چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵

تحلیلی بر سریال شِبه استراتژیک جک رایان (۱)

وقتی ابرقهرمانان آمریکا به وسیله اف.‌ای.‌تی.‌اف (FATF) ناجی بشریت می شوند

سریال شِبه استراتژیک جک رایان 1

سینماپرس: سریال جک رایان (Jack Ryan) را می بایست به عنوان یک اثر اکشن در ژانر سیاسی- امنیتی معرفی نمود که یکی از جدیدترین سریال های آمریکایی است و توسط شرکت پارامونت تله‌ویژن به عنوان یکی از قدیمی ترین و در عین حال اصلی ترین بنگاه های یهودی تولید و توزیع محصولات تلویزیونی ایالات متحده تهیه گردیده و هشت قسمت نخست از فصل اول این سریال را در ۹ شهریور امسال به مخاطبان عرضه داشته است.

شمس‌الدین حمیدیان/ جک رایان (Jack Ryan) یا جک رایان تام کلنسی (Tom Clancy's Jack Ryan) عنوان یکی از جدیدترین سریال های آمریکایی است که توسط شرکت پارامونت تله‌ویژن (Paramount Television) به عنوان یکی از قدیمی ترین و در عین حال اصلی ترین بنگاه های یهودی تولید و توزیع محصولات تلویزیونی ایالات متحده تهیه گردیده؛ شرکتی که در سال ۱۹۶۷ میلادی، به صورت زیرشاخه تلویزیونی کمپانی معظم و باسابقه ی پارامونت پیکچرز (Paramount Pictures Corporation) در هالیوود فعالیت خود را آغاز نمود و پس از حدودا هفت سال وقفه و تجدید ساختار شرکتی، مجددا در سال ۲۰۱۳ میلادی به عرصه ی سریال سازی در آمریکا بازگشت و امروزه در تازه ترین فعالیت خود، هشت قسمت نخست از فصل اول جک رایان (Jack Ryan) را در ۹ شهریور امسال (۳۰ اوت ۲۰۱۸ میلادی)، توسط پرایم ویدئو (Prime Video) به عنوان سرویس وی. او. دی سایت اینترنتی آمازون (Amazon) به مخاطبان عرضه داشته است.



سریال جک رایان (Jack Ryan) را می بایست به عنوان یک اثر اکشن (Action) در ژانر سیاسی- امنیتی (Political Thriller) معرفی نمود؛ سریالی که توسط کارلتون کیوس (Carlton Cuse) و گراهام رولاند (Graham Roland) تهیه و ساخته شده است.



کارلتون کیوس (Carlton Cuse) و گراهام رولاند (Graham Roland) در تولید سریال های مطرحی چون گمشده (Lost)، فرینچ (Fringe) و تقریباً انسان (Almost Human) به عنوان تهیه کننده تعدادی از اپیزودها نقش داشته اند.




این سریال بر اساس شخصیت جک رایان (Jack Ryan) ساخته شده است؛ شخصیتی ویژه در داستان پردازی ابرقهرمانانه آمریکا و از جمله کاراکترهای خلق شده توسط تام کلنسی (Tom Clancy)، نویسنده آمریکایی. ابرقهرمانی ویژه که تاکنون کتب، فیلم و بازی های ویدئویی متعددی حول این شخصیت تولید شده و البته در این میان سریال جک رایان را می بایست اولین مجموعه تلویزیونی با محوریت این کاراکتر در عرصه ی سریال سازی قلمداد نمود.



تام کلنسی (Tom Clancy) یک رمان نویس مشهور آمریکایی است که در سال ۱۹۴۷ میلادی به دنیا آمد و بیشترین شهرت خود را به واسطه نگارش داستان هایی جاسوسی و نظامی به ویژه در دوران جنگ از آن خود ساخت و در این میان قریب ۷۰ رُمان او در میان آثار پرفروش قرار گرفتند و تا کنون بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه از کتاب های وی به چاپ رسیده است. وی سرانجام در سن ۶۶ سالگی در سال ۲۰۱۳ میلادی از دنیا رفت.




تولید سریال جک رایان (Jack Ryan) برای دو فصل برنامه ریزی شده است، که فصل اول آن چندی قبل یعنی در ۹ شهریور (۳۰ اوت ۲۰۱۸ میلادی) منتشر شد و فصل دوم آن نیز قرار است تا در اواخر سال جاری و اوایل سال آینده میلادی عرضه شود.



البته در تابستان سال ۲۰۱۵ میلادی اعلام شد که سریال تلویزیونی جدیدی بر اساس رُمان های جک رایانِ تام کلنسی ساخته می شود. تیزرهای این مجموعه از تابستان سال گذشته در اکانت های رسمی سریال در شبکه های اجتماعی منتشر شد و در پاییز همان سال نیز تیزرهای دیگری به انتشار درآمد و حتی در ژوئیه ۲۰۱۸ میلادی، تریلری تحت عنوان رییس جمهور (Presidents) برای این سریال منتشر شد که حاوی نقل قول هایی از بیل کلینتون، دونالد ترامپ و جان اف کندی در آستانه روز استقلال ایالات متحده آمریکا (Independence Day) بود و در نهایت سبب شد تا انتشار این مجموعه تلویزیونی با نقدهای مثبت منتقدان مواجه گردد.



جان کرازینسکی (John Krasinski) اصالتا یهودی و در حال حاضر کاتولیک، پنجمین بازیگری است که با ایفای نقش در این سریال تلویزیونی، به عنوان جک رایان (Jack Ryan) در یک اثر سینمایی یا تلویزیونی ظاهر شده است و این در حالی است که پیشتر از او بازیگران یهودی سرشناسی همچون آلک بالدوین (Alec Baldwin)، هریسون فورد (Harrison Ford)، بن افلک (Ben Affleck) و کریس پاین (Chris Pine) ایفاگر کاراکتر جک رایان بوده  و تا کنون اصالت یهودی این ابرقهرمان آمریکایی را حفظ نموده اند.



البته جان کرازینسکی برای ایفای نقش و شکل دهی به شخصیت جک رایان (Jack Ryan) در این سریال از بازی هریسون فورد در آثار بازی های پاتریوت (Patriot Games) و خطر شفاف و حاضر (Clear and Present Danger) الهام گرفته و بهره مند شده است.




جک رایان (Jack Ryan) که از شخصیت های اصلی جهان داستانی تام کلنسی (Tom Clancy) است؛ یک مامور امنیتی عضو آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی. آی. ای) ((CIA)Central Intelligence Agency) است و در این سریال ایفای کاراکتر چنین شحصیتی بر عهده یک تفنگدار سابق نیروی دریایی است که در حال حاضر به عنوان دانش آموخته اقتصاد، در مقام یک تحلیلگر مالی عضو سی. آی. ای (CIA) در این سازمان فعالیت می کند.



بر این اساس کاراکتر جک رایان (Jack Ryan) در این سریال به عنوان ماموری پردازش شده است که در بخش ترور، مالی و تسلیحات (Terror, Finance, and Arms Division - T-FAD) مشغول به فعالیت است؛ بخشی در سی. آی. ای (CIA) که زیرمجموعه مرکز مبارزه با تروریسم (Counterterrorism Center - CTC) در ایالات متحده آمریکا می باشد و با هدایت و کنترل جریان مالی در سراسر جهان و بر بستر نرم افزارهای کنترلی ویژه ای همچون گروه ویژه اقدام مالی (Financial Action Task Force on Money Laundering) یا به اختصار اف. ‌ای. ‌تی. ‌اف (FATF)، مشغول به رصد تمامی فعالیت ها و تحرکاتی است که امنیت جهانی را از منظر آمریکایی ها با خطر مواجه می سازد.



البته در ابتدا، حضور کاراکتر جک رایان به عنوان به مونیتورینگ در این بخش از سازمان سی. آی. ای (CIA) است و همین حضور سبب می شود تا او بتواند با استعداد و تخصص اقتصادی خود، موفق به کشف یک رشته انتقال بانکی مشکوک مربوط به رییس یک گروه تروریستی اسلامی شده و در نهایت همین پیگیری و پشتکار است که موجبات تغییر موقعیت و مکان حرفه ای او را از یک کارمند اداری به یک افسر میدانی و حاضر در صحنه فراهم می سازد.



اما دیگر کاراکترهای اصلی این سریال می توان به موسی بن سلیمان (Mousa Bin Suleiman) اشاره کرد که یک تروریست مسلمان و افراطی لبنانی الاصل است که در منطقه ی شیعه نشین بِقاع (Beqaa Valley) زاده شده و امروزه در امور مالی و پولشویی از تبحری ویژه برخوردار گردیده است.



ایفای نقش موسی بن سلیمان (Mousa Bin Suleiman) در این سریال تلویزیویی، بر عهده بازیگری عرب و در عین حال  اسراییلی تبار به نام علی سلمان (Ali Suliman) می باشد؛ بازیگری که برای نخستین بار با فیلم سینمایی بهشت اکنون (Paradise Now) در صنعت سینمای جهان مطرح گردید؛ فیلمی که در سال در سال ۲۰۰۵ میلادی توسط رژیم صهیونیستی ساخته شد و داستان آن در مورد دو مرد فلسطینی است که حمله ای انتحاری در اسرائیل را رقم می زنند؛ اثری که در همان سال جایزه گلدن گلوب را برای بهترین فیلم زبان خارجی (Golden Globe Award for Best Foreign Language Film) را از آن خود ساخت و در هفتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار در سال ۲۰۰۶ میلادی، نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان (Academy Award for Best Foreign Language Film) گردید.




همچنین دیگر کاراکتر مطرح در این فصل از سریال، شخصیتی با نام جیمز گریر (James Greer) با بازی وندل پیرس (Wendell Pierce) است که به عنوان رییس جک رایان در بخش ترور، مالی و تسلیحات (T-FAD) فعالیت می کند؛ شخصیتی سیاه پوست که پیشتر افسر سازمان سی. آی. ای (CIA) در پاکستان بوده و به خاطر همسرش مسلمان شده و به نمودی روشن از مسلمان مد نظر اسلام آمریکایی مبدل گردیده است.



در ابتدای این سریال شخصیت جک رایان، به عنوان یک تحلیلگر مالی رده پائین در سازمان سی. آی. ای (CIA)، معتقد است که ۹ میلیون دلار از معاملات و تراکنش های مالی مشکوک در ارتباط با یک رهبر تروریست جدید یمنی به نام سلیمان قرار دارد و از این جهت پیش از آنکه به جیمز گریر، رییس سختگیر جدید خود در بخش ترور، امور مالی و تسلیحات (T-FAD) سازمان سیا چیزی بگوید به یمن می رود.



در این شرایط مردی که در ظاهر مسئول پرداخت هاست به همراه محافظان خود در قرارگاه آمریکایی ها مورد بازجویی قرار می گیرد که به ناگاه قرارگاه آمریکایی ها مورد حمله نیروهای ایشان واقع شده و طی عملیاتی که برای آزادسازی این مرد صورت می گرید، جک نیز زخمی می شود؛ البته پس از بررسی  معین می شود که آن مرد همان موسی بن سلیمان، رهبر تروریست ها است.



در ادامه جک رایان و رییسش جیمز گریر با یکدیگر هماهنگ شده و به این ترتیب متوجه می شوند که هدفشان، موسی بن سلیمان نام دارد که یک مسلمان ملی گرای فرانسوی و یک فرد ظاهرا شیعه است که در مقام امیری داعش ظاهر فعالیت نموده و به این ترتیب آنها از طریق بررسی سوابق تلفن به آپارتمانی در حومه پاریس می رسند که در آنجا علی، برادر موسی، در حال انتقال و جابجایی مقادیری پول است و در این زمان جک رایان به کمک اطلاعات فرانسه به این محل حمله می کنند، در حالی که علی موفق به فرار می شود و آنها به دنبال علی به جنوب فرانسه می روند.



برادر موسی بن سلیمان در ایرن سریال جوانی به نام علی است که ایفاگری نقش او بر عهده بازیگری لبنانی آمریکایی به نام هاز سلیمان (Haaz Sleiman) می باشد.




البته مافوق موسی بن سلیمان در داعش تعدادی پزشک بدون مرز را گروگان گرفته و به یمن می برد؛ اما چون داعش بنیه مالی خود را از دست داده و از سوی دیگر سلیمان و برادرش توان مالی بالایی دارند، سلیمان یک قیام در داخل داعش را آغاز می کند و امیر بالادستی خود را محکوم و سپس کنترل سازمان را در دست گرفته و پزشکان بدون مرز را گروگان می گیرد و در ادامه امیر خلع کرده داعش را پس از آلوده کردن به ویروس ابولا یا ایبولا ((EBOV) Ebola virus) به دست نیروهای غربی می سپارد.



در ادامه جک رایان به همراه یک افسر اطلاعاتی فرانسوی که دختری جوان و عاشق جَک آمریکایی است؛ در تعقیب علی به یک منبع گاز از دور کنترل شونده می رسند و در این شرایط افسر اطلاعاتی توسط علی و علی بوسیله شلیک جک کشته می شوند و در همین حال سلیمان در پاریس، یک حمله شیمیایی با گاز سارین (Sarin) را در طی مراسم خاکسپاری یک کشیش مشهور هدایت می کند.



البته در این شرایط همسر سلیمان و دخترانش که در فرانسه مورد حمله مردان مسلح قرار گرفته اند، پس از فرار، به ترکیه رفته و در یک کمپ پناهندگان درخواست پناهندگی سیاسی می کنند و  پس از اشتباه ایشان در درج نام سلیمان به عنوان همسر، سازمان سی. آی. ای (CIA) متوجه این موضوع می شود.




پس از حمله شیمیایی موسی بن سلیمان به کلیسای پاریس، جک رایان موفق می شود تا با استفاده از صفحه پیام در یک بازی ویدئویی و تحت عنوان علی، با سلیمان ارتباط بگیرد که البته سلیمان متوجه این خدعه شده و در این شرایط جک رایان به او اطلاع می دهد که همسرش وی را ترک کرده و برادر جوانش، علی کشته شده است.



پس از این ماجرا، جک رایان به همراه رئیسش به ترکیه می روند تا همسر سلیمان و دخترانش را از آنجا بیرون بکشند اما همسر سلیمان یک قاچاقچی را اجیر کرده تا آنها را از اردوگاه پناهندگان به ساحل ببرد و این در حالی است که جک و رییسش جیمز گریر با راهنمایی یک قاچاقچی جنسی تُرک به تعقیب همسر سلیمان و دخترانش می پردازند و در همین حال یکی از نیروهای سلیمان هم در تعقیب آنهاست.



در ادامه افسران سازمان سی. آی. ای (CIA) به مذاکره و بحث درباره این می پردازند که موسی بن سلیمان را دستگیر یا با استفاده از حمله هوایی نابود کنند و در این زمان جک رایان و رییسش جیمز گریر، مقامات بالادستی را متقاعد می کنند تا از طریق یک حمله زمینی همان طور که پسر سلیمان را قبلا دستگیر کرده اند، اقدام کنند و در همین شرایط سازمان سی. آی. ای درباره پزشکان گروگان گرفته شده نیز اطلاعاتی بدست می آورد و به این ترتیب رییس جمهور آمریکا این مأموریت را تصویب می کند.



در این زمان جیمز گریر به عنوان رییس جک رایان در سازمان سی. آی. ای (CIA) پیشینه ی خود را برملا می کند و اعلام می دارد که در پاکستان یک عنصر نامطلوب بوده و یک افسر نظامی پاکستانی را کشته است.




به این ترتیب اگر چه در عملیات سازمان سی. آی. ای (CIA پزشکان نجات پیدا می کنند اما سلیمان پیدا نمی شود و در عین حال آشکار می شود که پزشکان عمدا به ویروس ابولا آلوده شده اند و در این شرایط است که رییس جمهور آمریکا و تعداد دیگری از مقامات عالی رتبه برای جلوگیری از آلودگی ایبولا قرنطینه می شوند و این همه در حالی است که کتی مولر (Cathy Mueller) به عنوان دوست دختر جک رایان، به صورتی کاملا اتفاقی! متخصص بیماری های عفونی بوده و اطلاعات خوبی را در اختیار جک قرار می دهد.



طی داستان یک مرد آلوده به ویروس ابولا یا ایبولا ((EBOV) Ebola virus) مشاهده شده و روشن می شود سلیمان و برادرش علی، شش ماه قبل در لیبریا بدن فردی آلوده به این ویروس را از بین برده اند.




سلیمان و پسرش برای انجام یک حمله به ایالات متحده می روند. آنها عُنصر سزیم (Cesium) را که قابلیت اشتعال بالایی در مجاورت هوای مرطوب دارد را وارد سیستم تهویه بیمارستان مموریال (Memorial Hospital) در  واشینگتن دی سی می کنند؛ بیمارستانی که رئیس جمهور آمریکا در آن بستری است و در این شرایط جک و رییسش به سرویس مخفی هشدار داده و به تعقیب سلیمان می پردازند تا آنکه جک رایان  به مانند سایر ابرقهرمانان هالیوودی، در نزدیکی ایستگاه قطار شهر، موسی بن سلیمان را پیش از فعال کردن دستگاه کنترل می کشد و سپس سمیر، پسر سلیمان را به نزد مادرش بر می گردانند.



با متوقف شدن این حمله تروریستی توسط جک رایان، رییس او جیمز گریر نیز پاداش ویژه ای دریافت نموده و به سمت معاون ریاست ایستگاه سازمان سی. آی. ای (CIA) در مسکو ارتقاء مرتبه می یابد و در هیمن حال جک نیز جانشین او در بخش ترور، امور مالی و تسلیحات (T-FAD) می شود.




ادامه دارد...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.