یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴

غربالگری صنوف خانه سینما و نارضایتی عمومی سینماگران/۳

پاک سیما: عملکرد مسئولان خانه سینما سیاسی، جناحی و باندی است/ این نهاد از اول ساختار درستی نداشته و شاهد اعمال سلیقه افراد خاص در آن هستیم

محمدتقی پاکسیما در مراسم شب نقره ای

سینماپرس: محمدتقی پاک سیما فیلمبردار پیشکسوت سینما در خصوص بحران های عجیب در خانه سینما و تشکیل تشکلی موسوم به «کمیته تطبیق» برای غربالگری صنوف خانه سینما که نارضایتی عمومی سینماگران را در پی داشته است گفت: عملکرد مسئولان خانه سینما سیاسی، جناحی و باندی است و شاید این تصمیم جدید هم در راستای همین عملکردشان باشد! امکان دارد آقایان تحمل برخی اعضا را نداشته باشند و بخواهند با این اقدام آن ها را برای همیشه از خانه سینما حذف کنند.

مدیر فیلمبرداری فیلم های سینمایی «آسمان هشتم» و «مردی از جنس بلور» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این رفتارها و این تصمیم ها که همواره شاهد آن هستیم کارهای به شدت غلطی است که متأسفانه در خانه سینما گاهاً دیده می شود. خانه سینما اگر عنوان صنفی دارد و خود را صنف سینماگران می داند باید از همه اعضایش به صورت یکسان حمایت داشته باشد و اتفاقاً به افرادی که سال ها است امکان کار و فعالیت در سینما را نداشته اند توجه ویژه تر نماید و برای آن ها امکاناتی همچون بیمه بیکاری و... در نظر بگیرد نه اینکه به بهانه آنکه مثلاً شخصی چند سال است کار نداشته عضویتش را لغو کنند!

این سینماگر با بیان اینکه این نهاد از اول ساختار درستی نداشته و به همین علت هم همواره شاهد اعمال سلیقه افراد خاص در آن هستیم تأکید کرد: ما اگر نگاهی گذرا به وضعیت کشورهایی که صاحب صنعت سینما هستند و در آن ها سندیکاهای سینمایی وجود دارد بیندازیم متوجه تفاوت های فاحش آن سندیکاها با خانه سینما می شویم! در خانه سینما همه چیز به صورت سلیقه ای است و هر هیأت مدیره ای نه بر اساس یک قانون نوشته شده و مدون که بر اساس تصمیمات شخصی و سلیقه های فردی مبادرت به قانون سازی می کند!

پاک سیما ادامه داد: باعث تأسف است که بعد از گذشت سال ها از تأسیس خانه سینما هنوز بنیان و چارچوب درستی برای این نهاد شکل نگرفته است اظهار داشت: خانه سینما نیازمند یک تحول جدی و اساسی است و تا ما شاهد تحول در ساختار این نهاد نباشیم اوضاع درست نمی شود چرا که همانطور که پیش تر اشاره کردم شکل گیری این نهاد از اول بر پایه اشتباهات اساسی صورت گرفته و به همین علت هرکس اداره آن را در دست داشته راهش را به خطا رفته است.

مدیر فیلمبرداری فیلم های سینمایی «سجاده آتش» و «چهار انگشتی» خاطرنشان کرد: در حال حاضر بزرگترین و مهمترین معضل اهالی سینمای کشور مشکل بیکاری و خانه نشینی شان است و این اتفاق باعث شده تا زندگی بسیاری از حرفه ای های سینما دچار مشکلات عدیده و پیچیده ای شود از این رو معتقدم مدیران سینمایی و مسئولان خانه سینما پیش از هر کار دیگری باید تدبیری جدی برای بیکاری مفرط اهالی سینما داشته باشند نه اینکه جلوی راه پیشکسوتان و بیکاران سینما سنگ اندازی کنند!

وی در پایان این گفتگو متذکر شد: سال ها است وعده های فراوانی مبنی بر تأسیس صندوق بیمه بیکاری و... برای اهالی سینما شنیده ایم که متأسفانه تا به امروز هیچ یک از آن ها عملی نشده اند و ای کاش کمی درایت وجود داشت تا با توجه به مشکلات متعددی که در زندگی اهالی سینما وجود دارد این مسائل در رأس کارهای مسئولان سینما قرار می گرفت.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.