به گزارش سینماپرس، چند هفتهای میشود که به دلیل آلودگی هوا و شرایط بد جوی در اغلب شهرهای بزرگ کشور مشکلاتی ایجاد شده است که در این میان بیشتر از همه مدارس آسیب دیدهاند چراکه برای جلوگیری از تردد بالا و احتمال خطر بیماری کودکان و نوجوانان، به ناچار مدارس آنها تعطیل میشوند؛ رویهای نگرانکننده برای خانوادهها که باعث شده در طولانیمدت بچهها از درس و مدرسه بازبمانند و دچار افت تحصیلی بشوند. در اینجا کاری به درست یا غلط بودن چنین تصمیمی در سطح مدیریت بحران نداریم، ولی آنچه مدنظر ماست و در این اوضاع اهمیت دارد راهحلی برای جبران خسارتهای درسی و تحصیلی دانشآموزان است، لذا به نظر میرسد تلویزیون به عنوان رسانه ملی که فراگیری و عمومیت دارد به کمک آموزش و پرورش بیاید و بازوی حمایتی و یاریگر این نهاد بزرگ و مهم باشد تا با کمک همدیگر بتوانند عقبماندگی درسی دانشآموزان و نگرانی خانوادهها را جبران کنند و ارتباط دوسویه مدارس و تلویزیون در ارائه دروس دانشآموزان در مقاطع مختلف تحصیلی مانند کلاسهای فیزیکی تا حد زیادی کمککننده است.
در این راستا شبکه آموزش که از همان ابتدا با شعار فرصتهای برابر آموزشی تاسیس شد میتواند کارساز باشد، هر چند سالهاست آموزش دروس مدرسه از این شبکه حذف شده و رویکرد آن تغییر کرده است، اما در حال حاضر و با شرایط فعلی تعطیلیهای مکرر مدارس این شبکه خوب است آستین همت را بالا بزند و رسالت آموزشی خود را انجام دهد، به همین منظور میتواند به صورت موقت برنامههای صبحگاهی و عصرگاهی خود را مانند زمان برقراری کلاسهای درسی دانشآموزان قطع کند و به ارائه کتابهای درسی بچهها بپردازد تا برنامه درسی مدارس را آموزش بدهد. دانشآموزان هم موظف میشوند در خانه پای این برنامهها و کلاسهای درسی مجازی بنشینند و دروس را دنبال کنند، چون هنگام باز شدن مدارس از آنها امتحان گرفته میشود و نمرات هم برای آنها حساب میگردد. به این صورت هم بچهها به دلیل وضعیت نابسامان جوی از درس و مدرسه عقب نمیمانند و هم تلویزیون و آموزش و پرورش ارتباط عملیتر و بهتری پیدا میکنند.
مطمئناً اتفاقات اخیر آلودگی هوا یک بحران ملی است که میتواند به افت تحصیلی و کیفیت آموزشی بینجامد، از سویی دیگر اگر رسانه ملی وارد کارزار نشود بیشتر از هر چیز بازاری برای موسسات کمک آموزشی ایجاد خواهد شد که سرمایه در گردش آنها را بیشتر میکند. رسانه ملی که بخش زیادی از تبلیغاتش تشویق مردم به خرید محصولات آموزشی است به خصوص در شرایط مالی کشور باید به کمک قشرهای مختلف جامعه بیاید و برابری آموزشی را همان طور که در شعارهای خود لحاظ کرده است امکانپذیر سازد، اینکه یک خانواده در چنین مواقعی بستههای گرانقیمت آموزشی را بخرد و در تبلیغ این طور نشان میدهند که پدر و مادری برای تغییر سبک آموزشی فرزندانشان و استفاده از معلمهای باتجربه و آموزش بهتر، بستههای درسی گرانی تهیه میکنند و خانوادهای زیادی نمیتوانند نیازهای علمی بچههای خود را برآورده کنند به تبعیض و نابرابری خواهد انجامید، بنابراین انتظار میرود که تلویزیون در این شرایط اجباری آلودگی هوا و تعطیلیهای آموزش و پرورش رسالت خود را به خوبی انجام دهد و در این زمان که با تعدد و تنوع رسانهها مواجه هستیم بتواند اعتماد ملی را به خوبی مهندسی کند.
*روزنامه جوان
ارسال نظر