چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۵

شوالیه‌های ناتوی فرهنگی داور جشنواره هنر فجر شدند!

 یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

سینماپرس: یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به رغم استفاده از عنوان «فجر» اما به خاطر به کارگیری نیروهای بدسابقه و دارای کارنامه منفی، محل سؤال است.

به گزارش سینماپرس، پس از انتصاب سؤال برانگیز چهره‌هایی در تضاد یا بی‌نسبت با جهان بینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی به عنوان عضو شورای سیاستگذاری، این بار شاهد حضور افرادی با گرایش‌های آشکار علیه انقلاب در بخش‌های مختلف داوری این جشنواره هستیم.

یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، اما درمیان داوران بخش کاریکاتور این جشنواره نام کسی به چشم می‌خورد که سابقه طراحی کاریکاتور علیه امام‌خمینی(ره) را دارد! کاریکاتور وی علیه رهبر کبیر انقلاب اسلامی، شهریور سال ۷۱ در مجله فاراد منتشر شده بود. وی کتاب کاریکاتور با موضوع حقوق بشر هم منتشر کرده است که همه آثارش درجهت فضاسازی حقوق بشری غرب علیه ایران است.

یکی دیگر از داوران بخش کاریکاتور این جشنواره قبل از انقلاب در روزنامه صهیونیستی آیندگان کار می‌کرد. او نیز پس از انقلاب کاریکاتورهایی علیه امام خمینی(ره) و روحانیت کشیده و به خارج از کشورگریخته بود. وی پس از بازگشت به ایران همچنان با همان خط فکری و بیشتر در قالب ترویج اباحه‌گری، مسیر خود را ادامه می‌دهد. طراحی پرفرومنسی از زنان بدحجاب و با پوشش زننده نمونه اخیر کارهای اوست. وی همچنین دریافت‌کننده مدال شوالیه فرهنگ و هنر از سفارت فرانسه در تهران است و این نشان سیاسی را در محفلی با حضور گروهی از چهره‌های بدنام و در خدمت ناتوی فرهنگی دریافت نموده بود.

از دیگر داوران منصوب شده در این جشنواره دولتی، می‌توان به عکاسی ‌اشاره کرد که چند سال قبل نمایشگاهی شامل عکس‌های موهن علیه حجاب و زنان محجبه ایرانی برگزار کرده بود. به طوری که در عکس‌های وی مشخص است، او زنان چادری را در قالب لوازم خانگی مثل جارو و اتو و.. و یا شبیه به موجودات اهریمنی نمایش داده بود. به رغم چنین نمایشگاهی، وی با حمایت ویژه دولتی به دوسالانه هنری ونیز اعزام شد! او که به خاطر توهین به حجاب با تمجید و استقبال رسانه‌هایی چون رادیو فردا (وابسته به سازمان سیا) مواجه شده بود، امسال هم داوری بخش عکس جشنواره هنرهای تجسمی فجر را برعهده گرفته تا نشان دهد علیرغم ضدیت با فرهنگ و ارزش‌های دینی، علاقه زیادی هم به استفاده از مواهب دولت جمهوری اسلامی و جشنواره‌های حکومتی دارد!

اما در بخش نقاشی نیز نام افراد حاشیه‌سازی دیده می‌شود. یکی از آنان در جهت تصویرسازی جعلی رسانه‌های غربی از عزاداری امام حسین(ع) قمه‌زنی را به عنوان نمادی از عزاداری به تصویر کشیده است. فرد دیگر نیز به خاطر نقاشی‌های موهن خود علیه زنان محجبه ایرانی، حاشیه‌ساز شده بود. یکی از داوران بخش هنرهای جدید این جشنواره نیز سوابق جالبی دارد! پیشتر برخی سایت‌های هنری آثار او را این گونه معرفی کرده‌اند: «او از طریق آثارش مشروعیت هنجارها، ارزش‌ها و نیز نظام‌های قدرت را مورد پرسش قرار می‌دهد و نیز قداست رفتارهای فرهنگی نسبت به سیاست، دین، جنسیت، تاریخ هنر و آموزش و پرورش را به چالش می‌کشد.»

وزارت ارشاد و معاونت هنری این وزارتخانه باید پاسخگوی چرایی به کارگیری این چهره‌ها در بخش‌های مختلف داوری جشنواره هنرهای تجسمی باشند.

*کیهان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.