دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹

شیطنت تبلیغاتی یا خطای چاپی؟

نمایش «دلقک‌های غمگین»

سینماپرس: در حالی در تبلیغات «دلقک‌های غمیگن» از عبارت برنده جایزه بهترین کارگردانی از ۲۱امین جشنواره تئاتر دانشگاهی استفاده شده است که گروه نمایش «هار»، برنده این جایزه چنین استفاده‌ای را یک شیطنت تبلیغاتی می‌دانند.

به گزارش سینماپرس، این روزها تئاتر برای حفظ خود دست به هر جادویی می‌زند تا شاید به تعداد مخاطبانش بیافزاید و یا حتی همان مخاطبان را برای خود حفظ کند. در چنین شرایطی حربه‌های تبلیغاتی یک به یک ظهور می‌کنند و در دل خود آسیب‌های جدی نمایان می‌کنند. آسیب‌هایی که می‌تواند نشان دهنده وضعیت مشوش در حوزه نظارت و ارزشیابی باشد، جایی که عبارات به اشتباه منتشر و فرصت تبلیغاتی ناعادلانه به افراد اعطا یا برعکس آن محروم می‌کند.

در نمونه اخیر چندی پیش تماشاخانه مهرگان میزبان نمایش «دلقک‌های غمگین» می‌شود که در تبلیغات آن از عبارت برنده جایزه بهترین کارگردانی از ۲۱امین جشنواره تئاتر دانشگاهی استفاده شده است. عبارتی که یک خطای فاحش است. با اندکی جستجو در اخبار می‌توان دریافت که مانلی حسین‌پور، کارگردان نمایش هیچ‌گاه چنین جایزه‌ای نبرده است و این مسئله مورد خشم گروه نمایش «هار» شده است. نمایشی که قرار است به زودی در تالار مولوی روی صحنه رود.

سروش طاهری، بازیگر نمایش «دلقک‌های غمگین»  گفته است که استفاده از این عبارت یک خطای انسانی بوده و به واسطه گرفتن مجوز در مرکز، پوستر کار در تیوال کار شده؛ اما در تبلیغات و تراکت‌ها و بروشورها این عبارت اصلاح شده است. عبارتی که به قول سروش طاهری واژه مناطق از آن حذف شده است. آقای طاهری برای اثبات حرف خود تصویری از یکی از اقلام تبلیغاتی نمایش «دلقک‌های غمگین» را ارسال کرده است که در ابتدای خبر مشاهده کرده‌اید.

اما واقعیت آن است که نمایش خانم حسین‌پور هیچگاه برنده کارگردانی بخش مناطق جشنواره دانشگاهی هم نشده است و تنها مورد تقدیر قرار گرفته است. جایزه کارگردانی بخش مناطق به  امیربهاور اکبرپور برای نمایش آن‌شرلی با موهای خیلی قرمز اهدا شده بود که تابستان امسال در تالار مولوی روی صحنه رفته بود.

 حسین پوریانی‌فر، کارگردان نمایش «هار» و گروه نمایش این اتفاق و گفته طاهری را نمی‌پذیرند؛ چرا که در طول اجرای نمایش «دلقک‌های غمگین» فارغ از پوستر نمایش در فضای مجازی، لایت‌باکس نمایش در ورودی تماشاخانه مهرگان و پوستر روی تخته شاسی خبر از آن می‌دهد که این عبارت تصحیح نشده است.

فارغ از شیطنت یا خطای گروه «دلقک‌های غمگین» این پرسش را باید از شورای نظارت و متولی بخش پوستر آن پرسید که آیا با آگاهی نسبت به واژگان روی پوستر اقدام به ارائه مجوز می‌کند یا آنکه جهان شورا از جهان واقعی تئاتر در این ایان منکف شده است.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.