چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۲

رئیس پیشین انجمن نویسندگان و منتقدان سینما:

پرداخت دستمزد نجومی به سلبریتی‌ها در سیما، اعتبار رسانه را فدا می‌کند!

سعید مستغاثی در پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت

سینماپرس: رئیس پیشین انجمن نویسندگان و منتقدان سینما معتقد است که برخی از مدیران سیما با دادن دستمزد نجومی به سلبریتی‌های بیسواد، هم پول بیت‌المال را به باد می‌دهند و هم اعتبار رسانه را مخدوش می‌کنند.

به گزارش سینماپرس، سعید مستغاثی، رئیس پیشین انجمن نویسندگان و منتقدان سینما در گفت‌وگو با کیهان درباره مسئله نفوذ فرهنگی در رسانه‌ها اظهار داشت: نفوذ فرهنگی به هجوم فرهنگی ۲۰۰ ساله به کشور ما برمی‌گردد که از سوی مراکز غربی از اوایل دوران قاجار شروع شد و با حضور فراماسون‌ها در دانشگاه‌ها و مدارس جدید و روزنامه‌ها و تئاتر و ادبیات و بعد سینما  و تلویزیون در نیم قرن اخیر، عمق بیشتری یافت و گسترده‌تر شد. برای مثال، پخش برنامه‌های تلویزیون در ایران توسط یک شخص بهائی به نام حبیب ثابت که در تشکیلات بهاییت مقام مهمی ‌داشت، ایجاد شد و به گفته خودش چنانکه در اسناد ساواک آمده برای جامه عمل پوشاندن به اهداف بهائیت این کار را انجام داد. به همین ‌ترتیب جریان نفوذ فکری در جامعه ایران گسترش یافت  و با اینکه در زمان انقلاب سیستم سیاسی دگرگون شد اما آن جریان فکری نفوذی آمیخته به سکولاریسم با هدف اسلام‌زدایی باقی  ماند.
وی تصریح کرد: یکی از نمودهای این تفکر، جدا کردن مباحث معارفی و قرآنی رسانه ملی است که مثلا یک شبکه را به قرآن و یک گروه را به معارف اسلامی اختصاص می‌دهند و می‌گویند هرکس کار قرآنی یا معارفی دارد، به آن شبکه یا گروه برود. چون مثلا در گروه فیلم و سریال یا مسابقه و سرگرمی‌ جای قرآن و معارف نیست بلکه محل سرگرمی‌ و هنر است. این یعنی سکولاریسم محض.
 این مستندساز ادامه داد: در همین حال انواع نفوذهای فرهنگی از طریق ماهواره، اینترنت و فضای مجازی نیز به‌وجود می‌آیند و بر ذهن برنامه‌سازان و سریال‌سازان اثر می‌گذارند. یعنی متأسفانه اغلب سریال‌سازهای ما تحت تأثیر شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای قبل از انقلاب قرار دارند.
مستغاثی بیان کرد: یکی از آسیب‌ها این است که برخی مسئولان رسانه ملی به سلبریتی‌های بیسواد آن‌قدر اعتماد می‌کنند که تلویزیون را به دستشان می‌دهند یا به‌خاطر شیفتگی به یک سری از این سلبریتی‌ها بودجه‌های میلیاردی هزینه می‌کنند. این درحالی است که سلبریتی‌ها نه اهداف و افق رسانه ملی را تأمین می‌کنند، نه قدرت بیان و اجرا دارند. سلبریتی‌ها وقتی در مقام مجری قرار می‌گیرند، حتی یک متن ساده را از روی کاغذ هم نمی‌توانند به درستی بخوانند و به‌خاطر کم‌سوادی، حرف‌های سطح پایین می‌زنند و حتی به زبان فارسی نیز لطمه
وارد می‌کنند.
وی افزود: خود من بارها در شوراهای مختلف با برخی از این مدیران مواجه شده‌ام که دچار سلبریتی‌پسندی هستند. متأسفانه این روند از زمان مدیران قبلی در صداوسیما آغاز شد و هر روز وضعیت بدتری پیدا می‌کند.
کارگردان مجموعه «راز آرماگدون» تصریح کرد: برخی از مدیران رسانه ملی هم اعتبار، اهداف و استانداردهای رسانه‌ای و مجری‌گری و جایگاه زبان فارسی را فدای عشق سلبریتی بودنشان می‌کنند و هم به واسطه دستمزدهای نجومی که از محل بیت‌المال به سلبریتی‌ها پرداخت می‌شود، پول مردم را به باد می‌دهند!
مستغاثی در پایان گفت: هیچ یک از شبکه‌های بزرگ و معتبر جهان این کار را نمی‌کنند که یک بازیگر مشهور را به‌عنوان مجری به کار بگیرند. چون کار اجرای تلویزیونی با بازیگری متفاوت است.

نظرات

  • کوکب ۱۳۹۹/۰۲/۰۳ - ۰۸:۲۷
    0 0
    رئیس سابق انجمن خیلی سخته کلاس ویرایش خبر رفتیتد دیگه!
  • ۱۳۹۹/۰۲/۰۳ - ۱۰:۵۱
    0 0
    چیزی که به ضررتان باشد منتشر نمی کنید باکی نیست!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.