جمعه ۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی:

اگر ریشه های فرهنگی فعالیت ها درست باشد اقتصاد هم سامان می گیرد/بسیاری از آسیب های اقتصای ما به دلیل نداشتن نگاه فرهنگی است

عزت الله ضرغامی

سینماپرس: وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تاکید بر اهمیت فرهنگ در بهبود شرایط اقتصادی گفت: اگر ریشه‌های فرهنگی فعالیت‌ها درست باشد اقتصاد هم سامان می‌گیرد.

به گزارش سینماپرس، سید عزت الله ضرغامی در حاشیه آیین تکریم و معارفه وزیران پیشین و جدید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جمع خبرنگاران گفت: برای عملیاتی کردن برنامه هایی که به مجلس شورای اسلامی تقدیم کردم لازم است با مدیران کنونی وزارتخانه جلسات کارشناسی مفصل بگذارم و آخرین گزارش ها را از همکاران بگیرم، سپس با توجه به بدنه کارشناسی و تخصصی خیلی خوبی که هم در وزارتخانه و هم در بخش خصوصی و حوزه های نخبگانی و دانشگاهی و سازمان های مردم نهاد سراسر کشور وجود دارد، که مزیت نسبی این سه حوزه است، جلساتی را تشکیل می دهم و با استفاده از راهنمایی های دکتر علی اصغر مونسان (وزیر پیشین) موارد اعلامی در برنامه ام را با اشراف دقیق تر و باسرعت عملیاتی می کنم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عصر پنجشنبه (چهارم شهریور) اظهار داشت: خوشحالم که این مسئولیت را از دکتر مونسان تحویل می گیریم زیرا با شناختی که از وی دارم در طول سال های گذشته در حوزه های مختلف هر جا که بودند موفق و منشا خدمات بودند. در طول چهار سالی هم که در وزارت میراث فرهنگی حضور داشتند کارنامه واقعا پر افتخاری است، به رغم همه محدودیت هایی که این حوزه دارد؛ علمکرد ایشان موفقیت آمیز بوده است.

ضرغامی افزود: متاسفانه سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کشور مقداری مهجور و مغفول مانده است و البته آنهایی هم که باید، ارزش آن را کمتر می دانند. با همه این مسائل اعداد و ارقام گزارش ها نشان می دهد در دوره وزارت دکتر مونسان در بسیاری بخش ها خدمات ماندگاری انجام شده است و با توصیه های ایشان، این مسیر را ادامه می دهیم.

مدیریت در جمهوی اسلامی ایران مانند دو امدادی است

وی اظهار داشت: مدیریت در جمهوی اسلامی ایران مانند دو امدادی است و هر فردی غیر از این عمل کند اشتباه می کند. همه ما در مجموعه جمهوری اسلامی در یک مجموعه قرار داریم، امروز هم آیت الله رئیسی، رئیس جمهوری در اولین جلسه هیات دولت، به همین مساله اشاره خوبی داشتند، بنابر این همه باید به هم کمک کنیم و این زنجیره مدیریت است که خط خدمت به مردم را تکمیل می کند.

ضرغامی افزود: برای مقابله به کرونا هم برنامه دادم در آخرین جلساتی که در مجلس برگزار می شد، یک جلسه ویژه و جدا از آن برنامه ای که به مجلس ارائه شد، حدود ۲۰ محور برای فعالیت های جدید تدوین شده است اما هنوز اطلاع رسانی نکردم، بعد از اینکه با همه مسئولان و دست اندرکاران هر سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جلسات مشورتی برگزار کردم، برنامه و محورها را تشریح می کنم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: همواره سعی کردم بدون مشورت، کاری را انجام ندهم، سه حوزه صنایع دستی و گردشگری و صنایع دستی خیلی به مشورت نیاز دارد. به امید خدا پیشنهادها و مشاوره ها را هم در زمینه مقابله با کرونا دریافت، تجمیع و برنامه نهایی را اعلام می کنم.

وی گفت: امیداورم کرونا ریشه کن شود، اما ظاهرا این بیماری همچنان تداوم دارد که در این صورت باید یک طرح دیگری داشته باشیم، البته واکسیناسیون عمومی به ما بسیار کمک خواهد کرد اگر سرعت بگیرد و ایمنی لازم ایجاد شود، کارهای زیادی می توان انجام داد. در همین شرایط کرونایی هم پیشنهاداتی وجود دارد. باید آنرا با بدنه کارشناسی وزارتخانه مطرح و سپس با سرعت عملیاتی خواهم کرد.

بنا صنعت گردشگری با همه ابعاد اقتصادی، فرهنگی است

ضرغامی تصریح کرد: ریشه هر سه بخش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فرهنگی و بنای آن بر فرهنگ استوار است. اقتصاد هم، بر پایه فرهنگ است و اگر ریشه های فرهنگی فعالیت ها درست باشد اقتصاد هم سامان می گیرد. این رویکرد را همیشه در شبکه های اجتماعی تبیین کردم، بسیاری از آسیب های اقتصای ما به دلیل نداشتن نگاه فرهنگی است، آسیب های فرهنگی است که اجازه نمی دهد اقتصاد پا بگیرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بنای گفت: بنا و ابتنا صنعت گردشگری هم که ابعاد اقتصادی مفصلی دارد، فرهنگی است، فعالیت های بسیاری از کشورها که با اعداد و ارقامی که در این حوزه دارند، اصولا بر پایه گردشگری است، اما در همان جا هم این حوزه ارتباط وسیعی با حوزه فرهنگ دارد.

وی گفت: برخی فکر می کنند فرهنگ اعتقادی و کهن ما و دینی ما با موضوع گردشگری در ابعاد مختلف منافات دارد؛ من چنین اعتقادی ندارم، این رویکرد البته خیلی کم است اما باید آنرا مدیریت کرد. اتفاقا بسیاری از عرصه های گردشگری ایران به گونه ای است که اگر ارزش های فرهنگی خود را حفظ کنیم می تواند مزیت نسبی محسوب شود مهم این است که فرهنگ مان را با نیازهای اقتصادی کشورمان عجین کنیم و با هم افزایی کار بهتر انجام می شود.

ضرغامی افزود: به سوالات محتوایی نباید پاسخ محتوایی بدهیم دوره این نوع پاسخ ها گذاشته است، مردم این نوع رویکردها و پاسخ ها را از ما قبول نمی کنند. پاسخ های ساختاری ممکن است فقط جوابی باشد که کسی حرفی نزند و توضیح شکلی را بپذیرند، اما اگر مشکلات مردم حل نشود به سوالات و مشکلات پاسخ های کهنه ساختاری بدهیم مردم از ما نمی پذیرند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: حتما هر جا احساس کردم ساختارها مانع کار و بازدارنده شده از همان شعار همیشگی «زیر میز زدن» استفاده می کنم چون به این شعار در آن شرایط اعتقاد دارم. هر جا به این صورت کار انجام نشد باید زیر میز زد. البته این زیر میز زدن طوری باید باشدکه همه حمایت کنند زیرا با این کار کسانی که تعارض منافع دارند تازه صدایشان در می آید، و شروع می کند مراکز قدرت را فعال می کنند بهانه جویی می کنند تا کارهای خوب، پیش نرود.

ضرغامی گفت: به امید خدا در دولت سیزدهم که دولت تحول گرا و مردمی و ضدفساد است تلاش می کنیم در این حوزه ها قدرت ریسک پذیری را از دست ندهیم در بسیاری حوزه ها وارد شویم و تصمیم های جدید بگیریم تا موضوع «جهش» مورد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، تحقق پیدا کند.

به گزارش گروه ایرنا، سید عزت‌الله ضرغامی که از سوی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری به عنوان وزیر پیشنهادی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به قوه مقننه معرفی شده بود، عصر روز چهارشنبه (سوم شهریور) با ۲۶۲ رای موافق نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به عنوان دومین وزیر این وزارتخانه انتخاب شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.