چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶

علیرضا معتمدی:

قوانین ارشاد برای برخی فیلم‌سازان آهنی است و برای برخی پنبه‌ای

علیرضا معتمدی

سینماپرس: کارگردان فیلم «رضا» با شرح مشکلاتی که فیلم پیش از نمایش داشته است، اظهار کرد که قوانین ارشاد برای برخی فیلم‌سازان آهنی و برای برخی دیگر پنبه‌ای است و با آن‌ها با قوانین آهنین رفتار شده است.

به گزارش سینماپرس، فیلم «رضا» به کارگردانی علیرضا معتمدی در سینماهای هنروتجربه در حال اکران است. این فیلم به تازگی در جشنواره فیلم پکن حضور داشت.

علیرضا معتمدی، کارگردان و بازیگر فیلم «رضا» در پاسخ به سوالی درباره بلاتکلیفی شخصیت‌های این فیلم توضیح داد: «واقعیت این است که ما در دوره و زمانه‌ای هستیم که آدم‌ها به دلایل مختلف تکلیف‌شان با خودشان و با محیط اطراف‌شان مشخص نیست و من نیز علاقه داشتم به شکلی این بلاتکلیفی را در فیلم نشان بدهم. این بلاتکلیفی در بین روابط آدم‌ها بیشتر است. البته پررنگ‌ شدن بحث بلاتکلیفی در فیلم بعد به داستان اضافه شد و از ابتدا می‌خواستم داستان یک عاشقی را تعریف کنم که در جامعه مدرن یک عشق اسطوره‌ای دارد و به هیچ شکل نمی‌تواند آن را فراموش کند. او در زمان و جامعه معاصر مانند مجنون و خسرو عاشق شده است. می‌خواستم نشان بدهم که این شکل عاشقیت که در داستان‌ها و اسطوره‌ها وجود دارد در شرایط مدرن امروز چگونه می‌شود و چه سرانجامی دارد.»

 معتمدی درباره نقش‌آفرینی‌اش در فیلم  عنوان کرد: «از ابتدای نگارش فیلم‌نامه مشکل اصلی من انتخاب بازیگر نقش اصلی رضا بود و اصلا دوست نداشتم از ابتدا خودم در فیلم بازی کنم زیرا همزمان تهیه‌کنندگی و کارگردانی را هم برعهده داشتم و با توجه به اینکه این فیلم اولم بود سختی‌های زیادی داشت. چند ماه به دنبال انتخاب بازیگر برای این شخصیت بودم و دنبال چهره‌ای بودم که حرفه‌ای نباشد و نابازیگر باشد و بک‌گراندی با خودش به فیلم نیارود اما متاسفانه به دلایل مختلف نتوانستیم گزینه موردنظر را پیدا کنیم. از سوی دیگر هر کسی که فیلم‌نامه را می‌خواند پیشنهاد می‌کرد که خودم نقش شخصیت اصلی را بازی کنم و در نهایت تصمیم گرفتیم که خودم نقش اصلی را بازی کنم. سحر دولتشاهی و ستاره پسیانی هم اولین انتخاب‌ها بودند که خوشبختانه پذیرفتند در فیلم بازی کنند که بازیگران خوب و انعطاف‌پذیری هستند. سحر دولتشاهی کار بسیار سختی داشت زیرا مجبور بود تمام کارهایی که باعث می‌شود شخصیتش جذاب شود، انجام ندهد.»

او درباره نگاه تماشاگران خارجی به این فیلم گفت: «زنان فیلم برای تماشاگران خارجی بسیار جذاب بودند و باور نمی‌کردند که ما در ایران چنین زنان قدرتمندی داریم. تصویری که از زنان در فیلم می‌دیدند که آن‌ها مثلا رانندگی می‌کنند، اسب‌سواری می‌کنند یا از حیوانات نگهداری می‌کنند برای آن‌ها بسیار جالب بود. متاسفانه بعضا تصویری که از زنان ایرانی توسط برخی رسانه‌های خارجی ارائه شده، درست نیست و من علاوه بر فیلم دائم می‌گفتم که ما در ایران زنان قدرتمندی داریم که در حوزه‌های اجتماعی به صورت مستقل حضور دارند مثلا ۶۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه زنان هستند.»

این کارگردان همچنین درباره دلیل اکران این فیلم در گروه هنروتجربه عنوان کرد: «برای اکران این فیلم دو پخش‌کننده فعال و خوب از سینمای بدنه داشتم اما متاسفانه وزارت ارشاد اجازه اکران این فیلم را در گروه اصلی اکران نداد و یک سال نمایش این فیلم پشت در ارشاد باقی ماند. من فیلم را با پروانه ساخت فیلم ویدئویی ساخته بودم اما هر تلاشی کردیم ارشاد به ما پروانه نمایش سینمایی نداد و زمانی که در سال ۹۵ برای گرفتن مجوز کارگردانی به خانه سینما مراجعه کردم به من گفتند که سهمیه امسال تمام شده و باید اردیبهشت سال آینده مراجعه کنی. به همین دلیل من پروانه ویدئویی گرفتم تا بتوانم فیلم را بسازم درحالی که فیلم‌سازان دیگری آثارشان را همزمان با فیلم من و به همان شکل ساختند و توانستند پروانه نمایش سینمایی بگیرند، وزارت ارشاد بدون دلیل مشخصی به من پروانه نمایش نداد و من هرگز دلیل این سرسختی وزارت ارشاد را نفهمیدم. حتی در جشنواره فیلم فجر نیز به دلیل آنکه پروانه نمایش سینمایی نداشتیم، نتوانستیم شرکت کنیم و در جشنواره جهانی نیز فقط در بخش بازار شرکت کردیم اما امروز خوشبختانه فیلم در گروه هنروتجربه دیده شده و مخاطبان خود را پیدا کرده است.»

معتمدی ادامه داد: «متاسفانه بسیاری از شهرها سالن سینمایی برای گروه هنروتجربه ندارند و این نوعی بی‌عدالتی است حتی با وجود اینکه گروه هنروتجربه با چند سینمای خارج از گروه برای اکران این فیلم قرارداد بسته بودند اما باز هم وزارت ارشاد اجازه نداد و شورای صنفی نمایش نیز قرارداد ما را ثبت نکرد درحالی که فیلم‌های دیگر به راحتی توانستند اکران شوند. فیلم ما توسط اعضای هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر هم دیده و صورت‌جلسه شد اما وقتی که من پیگیر آن صورت‌جلسه شدم به من گفتند که آن صورت‌جلسه گم شده است. مگر چنین چیزی امکان دارد متاسفانه قوانین ارشاد برای برخی فیلم‌سازان آهنی و برای برخی فیلم‌سازان پنبه‌ای است. با ما با قوانین آهنین رفتار شد.»

*ایلنا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.