما فاقد استراتژی منطبق با نیازهای فرهنگی انقلاب است و این اتفاق مشکلی بسیار بزرگ و دردآور برای کشور ما محسوب می شود و وظیفه مسئولان فرهنگی و نهادهای ناظر بر دستگاه های فرهنگی کشور است که تدبیری اساسی برای این اتفاق داشته باشند.   این مایه شرمساری ما است که نظام آموزشی مان همچنان دنباله روی سیستم آموزشی زمان طاغوت و غربی ها است!؛ برخی مسئولان فرهنگی و سیاست گذاران با اضافه کردن چند واحد درسی محدود که ظاهراً اخلاقی، دینی و تاریخی است به این باور رسیده اند که سیستم آموزشی در کشور را با نیازهای انقلاب منطبق کرده اند در صورتی که متأسفانه هرگز این اتفاق در کشور ما رخ نداده و به همین دلیل ما امروزه نیروهای جوان و تازه نفس انقلابی را برای حضور در سینمای کشور تربیت نکرده ایم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.