دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶

هنرمندان از وزیر ارشاد دولت سیزدهم چه انتظاراتی دارند؟

از درخواست برای رسیدگی عاجل به امور هنرمندان تا تأکید بر توجه به فرمایشات رهبری در حوزه فرهنگ و هنر

ایرانمنش-غریب پور-فرخنده کیش-فهیم-لاجوردی-احمدجو-سبط احمدی-قوی تن

سینماپرس: تعدادی از هنرمندان و کارشناسان مطرح فرهنگی کشور در خصوص انتظارات شان از وزیر ارشاد دولت سیزدهم متذکر شدند: انحلال تمامی دستگاه ها و نهادهای بودجه بربادده و بی خاصیتی است که در ذیل معاونت های وزارت ارشاد به ویژه سازمان سینمایی فعالیت می کنند اصلی ترین درخواست ما است؛ آن ها همچنین تأکید کردند: کالاهای فرهنگی باید آموزه های فرهنگی برای جامعه در پی داشته باشند و نگاه اقتصادی به کالای فرهنگی بسیار آسیب زننده است. این هنرمندان همچنین خواستار رسیدگی عاجل به امور رفاهی و معیشتی هنرمندان در اوضاع بغرنج اقتصادی کنونی شدند.

به گزارش سینماپرس فرهنگ یک مفهوم گسترده است که شامل رفتارهای اجتماعی و هنجارهای موجود در جوامع بشری و همچنین دانش، اعتقادات، هنرها، قوانین، آداب و رسوم، قابلیت‌ها و عادات افراد در این گروه‌ها می‌شود؛ فرهنگ مجموعه پیچیده‌ ای از دانش‌ها، باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات و هرچه که فرد به عنوان عضوی از جامعه خویش فرامی‌گیرد، تعریف می‌شود. هر منطقه از هر کشوری می‌تواند فرهنگ متفاوتی با دیگر مناطق آن کشور داشته باشد. فرهنگ به وسیلهٔ آموزش، به نسل بعدی منتقل می‌شود؛ همچنین فرهنگ راهکارهای شایع در یک جامعه است برای رفع هرگونه نیاز واقعی یا غیر واقعی. فرهنگ، راه مشترک زندگی، اندیشه و کنش انسان در یک جامعه است. فرهنگ شامل هنر، ادبیات، علم، آفرینش‌ها، فلسفه و دین است.

امروزه اغلب کشورها و حکومت های دنیا توجه ویژه ای به حوزه فرهنگ و هنر کشورشان دارند چرا که این باور وجود دارد که اگر فرهنگ هر کشوری درست باشد آن کشور می تواند بخش های متعدد دیگرش را نیز اصلاح و بهبود بخشد.

متأسفانه سال ها است مدیران فرهنگی و هنری کشور ما بدون توجه به فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی و هویت ملی به سمت ترویج فرهنگ منحط غربی روی آورده اند و عملاً حوزه فرهنگ و هنر را به حال خود رها کرده اند. این اتفاق در حالی است که مقام معظم رهبری و سایر دغدغه مندان و دلسوزان نظام و انقلاب اسلامی بارها نسبت به اتفاقاتی همچون تهاجم فرهنگی، ولنگاری فرهنگی، جنگ نرم و شبیخون فرهنگی دشمنان هشدار داده اند.

اینک با روی کار آمدن دولت سیزدهم به عنوان یک دولت انقلابی و عمل گرا انتظار می رود اوضاع فرهنگ و هنر کشور بهبود پیدا کند.

در همین رابطه ۸ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: رضا ایرانمنش، بهروز غریب پور، فرید فرخنده کیش، محمدتقی فهیم، عباس لاجوردی، امرالله احمدجو، علیرضا سبط احمدی و علی قوی تن با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

رضا ایرانمنش بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص انتظار هنرمندان از وزیر ارشاد دولت سیزدهم گفت: مهمترین انتظار بنده از وزیر محترم ارشاد دولت سیزدهم انحلال تمامی دستگاه ها و نهادهای بودجه بربادده و بی خاصیتی است که در ذیل معاونت های وزارت ارشاد فعالیت می کنند و بودجه های بیت المال را بر باد می دهند به خصوص برخی نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی که هیچ کارآیی ندارند. امیدوارم دولتمردان جدید به فکر نان و تأمین معاش روزانه هنرمندان باشند؛ امیدوارم اگر حمایتی از هنرمندان صورت می گیرد به صورت عمومی باشد و حمایت تنها از برخی افراد خاص نشود!؛ متأسفانه فقط یک عده افراد خاص همیشه حمایت می شوند چون سهم حامیان شان را می دهند اما در عوض بنده و امثال بنده چون بلد نیستیم زیرمیزی بدهیم نمی توانیم کار کنیم!

بهروز غریب پور نویسنده، کارگردان و پژوهش گر تئاتر و سینما نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: در دنیای کنونی حوزه فرهنگ و هنر با حوزه اقتصاد برابر است و اغلب کشورهای پیشرفته برای دستیابی به اهداف کلان اقتصادی، سیاسی و... شان حوزه فرهنگی و هنری شان را تقویت می کنند و این نکته ای است که مسئولان و سیاست گذاران کلان فرهنگی و هنری کشور ما نیز باید به آن آگاه باشند. با توجه به نگاه هایی که طی تمامی این سال ها به حوزه فرهنگ و هنر وجود داشته من واقعاً امیدی به بهبود اوضاع و شرایط ندارم. مسئولان فرهنگی و هنری تا زمانی که شعر و موسیقی و تئاتر و ادبیات و کتاب و سینما و... را به درستی نشناسند و با دیدگاه های بسته به موضوعات فرهنگی و هنری نگاه کنند شرایط رو به بهبودی نخواهد رفت.

محمدتقی فهیم منتقد سینما نیز در این باره متذکر شد: وزارت ارشاد در تمامی بخش ها نیازمند تحول اساسی است چرا که ما در همه بخش های فرهنگی و هنری از هنرهای تجسمی گرفته تا حوزه مطبوعات و رسانه ها و سینما و تئاتر و... دچار مشکل و معضلات جدی هستیم البته بنده معتقدم سینما ویترین و تابلوی نمایش رونق فرهنگ و هنر هر کشوری است و اگر معضلات سینما برطرف شود به خودی خود سایر بخش های نیز مشکلات شان برطرف خواهد شد. سینماگران باید بتوانند در یک محیط امن فرهنگی و اخلاقی و عادلانه کار و فعالیت داشته باشند؛ متأسفانه طی سال های اخیر ما با اتفاقات بسیار دردآور و متأثرکننده ای روبرو بودیم نظیر آنکه برخی از پیشکسوتان سینما و حتی بسیاری از سینماگرانی که سال ها برای رشد و توسعه سینمای انقلاب و دفاع مقدس فعالیت کرده بودند مشغول به مسافرکشی در اسنپ شده اند!

فرید فرخنده کیش مدیرعامل سابق انجمن سینمای جوانان و تهیه کننده سینما در خصوص انتظار هنرمندان از وزیر ارشاد دولت سیزدهم گفت: حفظ مفاهیم کلان فرهنگی در کنار حفظ اخلاق و روش زندگی متناسب با فرهنگ ملی باید جزو اولویت های وزیر ارشاد باشد؛ باید برنامه ریزی دقیقی انجام شود تا کشور از هجمه رفتارهای ناخوشایند گذشته نجات پیدا کند و هر آنچه ما در سبک زندگی مردم می بینیم نشانگر فرهنگ و هویت دینی و ملی مان باشد. بی شک نخستین گام مناسب آقای وزیر انتخاب یک فرد مناسب و برآمده از دل سینما برای مدیریت سازمان سینمایی است. متأسفانه سازمان سینمایی طی چند سال گذشته فردی شایسته نداشته و انتخاب های مدیران در آن جنبه سیاسی داشته که به گونه نامطلوبی سینما را آزار داده است.

عباس لاجوردی کارگردان سینما در گفتگو با سینماپرس تأکید کرد: آنچه به حوزه فرهنگ و هنر کشور به ویژه طی سال های اخیر آسیب جدی رسانده است وجود افرادی است که عاری از هنر و تخصص و تعهد بودند اما به دلیل روابط شان توانستند بودجه های آنچنانی بگیرند و تولیداتی داشته باشند که به هیچ هم نیرزد! از این رو وزیر ارشاد باید دست افراد چاپلوس و متملق را از حوزه فرهنگ و هنر بالاخص سینما کوتاه کند تا ان شاالله از این رهگذر بتوانیم شاهد تحولات مثبت در حوزه فرهنگی و هنری کشورمان باشیم. بودجه های بیت المال در وزارت ارشاد باید درست توزیع شود و مدیران این مجموعه باید تمام تلاش شان را به کار گیرند تا هرگز روابط جای ضوابط را نگیرد که اگر چنین شود از همین ابتدای کارشان امید اندکی که در دل اهالی فرهنگ و هنر روشن شده خاموش خواهد شد.

امرالله احمدجو کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این باره اظهار داشت: ما امروزه نیاز به تغییرات اساسی در حوزه فرهنگی و هنری داریم چرا که متأسفانه مدت ها است به حوزه فرهنگ و هنر نگاه فرهنگی وجود نداشته و از این رو نگاه اقتصادی کنونی به حوزه فرهنگ باید به نگاه فرهنگی تغییر جهت پیدا کند و این اتفاق نیازمند برنامه ریزی مناسب است. یکی از آسیب هایی که ما طی سال های اخیر به شدت شاهد آن بودیم دخالت غیرکارشناسانه در کار هنرمندان بود. متأسفانه کسانی که با سازوکار سینما و سایر تولیدات فرهنگی و هنری به خوبی آشنا نبودند در این سال ها به جهت محتوایی و فرمی دخالت های بسیاری در این حوزه داشتند و با اعمال سلیقه های شان که عیناً بی سلیقگی و کج فهمی بود آسیب جدی به فرهنگ و هنر کشور زدند.

علیرضا سبط احمدی تهیه کننده سینما و تلویزیون در خصوص انتظار هنرمندان از وزیر ارشاد دولت سیزدهم گفت: در چند سال گذشته به جای آنکه فیلم هایی با آموزه های فرهنگی تولید کنیم فقط فیلم های مستهجن تجاری ساختیم و مدیران سینمایی تنها به پی کسب درآمد و پول از سینما بودند غافل از آنکه این درآمد و چرخش اقتصاد سینما جز اثرات مخرب چیزی برای جامعه در پی ندارد؛ مدیران فرهنگی باید بدانند فیلم های مستهجن تجاری هیچ منفعتی برای سینما و جامعه ندارند و ما باید در پی تولید فیلم های فرهنگی باشیم تا همگان از منافع آن بهره مند شوند. رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها در فرمایشات متعددشان بحث فرهنگی را مقدم بر هر مسأله ای دانسته اند. ایشان به عنوان بزرگترین مقام کشور چون در رأس هرم هستند می دانند که کشورمان از نظر فرهنگی چقدر آسیب دیده اما افسوس که فرمایشات معظم له هیچ گاه به درستی مورد توجه قرار نگرفته و مدیران فرهنگی راه خطای خود را ادامه داده اند.

علی قوی تن کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: متأسفانه باندبازی و مافیا در تمامی ارکان فرهنگی و هنری کشور بالاخص در سینما بیداد کرده و از این رو مدیران جدید وزارت ارشاد باید با مافیا در حوزه فرهنگ و هنر مقابله کنند. یکی از معضلات مهم و اساسی هنرمندان فعال در تمامی ارکان فرهنگی و هنری کشور از جمله سینما، موسیقی، تئاتر و... غم تأمین معاش روزانه است. هنرمندان در شرایط بغرنج اقتصادی فعلی نیاز به حمایت گسترده مالی دارند. این مهمترین کاری است که مدیران فرهنگی می توانند برای اهالی سینما و مردم انجام دهند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.