سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱

بهروز غریب‌پور:

تئاتر برای این دولت مهم نیست/روحانی تئاتر را نمی‌شناسد!

بهروز غریب پور

سینماپرس: بهروز غریب‌پور معتقد است لغو کسر مالیات و همچنین بهبود شرایط تئاتر برای ایام بعد از پایان بحران «کرونا» نیازمند همتی عظیم است که در دولت فعلی این همت وجود ندارد.

به گزارش سینماپرس، بهروز غریب‌پور نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر درباره اینکه چرا باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از اجراهای تئاتری کسر شود و چرا دولت نسبت به لغو این مالیات از تئاتر به‌خصوص در دوران پساکرونا که شرایط تئاتر برای جذب مخاطب و فروش گیشه بحرانی خواهد بود اقدام نمی‌کند، به مهر گفت: در لیست ارائه شده دولت درباره مشاغلی که به خاطر کرونا متضرر شده‌اند، نام بازیگران و فعالان تئاتر جزو مشاغل نبود و هیچیک از مسئولان به این نکته توجه نمی‌کند که در این بحران یک فشار اقتصادی و اجتماعی شدید به اهالی تئاتر وارد شده است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه دولت چین با صفر شدن آمار مرگ و میر به دلیل ویروس کرونا سعی کرد از طریق ارائه بلیت رایگان، مردم را به سینماها بکشاند اما مردم نقاط مختلف بخصوص ووهان حتی از بلیت مجانی نیز استقبال نکردند، متذکر شد: حال تصور کنید خانواده تئاتر بعد از گذشتن از بحران کرونا هم باید به فکر جذب مخاطب باشد، آن هم در شرایطی هم مالیات بر ارزش افزوده محاسبه می‌شود و هم ۲۰ درصد از درآمد باید به بنگاه‌داران تئاتر دولتی و خصوصی پرداخت شود که این امر امکانپذیر نیست.

غریب‌پور هرچند معتقد است برون رفت تئاتر از شرایط بحرانی در پساکرونایی نیاز به حمایت همه جانبه دولت دارد اما تأکید کرد: تئاتر برای این دولت مهم نیست.

این هنرمند باسابقه تئاتر ضمن انتقاد از رویکرد فرهنگی دولت یازدهم و دوازدهم یادآور شد: از اولین مناظره‌های تلویزیونی آقای روحانی تا امروز که به عنوان رئیس جمهور دولت دوازدهم حضور دارند، اصلاً نام تئاتر را از زبان ایشان نشنیده‌ایم! انگار برای ایشان فقط سه هنر وجود دارد؛ اول خوشنویسی که بی‌خطر است، دوم صدای استاد شجریان که البته آن زمان که آقای روحانی نامشان را به زبان آورد دیگر آواز نمی‌خواندند و سوم صنایع دستی! آقای روحانی از ابتدا میانه‌ای با تئاتر نداشته و ندارد، این هنر را نمی‌شناسند و اصلاً به تماشای تئاتر ننشسته است.

وی تصریح کرد: بی‌اعتنایی آقای روحانی به‌عنوان رئیس جمهور و دولت ناکارآمدشان نسبت به تئاتر دیگر برای ما آشکار شده است.

غریب‌پور در پایان سخنان خود تأکید کرد: حذف کسر مالیات بر ارزش افزوده از تئاتر و جذب مخاطب به سالن‌های تئاتر بعد از پایان بحران کرونا نیازمند همت عظیمی است که من این همت را در این دولت نمی‌بینم و تصورم این است در شرایط پساکرونا تا مدت‌ها تئاتر سوت و کور خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.